Jag ger då ett litet motexempel från när jag spelade Monsterhearts på GothCon:
Min rollperson, Sharona, var en ghoul, vilket innebär att hon var en odöd tonårstjej som levde på folks rädsla. Hennes bästa sätt att få sin fix var att skrämma upp folk -- stora grejer som att trycka upp folk mot väggar och hota dem till livet, eller små grejer som att säga åt dem att, jovisst, den där inlämningsuppgiften skulle visst det vara klar idag. I regel eskalerade hon situationer alldeles för snabbt: hot och förolämpningar när det hade räckt att säga till någon, våld när det inte var påkallat. Likafullt verkade hon inte hysa någon djupare illvilja, och gjorde ett flertal klumpiga försök att connecta med andra rollpersoner. I slutändan saktade hon ned en demonåkallan, mer av en slump än något annat.
Anyway, min poäng är att Sharona absolut inte var någon trevlig person, men samtidigt varken var helt monstruös, egoistisk eller fanatisk. Hon gjorde sitt bästa för att hänga fast vid den mänsklighet hon hade kvar, men var samtidigt oproportionerligt elak i sin interaktion med andra, oavsett om det var påkallat eller inte. Men det viktiga här är att hon alltid gjorde något. Du verkar utgå från att moralisk tvetydighet och tvivel leder till introspektiv handlingsförlamning, och det är verkligen inte min erfarenhet. Det gör inte att folk agerar mindre kraftfullt, bara att det är mer osäkert exakt vad de planerar att göra.