Nekromanti OpenQuest DoD84

Leon

Leo carcion
GE-slag
Exempel
STY-slag
Bryta arm (motståndsslag mot STY), baxa undan en stor sten
FYS-slag
Motstå gift (motståndsslag mot giftets STY), kämpa sig igenom en snöstorm
SMI-slag
Undvika en närstridsattack, kasta sig undan ett stenras
INT-slag
Minnas något som hänt för länge sedan, memorera ett lösenord
PSY-slag
Motstå en besvärjelse (motståndsslag mot besvärjelsen), uthärda tortyr
KAR-slag
Förföra någon (motståndsslag mot PSY),

zonk

muterad
Peter;n159879 said:
Så här:

- En RP kan bära lika många BEP som STY utan avdrag.
- Om BEP är högre än STY kostar det en handling varje runda bara att bära
- Man kan inte bära mer än dubbel sin STY

Vissa föremål väger 1 eller rent av fler BEP. Andra föremål väger 0 BEP. 10 föremål a 0 BEP väger 1 BEP tillsammans. Inga halva BEP!

Rollpersoner har inte grundegenskapen STO, men den sekundära egenskapen BEP. En rollpersons BEP är typ 2T6+10

Besvärjelser som i DoD påverkar X STO per effektgrad påverkar istället x BEP per effektgrad.

Vad man har för BEP gör skillnad när man skall bli buren, och för vissa besvärjelser. Att vara tung eller lätt är bra eller dåligt i olika sammanhang (bra att vara tung om Mordicus den Grymme vill teleportera ned en i sin fängelsehåla, dåligt om man just har blivit utslagen och ingen orkar lyta en i säkerhet.)
Nackdelen med att vara hård på BEP är att RPna inte kan ha med sig fem olika vapen att pröva på olika mobs. Eller släpa med sig all cool loot de hittar!

Sen så är faktiskt stridspackning rätt jävla tung för vissa soldater. Det påverkar helt klart rörligheten dock. Ev hade man ju kunnat göra lite som nån senare DoD och sänkt rörligheten när man har STY x 2 - STY x 3 BEP eller så? (På tal om rörlighet, är det inte så att alla karaktärer har exakt samma förflyttning i typ DoD1.0?)

Leon

Leo carcion
Tja, det beror ju på hur mycket BEP man tycker att ett vapen väger :)

1 BEP för ett svärd, 2 BEP för ett spjut? (spontant)

Att hålla på och joxa med förflyttning tycker jag är för pillrigt. Människor rör sig 14 meter/runda, dvärgar 10 - fast värde. Det enda man möjligen kan använda värdet till är att se vem som hinner ikapp vem...

Mogger

Hipsteranka
Jag tycker att din BEP-skala blir för grov. Att bära ett svärd i sin skida är kanske lite bökigt ibland och om man går långt (då har man det någon annanstans) men att det ska motsvara 10% av ens totala bärförmåga blir knepigt. Lägg till ett armborst, fullt koger, en ringbrynja och hjälm och du har nått din gräns.

Om BEP ska funka måste det dels utgå från faktiska vikter men kanske främst HUR prylen bärs. Vikten på en sadel blir exempelvis sjukt hög för du kan inte kånka runt på en sån, medan en rustning kan väga det dubbla utan att hindra dig.

Där tycker jag att man ska börja.

Leon

Leo carcion
Det ar samma skalor som i DoD. Ett svard (1), armborst (2), ringbrynja (5) - 8 BEP av 11 totalt for en normalstark individ. (Grund DoD har inte separata rustningsdetaljer, eller koger!)

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jag utgår från att formatet på regelboken blir samma som DoD retro så man kan slänga ut den regelboken och använda boxen till det här istället :)

I övrigt så håller jag nog med Måns angående BEPen.

clarence redd

FrostByte Books
BEP istället för STO är ju en utmärkt idé. Kul projekt! Ett slags BRP Quickstart Edition i moderniserad form, på svenska?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
clarence redd;n159991 said:
BEP istället för STO är ju en utmärkt idé. Kul projekt! Ett slags BRP Quickstart Edition i moderniserad form, på svenska?
Kanske kommer det en SciFi expansion med en massa rymdskepp :)

Mogger

Hipsteranka
Peter;n159985 said:
Det ar samma skalor som i DoD. Ett svard (1), armborst (2), ringbrynja (5) - 8 BEP av 11 totalt for en normalstark individ. (Grund DoD har inte separata rustningsdetaljer, eller koger!)
Jag förstår nog inte riktigt vilket syfte du vill att BEP (eller motsvarande) ska fylla, eller vad du frågar efter.

zonk

muterad
Måns;n159626 said:
Glömde säga det men mitt löfte om att fixa ett snyggt rollformulär gäller bara om du skriver i gdocs och delar med dig! :)
OT men om du e grym på rollformulär / fonter kanske jag frågar dig nåt om sånt? Jag börjar nå punkten i mina egna DoD-avarter där det börjar bli svårt att använda det reguljära DoD91-formuläret. Hade velat PDFa eller printa ut yrkena med snygg font med, helst Expert-fonterna eller DoD91-fonterna..

Mogger

Hipsteranka
zonk;n160008 said:
OT men om du e grym på rollformulär / fonter kanske jag frågar dig nåt om sånt? Jag börjar nå punkten i mina egna DoD-avarter där det börjar bli svårt att använda det reguljära DoD91-formuläret. Hade velat PDFa eller printa ut yrkena med snygg font med, helst Expert-fonterna eller DoD91-fonterna..
PM:a så kan vi se vad vi kan lösa.

Fridigern

Swordsman
En grej jag har snott från MÅ:0 är att en pryl tar upp en rad i utrustningslistan. I mina hemmabyggen har det blivit ungefär BEP. Jag har lagt upp två set av tjugo rader där den ena motsvarar vad man alltid har med sig ("stridspackning") och den andra vad man har i sin ryggsäck (som man eventuellt får slänga om man blir jagad). Man kryssar således över de sju nedre raderna i bägge seten om man har STY 13 t.ex. En del tunga prylar tar upp två eller fler rader (=BEP). Lätt att se när man börjar närma sig gränsen. Sen ett separat fält för småsaker som inte tar upp rader.

Leon

Leo carcion
Så här gör OQ2. Värderingen av ENC verkar vara samma som för BEP, Ringmail är tex ENC 5.

Encumbrance (Optional) Every piece of equipment in the Equipment chapter has an Encumbrance (ENC) score, apart from those items that are too small or light. Characters can usually ignore the effects on Encumbrance that these light items have until they start to carry a lot of them – assume that an average of 20 such items will equal 1 ENC, on the basis that the character has a suitable means of carrying them, such as a sack or backpack. A character can carry equipment whose total ENC is less than or equal to his STR+SIZ without penalty. Encumbrance is a measure of not only weight but also bulk of the item, reflecting the awkwardness of handling the item. Roughly 1 ENC is equal to 1/4 of a SIZ point.

Detta ger mig följande alternativ:

1- Köp att Bärförmåga är STY + FYS, även om detta inför ett extra värde (istället för att bara köra på styrka)
2- Halvera alla BEP (och acceptera därmed BEP-fraktioner)
3- Räkna svärd o dyl som 0 BEP (dvs man kan bära 20 svärd för 1 BEP)
4- Fullständigt strunta i bärförmågeregler.
5- Köra på multiplar av STY (DVS man får nackdelar när man har dubbelt så många BEP som sty.

Jag lutar åt alternativ 2 eller 4.

zonk

muterad
Peter;n160021 said:
Så här gör OQ2. Värderingen av ENC verkar vara samma som för BEP, Ringmail är tex ENC 5.

Encumbrance (Optional) Every piece of equipment in the Equipment chapter has an Encumbrance (ENC) score, apart from those items that are too small or light. Characters can usually ignore the effects on Encumbrance that these light items have until they start to carry a lot of them – assume that an average of 20 such items will equal 1 ENC, on the basis that the character has a suitable means of carrying them, such as a sack or backpack. A character can carry equipment whose total ENC is less than or equal to his STR+SIZ without penalty. Encumbrance is a measure of not only weight but also bulk of the item, reflecting the awkwardness of handling the item. Roughly 1 ENC is equal to 1/4 of a SIZ point.

Detta ger mig följande alternativ:

1- Köp att Bärförmåga är STY + FYS, även om detta inför ett extra värde (istället för att bara köra på styrka)
2- Halvera alla BEP (och acceptera därmed BEP-fraktioner)
3- Räkna svärd o dyl som 0 BEP (dvs man kan bära 20 svärd för 1 BEP)
4- Fullständigt strunta i bärförmågeregler.
5- Köra på multiplar av STY (DVS man får nackdelar när man har dubbelt så många BEP som sty.

Jag lutar åt alternativ 2 eller 4.
Alt 5 är ju som 2 fast du slipper fraktioner. Sen vet jag inte hur långt man går med "åbäkighet", just att saker som är jävligt störiga att bära på, typ en kista som man max har ett rep att hjälpa till att bära den med, är en helt annan femma än en rustning som sitter jävligt bra men väger detsamma. Oftast är det ju nåt som borde kunna fixas genom SLs goda (?) omdöme. En stege är väl exemplet på nåt som inte väger tokmkt men som är sjukt opraktiskt att släpa på.

Å andra sidan. Väldigt mkt utrustning är ju utformad för att vara praktisk att släpa på, så egentligen kan man ju utgå från det. Sen frångå det t.ex. när RPna ska släpa upp en förgylld säng ur säg Astrakans gravvalv.

Leon

Leo carcion
Måns;n160029 said:
Alternativ 4.

Det är ju egentligen den uppenbara lösningen.... Och OQ2 har ENC som optional rule så jag håller mig formellt till mina designparametrar...

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jag skulle nog vilja se vikter på grejerna men att man inte har några regler för hur mycket man kan bära, utan lämna det till sl.

Leon

Leo carcion
BEP värde för RP och föremål, men inga formella regler för hur mycket man kan bära?

zonk

muterad
Peter;n160058 said:
BEP värde för RP och föremål, men inga formella regler för hur mycket man kan bära?
När jag tänkte att fan, jag skiter i encumbrance till den punkt RPna får för sig att bära tramsigt mycket, typ ett piano eller nåt, då kändes det jävligt fint faktiskt. Kan rekommendera.