Nekromanti OpenQuest DoD84

Leon

Leo carcion
clarence redd;n161066 said:
Kanske kan ett mer informellt XS, S, M, L, XL och XXL fungera för monster?
Mhm - DnD-lösningen. Funderar på det.

Annars kan man ju också se det som att Fys också i viss mån indikerar storlek - jag reviderar upp Fys för viss varelser för att förlusten av Sto inte skall dra ned Kp för mycket

zonk

muterad
Peter;n161064 said:
Min tanke med att droppa STO som GE är att inte ha med GE som man inte kan använda aktivt.

Det är också kopplat till att GE-slag får en mer framträdande plats (ersätter bla Hoppa o Klättra)
Kan man inte använda STO för att baxa upp dörrar? Vissa hade sagt STY här, men jag säger, ju tyngre desto bättre!

Herr Grönstedt

Swordsman
Storlek är helt grundläggande i all sorts närstrid. Försök t.ex. brottas med en tungviktare. Det är därför vi har viktklasser i sporter. Det borde också avspegla sig regeltekniskt. Att ha STO som en grundegenskap är ett sätt att göra det på, men det finns säkert andra sätt.

Leon

Leo carcion
Herr Grönstedt;n161126 said:
Storlek är helt grundläggande i all sorts närstrid. Försök t.ex. brottas med en tungviktare. Det är därför vi har viktklasser i sporter. Det borde också avspegla sig regeltekniskt. Att ha STO som en grundegenskap är ett sätt att göra det på, men det finns säkert andra sätt.
Fast för mig räcker det med Slagsmål, och kanske SB om RPn har tillräckligt hög STY

Fridigern

Swordsman
Det är helt underkänt! Du har glömt den viktiga Ninja-ton och Nunchakus här gör för lite i skada, de skall ha minst 1T10 och ge två attacker. Det är även viktigt att ha med lite mer om miljön - gör en namnlista eller nåt. Förslag: wakitoro, akiro, mm

Leon

Leo carcion
Fridigern;n161144 said:
Du har glömt den viktiga Ninja-ton
Fan, jag visste att det var något!

Ninja-to är som Katana fast +1 i skada för att den är ninja, va?

Leon

Leo carcion
Färdigheter jag har skippat (från OQ eller Svarta Lådan)/funderat på men inte lagt till:
  • Värdesätta (vad är syftet? Räcker det inte med köpslå?)
  • Örtkunskap/Drogkunskap/Alkemi (visst kan man tänka sig en färdighet för att brygga gift och läkande brygd - men blir det inte för mini-game)
  • Ett antal färdigheter som slagits samman för enkelhetens skulls (under Lärdom, Uppmärksamhet, Fingerfärdighet etc)
  • Separata vapenfärdigheter (återigen för pillrigt)
  • En magifärdighet (föredrar besvärjelser som färdigheter)
  • Läsa och Skriva (hamnar under lärdom)
  • Övertala (Bluffa räcker väl?)

Färdigheter jag har fn men som är lite i farozonen är:
  • Språk (kanske räcker det med en lista på språk man kan)
  • Framträda
  • Spel

Mogger

Hipsteranka
Jag börjar faktiskt svänga lite när det gäller STO. Det är ett jäkligt praktisk värde. Speciellt om man får Skadebonus och Kroppspoäng av det.

Just det där med att få spel klarar av med skala upp och ner i strid mot stora monster är i allmänhet en stor svaghet, men i DoD ger man sig inte på något med mer än 25 i STO!

Så, härmed ansluter jag mig till STO-falangen, och kommer ägna all min vakna tid åt lobbyverksamt. Tills dess att STO är återinfört bland överiga grundegenskaper!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Spontant skulle jag ha lättare för att tänka mig att Bluffa skulle passa under Övertala än tvärtom, men jag är hur som helst helt okej med att slå ihop dem till en enda "påverka folk med ord"-färdighet.

Att ha med Framträda och Spel är väl bara intressant om det är tänkt att vara gångbara sätt att försörja sig. Om det är tänkt att vara ett enkelt litet system för äventyrande så blir de lite överflödiga.

Hur är skillnaden i hur bra magiker blir med bara en magifärdighet och med besvärjelser som färdigheter? Jag har för mig det går åt hiskeligt med erfarenhet för att komma någon vart i den senare varianten. Finns det något som hindrar dem från att bli mycket bättre i den första eller hur ser det ut?

Mogger

Hipsteranka
DeBracy;n161317 said:
Spontant skulle jag ha lättare för att tänka mig att Bluffa skulle passa under Övertala än tvärtom, men jag är hur som helst helt okej med att slå ihop dem till en enda "påverka folk med ord"-färdighet.
Tänkte oxå på det, men sen tänkte jag att övertala nog ingår i Köpslå.

Leon

Leo carcion
Måns;n161324 said:
Tänkte oxå på det, men sen tänkte jag att övertala nog ingår i Köpslå.
Jag tycker nog helt enkelt att Bluffa låter bättre/mer klassiskt.

Köpslå är för mig också att hitta varan man söker, och har en mer specifikt applicerat roll att pruta.

Spel har jag kvar för att man som Riddare skall kunna vara ett monster på hästrygg som också är mästare på Schack/Smickelbräde.

Noterar att du korsat golvet och anslutit dig till Hennes Majestäts Högst Lojala Opposition angående STO. Inte övertygad än - fast man kanske kan tänka sig en fast STO för (12 för människor, 8 för dvärgar etc)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Peter;n161329 said:
Jag tycker nog helt enkelt att Bluffa låter bättre/mer klassiskt.

Spel har jag kvar för att man som Riddare skall kunna vara ett monster på hästrygg som också är mästare på Schack/Smickelbräde.
Bluffa låter som att man ska spela en kanalje! Och kanaljer dobblar förvisso. En färdighet som passar Reginald Front-de-Boeuf.

Men! Framträda behövs om man ska kunna spela en fullfjädrad riddardiktare – tro inte att det är på ren talang man blir Wolfram von Eschenbachs like!

Båda riddarna kan förstås må väl av färdigheten Spel, men endast Wolfram kommer använda den för att visa sin taktiska briljans i schack – Front-de-Boeuf kommer dobbla som den kanalje han är!

Leon

Leo carcion
DeBracy;n161335 said:
Men! Framträda behövs om man ska kunna spela en fullfjädrad riddardiktare – tro inte att det är på ren talang man blir Wolfram von Eschenbachs like!

Jag tänker mig att han liksom viftar på de där tunnhjälmsvingarna när han framfört en ovanligt ekivok pastorela!

Kanske skall jag alltså spara Spel och Framträda till nästa expansion - Ivanhoe!

Leon

Leo carcion
Måns;n161316 said:
Jag börjar faktiskt svänga lite när det gäller STO. Det är ett jäkligt praktisk värde. Speciellt om man får Skadebonus och Kroppspoäng av det.

Just det där med att få spel klarar av med skala upp och ner i strid mot stora monster är i allmänhet en stor svaghet, men i DoD ger man sig inte på något med mer än 25 i STO!

Så, härmed ansluter jag mig till STO-falangen, och kommer ägna all min vakna tid åt lobbyverksamt. Tills dess att STO är återinfört bland överiga grundegenskaper!
Skadebonus = STY
Kroppspoäng = FYS

Och jag vet att det är skillnad på ett vara beroende på ett GE värde, och på ett genomsnitt. Men då kör jag hellre på omslag av för låga värden.

Vad gäller att skala - det är väl bara att göra monstren farligare? Det finns ju inget inneboende i STO som gjorde det farligt att ge sig på en jätte - utan det vara bara SB (se ovan) och KP (se ovan)

Mogger

Hipsteranka
Peter;n161344 said:
Skadebonus = STY
Kroppspoäng = FYS

Och jag vet att det är skillnad på ett vara beroende på ett GE värde, och på ett genomsnitt. Men då kör jag hellre på omslag av för låga värden.

Vad gäller att skala - det är väl bara att göra monstren farligare? Det finns ju inget inneboende i STO som gjorde det farligt att ge sig på en jätte - utan det vara bara SB (se ovan) och KP (se ovan)
Jo, jag backar (forumets mest ryggradslöse användare?). Men se till att biffa upp monsters FYS bara!