Re: Frågor efter debuten!
Oj det var många frågor! Jag ser att det kommit en hel del svar och jag orkar inte kolla upp vilka som svarat vad så jag kör igenom dem jag också.
/Anders
Oj det var många frågor! Jag ser att det kommit en hel del svar och jag orkar inte kolla upp vilka som svarat vad så jag kör igenom dem jag också.
Rätt. Man får bonusspells först när man lär sig kasta vanliga spells, såtillvida inte classlistan säger annat.En kille gjorde nämligen en paladin, men de kan ju ingen magi alls förrän vid lvl 4 eller vad det är, då de kan lvl 0 besvärjelser... Eller?
Eller kan de ändå 1 lvl0 besvörjelse från början om de får 1 bonus spell... Nej är väl svaret, för bonus spellen läggs väl inte till förrän man kan utföra någon form av lvlspell, det vill säga från spell caster lvl 0 och uppåt?
Man får köpa så många skills man vill så länge man har poäng nog. Man får max ha sin level+3 skillranks i en skill (följdaktligen 4 från början). Hur många skillpoints man får vid varje levling framgår klart och tydligt i varje classbeskrivning. Vid level ett så får man detta belopp gånger 4 antal skillpoints.Ta bara det här med hur många skills man får köpa rank i. Har jag fattat rätt att det är x+int-mod antal skills som man får köpa i när man gör en lvl 1 PC, och att man sedan får x+int-modx4 poäng att köpa ranks för?
Hoppas det är så, för det var så jag tolkade det igår efter att helt ha glömt bort det där, eftersom jag bara läst på det en gång för flera veckor sedan.
- Det här är den enkla delen sade jag.
... Visst, jag bläddrade och tolkade om det på flera olika sätt när jag en sekund senare blev jävligt osäker. Spelarna skrattade och sade:
- Vi vill inte veta hur det blir med den svåra delen, din Mr fummelpelle!
Så, får man köpa ranks i hur många skills man vill med sina x+intmodx4 skillpoints, eller är det så att man bara får köpa ranks i x+intmod antal skills?
Exemplet hintade det ena (det vill säga jag tolkade det på ett sätt), själva texten hintade mot det andra (det tolkade jag på ett annat sätt). Så, jag körde till slut som jag nämnde där ovan. Ett bestämt antal skills som man får köpa ranks i, och sedan gjorde jag ju som med ranks och skillspoints som angivet.
Helt rätt. De vapen eller vapenklasser man är proficiant med får man använda utan modifikationer. Om man använder ett vapen man inte är proficiant med så får man -4 på att träffa.Exakt hur vet man vilka vapen PC kan använda och inte?
Det står ju på klassen vad jag fattat vilka vapen man kan använda. T.ex. marcial och simple. Det borde väl innebära att man kan använda alla marcial och simple weapons utan problem så länge som ens storlek stämmer överens med vapnet? Sedan har ju en del weapon focus som feature, vilket för att de är särskilt vana ett vapen som de får +mod i om de använder det m.m.
Ja. Jag kan inte komma på nått undantag i alla fall.Sedan har vi det här med strid.
Går det alltid, alltid, alltid mot AC?
Du har fattat rätt. Naturligtvis duckar och parerar man men det är inbakat i AC. Du måste sluta tänka BRP. Dock så kan man använnda ref-saves för att ducka undan annat farligt, som t.ex. fallande klippblock, pilfällor och drakeld.Kan man inte undvika motståndarens attack på något annat vis? T.ex. Ref Save för att ducka eller dodga? Vad jag själv fattat så -Nej! Featsen som rör dodge och det ökar väl bara AC vid vissa tillfällen och så?
Ingen AoO när man kliver in i en hotad ruta. Tänk såhär; någon rusar på dig = ingen AoO. Denne försöker fly och vänder och springer = AoO.Sedan vad det kommer till Attack of Opportunity.
Så fort motståndaren gör en förflyttning som inte är redraw eller 5ft-step, eller någon annan "offguard-handling", som att dra vapen, ladda om osv. erbjuds motståndaren AoO om denne står inom räckvidd för melee osv osv osv. Ja, det fattar man ju. Men hur är det där med förflyttning till och från en threaten square?
Vad jag fattat så får jag en AoO om min motståndare förflyttar sig ut ur en threaten square. Men om man förflyttar sig in i en threaten square då?
Nej. Du kan få en AoO om du även hotar rutan din fiende klev ur för att kliva in i rutan vi pratar om.... Ja, om jag står där i en ruta och en motståndare förflyttar sig till rutan intill mig, får jag AoO då också när denne anländer dit?
Samma AoO-regler gäller vid förflyttning; om någon lämnar en ruta du hotar får du en AoO. Man får inte AoO med avståndsvapen.Om jag står där, och någon susar förbi en ruta intill mig, får jag attackera den då?
- Till detta kan jag förresten lägga till en följdfråga: Hur är det med attackera någon som rör sig över huvud taget? Med melee är det ju som det är, du står man ju där inom reach för varandra och slåss, eller också gäller AoO reglerna. Men att t.ex. skjuta båge mot någon som förflyttar sig?
En AoO är en reaktionshandling. Den sker när du får tillfälle att göra den, dvs under din fiendes handlingm och sker utanför initiativsordningen.... OCH allt går på initiativ väl, eller är det den stillastående som alltid börjar när en annan i förflyttning når denne som står stilla?
Jag vet inte exakt hur det är formulerat men 1 = alltid miss, och 20 = alltid lyckat, gäller även för saves och skill-slag. Kom förresten ihåg att i strid så är 20 endast en crit-threat om attackslaget resulterar i en träff. Om någon med attackbonus 4 slår en 20 mot någon med AC 25 så är det en träff, pga 20 = alltid träff-regeln, men det kan inte bli en crit då man måste kunna komma upp i 25 i detta fallet.Sedan pratade de om det här med 1 och 20. Ja, visar tärningen 1 så missar man, och slår man 20 så träffar man automatiskt och får dessutom chans att critta.
Men vid handling. Visst, det här kan jag kolla upp själv snabbt i boken, men det kanske finns olika husregler och tolkningar som kan vara kul att höra.
Hur är det med 1 och 20 vid en vanlig handling utanför strid?
Jag sade det att då är det helt enkelt över svårighetsgraden som gäller, no less no more. Kunde nämligen inte minnas att detta skulle gälla för vanliga handlingar - alltså att 20 skulle vara ovanligt lyckat och 1 automatiskt misslyckat.
/Anders