Frågor efter debuten!
Så, då gjorde jag alltså min D&D debut igår. Det vill säga, och jag mina spelare spelade D&D för första gången, över huvud taget.
På det stora hela kändes det som om det gick vägen. Dock var jag helt lost vid några tillfällen. Jag läste nämligen bara på de krångligare bitarna precis innan detta, så det enklare som jag känt att jag kunde sedan innan var det som gick åt helvete...
Kan förresten skjuta in det att igår skippade jag magi helt och hållet. Ska hårdstudera det tills nästa gång. En kille gjorde nämligen en paladin, men de kan ju ingen magi alls förrän vid lvl 4 eller vad det är, då de kan lvl 0 besvärjelser... Eller?
Eller kan de ändå 1 lvl0 besvörjelse från början om de får 1 bonus spell... Nej är väl svaret, för bonus spellen läggs väl inte till förrän man kan utföra någon form av lvlspell, det vill säga från spell caster lvl 0 och uppåt?
Nå, till saken igen...
Ta bara det här med hur många skills man får köpa rank i. Har jag fattat rätt att det är x+int-mod antal skills som man får köpa i när man gör en lvl 1 PC, och att man sedan får x+int-modx4 poäng att köpa ranks för?
Hoppas det är så, för det var så jag tolkade det igår efter att helt ha glömt bort det där, eftersom jag bara läst på det en gång för flera veckor sedan.
- Det här är den enkla delen sade jag.
... Visst, jag bläddrade och tolkade om det på flera olika sätt när jag en sekund senare blev jävligt osäker. Spelarna skrattade och sade:
- Vi vill inte veta hur det blir med den svåra delen, din Mr fummelpelle!
Så, får man köpa ranks i hur många skills man vill med sina x+intmodx4 skillpoints, eller är det så att man bara får köpa ranks i x+intmod antal skills?
Exemplet hintade det ena (det vill säga jag tolkade det på ett sätt), själva texten hintade mot det andra (det tolkade jag på ett annat sätt). Så, jag körde till slut som jag nämnde där ovan. Ett bestämt antal skills som man får köpa ranks i, och sedan gjorde jag ju som med ranks och skillspoints som angivet.
Det uppstod såklart vissa frågor hos spelarna som jag inte kunde svara på direkt, och eftersom vi då redan läst så förbaskat mycket i PHB så lade vi de frågorna åt sidan den här första spelsessionen och körde på det jag kunde i grunden. Låt oss spela och ha kul och förstå oss på basen av det hela... Så blev det.
Tur var väl det också, för att få dem att fatta AoO, alla förflyttningsregler, modifikationernas innebörd, vad flatfooten är osv tog en stund.
Vill dock tillägga att det var skönt att dela ansvaret med spelarna. Fyfaro vad skönt det var. Förut när jag varit SL under alla dessa år har jag fått hålla i alla trådar själv. Så fort de undrade över en skill (ja, jag kan knappast alla skills utantill) och feats (samma sak där, har inte läst på dem så vidare mycket) var det skönt att säga:
- Läs själva, det är era skills och feats. Ta PHB och läs. Anteckna sedan det det viktigaste.
Underbart. De läste högt, antecknade och vi försökte gemensamt tolka och minnas. Ja, jag läste en hel del jag med och förklarade mycket, men när de började greppa det var det skönt att kunna lämna över. Då kunde en annan fokusera mer på själva spelet. Det var najs.
Jag gjorde också så att jag sade till dem att främst läsa på
Check[/i] på skillsen, för att i korta drag ta reda på funktionen, och sedan se innebörden av olika DC osv. Det rullade på någorlunda.
Nå, till de frågor som uppstod, som jag kände att:
- Damn, det vet jag faktiskt inte.
Och som jag efter att jag bläddrat kring i böckerna, stressad och yr, senare sade:
- Det står inget om det / man säger inget om det rakt ut, så jag vet faktiskt inte...
1.
Exakt hur vet man vilka vapen PC kan använda och inte?
Det står ju på klassen vad jag fattat vilka vapen man kan använda. T.ex. marcial och simple. Det borde väl innebära att man kan använda alla marcial och simple weapons utan problem så länge som ens storlek stämmer överens med vapnet?
Sedan har ju en del weapon focus som feature, vilket för att de är särskilt vana ett vapen som de får +mod i om de använder det m.m.
... Men ändå, när man läser Weapons introduktionen på Equipment, så verkar det som om det gäller strängare regler för vilka vapen varje PC kan ha, och hur många vapen detta gäller osv.
- Tell me all about it, please!
2.
Sedan har vi det här med strid.
Går det alltid, alltid, alltid mot AC?
Kan man inte undvika motståndarens attack på något annat vis?
T.ex. Ref Save för att ducka eller dodga?
Vad jag själv fattat så -Nej! Featsen som rör dodge och det ökar väl bara AC vid vissa tillfällen och så?
3.
Off hand... Ja, det förstår jag ju innebörden av. Men hur i helvete vet jag vilken hand som är PC'ns vapenhand då?
Hitta ingen lämplig rubrik. Kollade på Description men fann ingenting.
4.
Sedan vad det kommer till Attack of Opportunity.
Så fort motståndaren gör en förflyttning som inte är redraw eller 5ft-step, eller någon annan "offguard-handling", som att dra vapen, ladda om osv. erbjuds motståndaren AoO om denne står inom räckvidd för melee osv osv osv.
Ja, det fattar man ju.
Men hur är det där med förflyttning till och från en threaten square?
Vad jag fattat så får jag en AoO om min motståndare förflyttar sig ut ur en threaten square. Men om man förflyttar sig in i en threaten square då?
... Ja, om jag står där i en ruta och en motståndare förflyttar sig till rutan intill mig, får jag AoO då också när denne anländer dit?
Och hur är det med förflyttning förbi?
Om jag står där, och någon susar förbi en ruta intill mig, får jag attackera den då?
- Till detta kan jag förresten lägga till en följdfråga: Hur är det med attackera någon som rör sig över huvud taget? Med melee är det ju som det är, du står man ju där inom reach för varandra och slåss, eller också gäller AoO reglerna. Men att t.ex. skjuta båge mot någon som förflyttar sig?
... OCH allt går på initiativ väl, eller är det den stillastående som alltid börjar när en annan i förflyttning når denne som står stilla?
5.
Sedan pratade de om det här med 1 och 20. Ja, visar tärningen 1 så missar man, och slår man 20 så träffar man automatiskt och får dessutom chans att critta.
Men vid handling. Visst, det här kan jag kolla upp själv snabbt i boken, men det kanske finns olika husregler och tolkningar som kan vara kul att höra.
Hur är det med 1 och 20 vid en vanlig handling utanför strid?
Jag sade det att då är det helt enkelt över svårighetsgraden som gäller, no less no more. Kunde nämligen inte minnas att detta skulle gälla för vanliga handlingar - alltså att 20 skulle vara ovanligt lyckat och 1 automatiskt misslyckat.
6.
Vad är helvete är ECL?