Nekromanti Operation : Fatta D&D

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Re: Magic & spells

Som flera påpekat tidigare är inte magin i D&D så krånglig som den kan verka vid en första anblick. Man kan lätt få för sig det när man ser den massiva mängd spells som finns samt det faktum att det av de 11 grundklasser som finns så använder så många som 7 av dessa magi i olika grad, dessutom på varsit unikt sätt. Skillnaderna mellan trollisarna är dock inte så stor som man kan tro. De tre vanligaste magianvändarna (wizard, sorcerer, cleric) skiljer sig från varandra på följande vis.

Antal spells att välja från
Vad gäller antal spells de olika klasserna kan så är clericen enklast. De kan alla spells på clericarnas spell-list så länge de har rätt level. Wizards och sorcerers måste välja ett antal spells att kunna när man gör dem, samt att de får ett par nya varje gång de levlar. Det är dock inte krångligare än att det bara blir ännu en grej att hålla reda på.

Spellförberedande
Här är sorcerern enklast då denne inte behöver förbereda sig alls utan kan kasta sin magi helt efter eget huvud. Clerics och wizards däremot måste varje morgon ägna sig åt att välja ut de spells de vill kunna kasta under dagen. Enklast är om spelaren bestämmer en standaruppsättning av spells som denne har förberett såtillvida inget annat sägs. Glöm dock inte att clericen inte behöver förbereda någon helande magi.

Antal spells per dag
Här funkar alla i stort sett likadant. De har alla ett visst antal spells av en viss spell-level de kan kasta per dag, beroende på sin caster-level.

Det är skillnaderna i grova drag. Det är ingen av dem som är så krånglig att jag skulle avråda någon från att spela dem, men om jag tvingas välja någon så skulle jag säga att wizarden är, inte direkt krångligare men de övriga har i alla fall en grej var mindre att hålla reda på. (Wizards har andra grejor som gör dem roliga att spela, som t.ex. att de kan specialisera sig på en magiskola eller att de faktiskt får tillgång till varje spell-level snäppet snabbare än sorcerern.)

Vad gäller de övriga magikunniga klasserna så funkar paladins, rangers och druids som clerics och barder som sorcerers.

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Magic & spells

Tackar tackar Organ. Jag gillar att vara elev i din D&D-skola :gremwink:. Du förklarar bra och utförligt. Tror jag hänger med ganska väl. Vad det kommer till spellscaster-lvl är det väl bara att kolla på classens tabell för spells-per-day väl?
Sedan lägga till spell bonus beroende på värdet i aktuell ability och lägga till den bonusen till antal spells/day?

Enklast är om spelaren bestämmer en standaruppsättning av spells som denne har förberett såtillvida inget annat sägs
Ja precis, enklast vore ju att välja ut vissa spells som man sedan sagt att man förbereder varje dag, så man slipper spela ut den händeler hela tiden, förutom då man önskar göra en ändring av detta. Blir precis som att lira Baldurs Gate på PC'n; när karakären sovit är alla de spells man valt ut förberedda igen.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,862
Location
Värnhem, Malmö
Re: Magic & spells

solvebring said:
Ja precis, enklast vore ju att välja ut vissa spells som man sedan sagt att man förbereder varje dag, så man slipper spela ut den händeler hela tiden, förutom då man önskar göra en ändring av detta. Blir precis som att lira Baldurs Gate på PC'n; när karakären sovit är alla de spells man valt ut förberedda igen.
Ja, det är mest praktiskt så. Sedan kan man ju göra ändringar, så att man inte förbereder sin standard-fireball om man ska spöa efriter i City of Brass. En underskattad grej, som många missar, är dock att man kan lämna oförberedda formler varje dag -- så har du tre formler av en viss level om dagen så kan du förbereda två och lämna den tredje tom. Du kan sedan förbereda en ny formel där på femton minuter, vilket kan vara praktiskt om din rollperson kan ta sig den tiden och du inte vet vad du går upp mot.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Magic & spells

Okej. Ja, det lät ju riktigt schysst, om inte annat taktiskt. Att lämna en lämnar ju också en möjlightet öppen, med tanke på att man aldrig vet vad man kan stöta på. Tack för det Bobby.

Nå, måste se till att läsa in mig på hela magin nu snart, för ju mer jag pratar med dig och Organ med flera, desto mer taggad blir jag. Det börjar kännas enklare nu, eller rättare sagt - det känns som om jag kommer att klara det bättre, nu när jag har lite på fötterna. D&D är verkligen roligt på det sättet. Man fattar ibland ingenting när man läser, men om man då gör ett närbesläktat moment i praktiken (dvs ingame) så fattar man plötsligt allt det andra.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Combat inportante...

Hujamejen... Förberedelse, alltid lika svårt i spel man håller på att lära sig. Ja, man har ju ingen riktig koll på vad man sysslar med kan man säga. Det gäller verkligen att repa regler också, vilket kommer vara mest påfrestande och tidskrävande.
Ja, då skall man lira D&D kring den 29:e... Blir lite smått nervös. Skall plugga på magin så fort jag orkar. Tar lite i taget, känns lättast så. Men så skall jag ju komma ihåg allt skit kring striderna också.
Så, förflyttning och AoO, det borde väl vara det viktigaste att komma ihåg eller?
Sedan måste jag se till att inte glömma bort Crit såklart.

Nåväl, kan i alla fall säga att jag just gjorde en betalning till en kille som sålde mig ett tiotal miniatures. Det känns kul i alla fall. Vad det kommer till fiender tänkte jag bara ta några olikfärgade pluttar och slänga ut på griden.

Well, måste förbereda ett scenario också. Har hämtat två från WotC's arkiv, det tråkiga är dock att man måste ju göra fienderna själv. Så det blir väl lite bläddrande i Monsters Manual också... Fast jag gillar nog det lite mer jordnära till en början. Så det kanske kommer att bli mer skelett och humanoider i början före en massa coola dreggelhögar. Så funderar jag på att ta en släng i Forgotten Realms också för att börja bygga upp världen litedirekt från början.

Huvah...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Re: Combat inportante...

Men så skall jag ju komma ihåg allt skit kring striderna också.
Så, förflyttning och AoO, det borde väl vara det viktigaste att komma ihåg eller?
Det är i alla fall några av de viktigaste. AoO har vi redan nämnt och förflyttning har vi visserligen inte pratat om men det är så enkelt att det knappast behövs. Det enda tipset jag kan ge är att i förflyttningsrutan på rollformuläret även skriva antalet rutor och inte bara antalet fot, i stil med t.ex. "20 ft (4)". Annars måste man, i alla fall som newbie, sitta och räkna ut det på nytt varje gång man ska flytta på sig.

Initiativsförfarandet har vi dock inte nämnt. Som du nog förstått vid det här laget så slår man det en gång per strid, istället för en gång per runda som många är vana vid från andra spel. Jag tyckte det verkade stelt och tråkigt innan jag prövade på det, och var säker på att jag skulle husregla bort det, men det visade sig till min förvåning funka bra. Jag trodde att det bara skulle kännas som viktigt att vara först bara i den första stridsrundan, och att det senare bara skulle övergå till att bli jag-sen-du-sen-jag-sen-du osv. Men då det även är av intresse vem som agerar först efter t.ex. en besvärjelse eller annan förmåga kickat igång eller avslutats så gör sig initiativsordningen påmind även längre in i striden.

Sedan måste jag se till att inte glömma bort Crit såklart.
Det är sällan nått problem, folk tendererar att reagera när de slår 20 på tärningen. Värre är det med att minnas att ganska många vapen critar redan på 19+, och en del t.o.m. på 18+, samt det faktum att olika vapen kan ge olika mycket extraskada när det väl sker.

Well, måste förbereda ett scenario också. Har hämtat två från WotC's arkiv
Vilka blev det? Om du förresten på nått sätt kommer över CDn som följde med PHB 3.0 så finns där ett helt ok introduktionsäventyr för ett level 2-party.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Hur många spelare blir ni förresten? Vilka sorts figurer har de gjort?

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Combat inportante...

Initiativsförfarandet har vi dock inte nämnt. Som du nog förstått vid det här laget så slår man det en gång per strid, istället för en gång per runda som många är vana vid från andra spel. Jag tyckte det verkade stelt och tråkigt innan jag prövade på det, och var säker på att jag skulle husregla bort det, men det visade sig till min förvåning funka bra. Jag trodde att det bara skulle kännas som viktigt att vara först bara i den första stridsrundan, och att det senare bara skulle övergå till att bli jag-sen-du-sen-jag-sen-du osv. Men då det även är av intresse vem som agerar först efter t.ex. en besvärjelse eller annan förmåga kickat igång eller avslutats så gör sig initiativsordningen påmind även längre in i striden.
Nej, jag tror inte det skall vara några problem. Tror jag fattat det korrekt. 1D20 + Dex före striden. Högst börjar, och sedan följer i nedstigande led den som hade näst högst osv. Sedan, om det är flera PC's och flera monster slår man för varje lag istället så blir det enklare.

Det är sällan nått problem, folk tendererar att reagera när de slår 20 på tärningen. Värre är det med att minnas att ganska många vapen critar redan på 19+, och en del t.o.m. på 18+, samt det faktum att olika vapen kan ge olika mycket extraskada när det väl sker.
Jo, men det anges väl vid varje vapen, har jag för mig?
Men, jag upptäckte något nytt igår, och det var det här med multibel skada. Jag trodde man slog fram skadan och sedan miltiplicerade det värdet, vilket då skulle bli den totala skadan. Men så var det ju inte... Om jag fattat rätt... Utan man skall väl multiplicera alla de siffror som rör skadan.
Exempel: Jag gör 1D4+3 i skada under normala förhållanden. Men om min skada då är multibel med 3 vid Crit blir det alltså 3D12+9? Alltså, tärningsantalet ggr 3, tärningstyp ggr 3 och bonusen ggr 3?

Är det rätt så?
Om det är rätt, är det något mer än skada som multipliceras på följande vis? Kunde i alla fall inte se något sådant i stycket om multiplicering på sida 304.
... Och, står det på vapnen i utrustningstabellen vad deras multibel är vid Crit, eller?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,105
Location
Göteborg
Re: Combat inportante...

Nu kan jag inte alls 3.x, men enda gången tärningsstorleken förändras alls i 4:an står det "increase/decrease die size by one" eller hur mycket det nu är. En multipel påverkar alltså troligen bara fasta bonusar och antal tärningar, så (1d4+3) gånger 3 borde bli 3d4+9.
Eller enklare: det där är bäng, för det finns inga d18 (d6x3) eller d9 (d3x3) i vanliga tärningsset.
 
G

Guest

Guest
Re: Combat inportante...

Nej. nej. Crit multipeln är alltså bara hur många gånger du ska slå tärningen. All bonus läggs till lika många gånger.

Alltså. Om ditt vapen gör 1T4+3 och har en Critfaktor på x 3 så blir Critskadan 3T4+9 [3x3 för bonusen]. Observera att man aldrig lägger till någon annan skadebonus så som magi eller Sneakskada om inte textbeskrivningen uttryckligen säger det.

Så sneakar du någon med vapnet ovan och har en Sneakskada på 3T6 så blir Critskadan 3T4+9+3T6
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Combat inportante...

Okej. Tackar gubbar.
Alltså, multibelt på tärningsantalet och den vanliga skadebonusen, inte multibelt på tärningstypen eller någon annan bonus. Det är uppfattat.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Concerning magic

Ja, jag har ju börjat plugga seriöst på magikapitlet nu. Dock är det en del detaljer som jag ställer mig konfunderad inför. Först och främst: Vad avgör hur många lvl 0 besvärjelser (kommer inte ihåg vad de kallas) man får?

Sedan det här med counterspells. Enligt Readying action, eller vad det nu hette, och readying counterspells, handlar ju alltid den som använder sig av readying före fienden som den ställt sig ready mot. Då tänkte jag på spells som tar en runda att "få ut". Tar counterspellen då också en runda, bara det att den kommer före fiendens spell då i kommande runda?

Förresten, vad det kommer till all välja sina spells...
Sorcerer och bard, som inte behöver förbereda varje dag, är det bara att de fritt väljer mellan alla de spells som listas på deras spellkaster lvl när de skall kasta en spell?
Samma fråga bland de som måste förbereda, kan de välja ut bland vilken de känner för från hela listan var dag?
Ja... och de spellsen som är på lvl's man passerat också såklart.

När man räknar spellcaster lvl, räknar man från det att karaktären har minst en spell per dag (lvl 1), och sedan 1 lvl högre per gång när denne får fler spells per dag?
Eller finns det någon enskild lista för spell caster lvl's? ...Vad jag hittat är det bara spells per day att utgå ifrån?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Re: Concerning magic

Vad avgör hur många lvl 0 besvärjelser (kommer inte ihåg vad de kallas) man får?
De kallas cantrips och deras antal för sorcerers anges klart och tydligt i tabell 3-17 på sid 54 (4 stycken), medans wizards startar med alla 0 level-spells inskrivna i sin spellbook, tillsammans med 3+Intbonus level 1-spells, från start (står under "spellbooks" på sid 57).

Förresten, vad det kommer till all välja sina spells...
Sorcerer och bard, som inte behöver förbereda varje dag, är det bara att de fritt väljer mellan alla de spells som listas på deras spellkaster lvl när de skall kasta en spell?
Samma fråga bland de som måste förbereda, kan de välja ut bland vilken de känner för från hela listan var dag?
Ja... och de spellsen som är på lvl's man passerat också såklart.
Sorcerers väljer fritt mellan de spells de kan, och hur många de kan anges i tabell 3-17. Wizards får välja vilka spells de ska förbereda bland de spells de har inskrivna i sin spellbook. De startar, som sagt, med alla level 0 och 3+Intbonus level 1-spells. När de levlar får de lägga till två av valfri level (så länge de kan kasta dem alltså).

När man räknar spellcaster lvl, räknar man från det att karaktären har minst en spell per dag (lvl 1), och sedan 1 lvl högre per gång när denne får fler spells per dag? Eller finns det någon enskild lista för spell caster lvl's? ...Vad jag hittat är det bara spells per day att utgå ifrån?
Nu är jag inte säker på vad du menar. Caster Level är samma sak som class level, fast i en class som kan magi. En level 4 sorcerer har alltså en caster level av 4. Om denne även vore en level 3 ranger, och då vore en level 7-gubbe, så skulle dennes caster level fortfarande vara 4. Märk väl att olika magiclassers level INTE läggs ihop när man beräknar caster level. Så en level 4 sorcerer, som även är en level 2 wizard, har en caster level på 4 när denne kastar sina sorcerer-spells och caster level 2 när denne kastar sina wizard-spells. Eller menar du något annat?

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
solvebring said:
Hur många spelare blir ni förresten? Vilka sorts figurer har de gjort?
Två spelare... Karaktärerna är inte tillverkade ännu. Det sker vid speltillfället.

Vilka blev det?
Ser ut som det kommer att bli något av dessa äventyr:
A Dark and Stormy Knight
The Burning Plague
Båda scenariorna verkar coola. Den första, den mindre av dem, skulle du kunna köra som nån slags encounter i det större äventyret. Fast akta dig så det inte blir för svårt för ett party på bara två. T.ex. slutbossen i Stormy Knight är inte att leka med för två stycken ettagluttare. Jag skulle förelså att du låter göra två gubbar var eller att den ene eller båda startar på level 2. En annan variant är att du låter dem starta på level 1 men med 500 xp redan i bagaget. På så vis kommer de levla till tvåan snabbare och på så vis jämna ut det hela. Eller nått.

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Concerning magic

De kallas cantrips och deras antal för sorcerers anges klart och tydligt i tabell 3-17 på sid 54 (4 stycken), medans wizards startar med alla 0 level-spells inskrivna i sin spellbook, tillsammans med 3+Intbonus level 1-spells, från start (står under "spellbooks" på sid 57).
Fan börjar bli yr på detta. Alla säger att magi inte är så svårt som man tror. Nja, kanske inte hur det funkar, men att lägga grunden till allt verkar vara en jäkla massa att hålla reda på. Med 3+Intbonus menar du alltså 3+Intbonus = Antal spells de har i spellbooken?
Wizard har förresten alla lvl 0 spells, i spellboken, men kan väl alltså bara förbereda max 4, och bard och sorcerar har totalt 4 utvalda?

När de levlar får de lägga till två av valfri level (så länge de kan kasta dem alltså).
Vad menar du med det sista inom parantesen?
Om de får 2 till att förbereda per dag, och då lägger till 2 av valfri lvl de har kan de väl kasta dem?
... Eller menar du att de kan lägga till spells från högre lvl's, vilka de vill, även om de inte kan kasta dem?

Nu är jag inte säker på vad du menar. Caster Level är samma sak som class level, fast i en class som kan magi. En level 4 sorcerer har alltså en caster level av 4. Om denne även vore en level 3 ranger, och då vore en level 7-gubbe, så skulle dennes caster level fortfarande vara 4. Märk väl att olika magiclassers level INTE läggs ihop när man beräknar caster level. Så en level 4 sorcerer, som även är en level 2 wizard, har en caster level på 4 när denne kastar sina sorcerer-spells och caster level 2 när denne kastar sina wizard-spells. Eller menar du något annat?
Glöm det. Du tillrättavisade mig i ditt svar, så nu är jag med på tåget.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Båda scenariorna verkar coola. Den första, den mindre av dem, skulle du kunna köra som nån slags encounter i det större äventyret. Fast akta dig så det inte blir för svårt för ett party på bara två. T.ex. slutbossen i Stormy Knight är inte att leka med för två stycken ettagluttare. Jag skulle förelså att du låter göra två gubbar var eller att den ene eller båda startar på level 2. En annan variant är att du låter dem starta på level 1 men med 500 xp redan i bagaget. På så vis kommer de levla till tvåan snabbare och på så vis jämna ut det hela. Eller nått.
Jo, tänkte att lägga Stormy Knight först, förenkla motståndet en hel del och ge dem en hel lvl up direkt när de klarat det. Därefter ta dem vidare till Wreck Shore.

Burning Plague verkar lite större, så det får vänta till ett senare tillfälle.

Nå, får bli lite som det blir de första speltillfällena. Vill gärna spela i Forgotten Realms, men det är oerhört mycket att plugga på den tid jag har till det här speltillfället. Alla raser, religion, geografi osv. Det är mycket... Så ja, det får bli en värld "a la solvebring" ett tag framöver, med slumpvisa gratisäventyr. Det bästa med dem är ju att de lätt kan utspela sig vart som helst. :gremsmile:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Re: Concerning magic

Med 3+Intbonus menar du alltså 3+Intbonus = Antal spells de har i spellbooken?
Ja.

Wizard har förresten alla lvl 0 spells, i spellboken, men kan väl alltså bara förbereda max 4, och bard och sorcerar har totalt 4 utvalda?
Ja. Wizards får dock även som sagt bonusspells om de har hög Int. Märk väl att deras Int BÅDE påverkar antalet spells i spellbooken och det antal spells de kan kasta per dag.

När de levlar får de lägga till två av valfri level (så länge de kan kasta dem alltså).
Vad menar du med det sista inom parantesen?
Om de får 2 till att förbereda per dag, och då lägger till 2 av valfri lvl de har kan de väl kasta dem?
... Eller menar du att de kan lägga till spells från högre lvl's, vilka de vill, även om de inte kan kasta dem?
Jag menar att de kan bara lägga till spells som har en spell-level de klarar av att kasta. En wizard level 1 kan alltså inte knalla runt med sådant som mass hold monster, wish och powerword: kill i sin spellbook. Det får vänta tills denne når level 17, då dessa alla har en spell-level på 9.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Jo, tänkte att lägga Stormy Knight först, förenkla motståndet en hel del och ge dem en hel lvl up direkt när de klarat det. Därefter ta dem vidare till Wreck Shore.

Burning Plague verkar lite större, så det får vänta till ett senare tillfälle.
Låter vettigt. Du skulle även kunna köra den omoddat men på nått sätt få dina spelare att inse att slutmotståndet i Stormy Knight är mer än de klarar av och låta dem lyckas fly med precis livhanken i behåll, så de kan återvända när de levlat. ("Kommer du ihåg den där otäcke fan i kryptan under tornet? Han gav oss rejält med däng förra gången men ska vi inte försöka oss på honom igen?")

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Låter vettigt. Du skulle även kunna köra den omoddat men på nått sätt få dina spelare att inse att slutmotståndet i Stormy Knight är mer än de klarar av och låta dem lyckas fly med precis livhanken i behåll, så de kan återvända när de levlat. ("Kommer du ihåg den där otäcke fan i kryptan under tornet? Han gav oss rejält med däng förra gången men ska vi inte försöka oss på honom igen?")
Sant, sant. Skall fila lite på äventyren.
Tack än en gång för all hjälp, hörru. Schysst.
 
Top