solvebring
Superhero
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)
Aha, det var så. Det betydde varken mer eller mindre.
Tack Bobby.
Aha, det var så. Det betydde varken mer eller mindre.
Tack Bobby.
Japp.När man gör en 1 lvl karaktär står det att man skall ta högsta summan av HD och sätta in direkt, + CON modifiern.
Säg att jag då har HD d8. Det betyder att min HD blir 8 + CON modifier?
Du får fortfarande hela HD från första leveln och du får lägga till din CON mod. på alla slag för HD. Om rollpersonen är level 3 och har +2 i CON mod. så blir det alltså:Sedan står det att ens antal HD beror på lvl. Dock tar man inte upp det i exemplet nedanför. Men innebär alltså det att om jag istället varit på lvl _3_, att min HD är _3_d8 + CON modifier?
I början rekommenderar jag att man spelar sorcerers, för vilka det är ännu enklare: man kan ett antal formler på varje nivå (hur många står i tabellen på sidan 54) och kan använda dem ett antal gånger per dag (sidan 52, plus eventuella bonusformler), i vilken kombination man vill.Feliath said:Det är faktiskt inte så svårt, så oroa dig inte. Grunden i systemet är att man har ett antal formler som man kan välja av för att memorera. Därefter använder man de memorerade formlerna, och när man använt en är den förbrukad. (Man får förstås memorera samma formel flera gånger om man vill.)
Bra tips!Lexx said:För att undvika att man som spelledare fullständigt ska drunkna i alla regler, förmågor och liknande så brukar [som jag nämnt tidigare] jag se till att mina spelare behärskar sina förmågor/feats/skills och spells. Exempelvis brukar dom som spela magiker få kopiera eller skriva av sina spells.
Man tackar, man tackar så hjärtligt för alla tips. Jag är er alla evigt tacksam. Nåväl, det gick bra på speltestet och jag måste tillägga att man förstod helt plötsligt mycket mer av annat när grunden lossnade. Förresten så var hans karaktär som vi testade med rogue, så sneak-attack är något jag kollat in. Det är inte så mycket mer än att komma ihåg än att den attacken är giltig så länge som offret räknas som flatfooted (det vill säga inte har upptäckt roguen och hunnit reagera)eller om offret är flankerat, och att sneak-attack inte är giltig vid crit, utan att det går till som vanligt efter critreglerna då... väl?Sölvebring; gör klart för dina spelare att då ni alla är nybörjare så förväntas de hålla koll på vad deras rollpersoner kan och åtminstone ha ett hum om hur deras förmågor funkar.
Sedan så kommer ju faktiskt ingenting, är det meningen i alla fall, som en överaskning för spelledaren. Det är lätt att känna sig överväldigad som nybörjare när man ser den regelmängd som ingår i core-böckerna. Men du som spelledare vet innan ni börjar spela vilka sorts figurer som spelarna gjort och, då du även väljer scenario att spela, vilka eventuella monster och/eller NPCer de kommer att få tampas med. Då gäller det för dig att plugga in just de regelbitarna som blir aktuella. Liksom, om det inte förekommer några vandöda i äventyret så kan du hoppa över turn undead-reglerna, om ingen spelar rogue så kan du skita i hur sneak-attack funkar osv. På så vis skalas rejält mycket bort av det du behöver läst in dig på innan.
Sneak Attack är giltigt vid crits -- man lägger till skadan som vanligt. Däremot dubblerar man inte skadan på samma vis som man gör med den ordinarie vapenskadan.solvebring said:och att sneak-attack inte är giltig vid crit, utan att det går till som vanligt efter critreglerna då... väl?
Det absolut bästa med detta är att det verkligen låter "ping" när du levlar.Organ said:Det är busenkelt. Förfarandet med XP är mycket enklare än vad du är van med. Man "köper" inget för sina XP utan man samlar dem bara på hög. När level 1-figgen skrapat ihop 1.000 XP säger det "ping" och denne blir level 2. När XP-högen utökats med 2.000 till, vid totalt 3.000 poäng alltså, säger det "ping" igen och det är dags att kliva upp på level 3. Och så fortsätter det, med flera "ping" vid jämna intervaller, allt enligt tabellen på sid 22.Jag vet dock inte ens hur levelsystemet funkar än.
/Anders