Nekromanti Operation : Fatta D&D

solvebring

Superhero
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)

Okej. Nåväl. Jag tänkte på det här med Hit Die.
När man gör en 1 lvl karaktär står det att man skall ta högsta summan av HD och sätta in direkt, + CON modifiern.
Säg att jag då har HD d8. Det betyder att min HD blir 8 + CON modifier?

Sedan står det att ens antal HD beror på lvl. Dock tar man inte upp det i exemplet nedanför. Men innebär alltså det att om jag istället varit på lvl _3_, att min HD är _3_d8 + CON modifier?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

När man gör en 1 lvl karaktär står det att man skall ta högsta summan av HD och sätta in direkt, + CON modifiern.
Säg att jag då har HD d8. Det betyder att min HD blir 8 + CON modifier?
Japp.

Sedan står det att ens antal HD beror på lvl. Dock tar man inte upp det i exemplet nedanför. Men innebär alltså det att om jag istället varit på lvl _3_, att min HD är _3_d8 + CON modifier?
Du får fortfarande hela HD från första leveln och du får lägga till din CON mod. på alla slag för HD. Om rollpersonen är level 3 och har +2 i CON mod. så blir det alltså:

8+2 + d8+2 + d8+2 = Hit Points.

G

Guest

Guest

Ja, men det finns vissa undatag.

Om du exempelvis utför en Standard-action och din Movment-action består av en förflyttning så får du INTE göra en Five-foot förflyttning. Om din Movement-action INTE är en fysisk förflytning, exempelvis Stand up from prone så får det kombineras med en five-foot förflyttning.

Om du utför en Full-round action så kan du alltid utföra en Five-foot förflyttning om du inte utför någon förflyttning i samband med din full-round action, exempelvis en Withdraw eller Run.

Så tumregeln är:
Har du ufört någon förflyttning i ronden?

Nej = Ja till Five-foot step
Ja = Nej till Five-foot step

Observera dock att jag spelleder Conan, så det kan vara annorlunda i D&D :)

Du har väl inte glömt bort denna sida som jag rekommenderade för länge sedan :)

solvebring

Superhero

Farao... Det är mycket att hålla reda på i stridens hetta i D&D. Men det är riktigt kul läsning. Det verkar som om det kan bli premiär i slutet av månaden. Snackade med några polare som kollade jobbkalandern, och vi jobbar på ett datum nu. Skall bli härligt att äntligen testa D&D. Har ju testat att skapa karaktär nu, så det borde gå någorlunda att göra en första speldebut i D&D snart.

Skall köpa Call of Cthulhu snart också. Skall bli skönt att börja variera sig ordentligt. Äntligen... :gremsmile:

G

Guest

Guest

Vad roligt, hoppas det går bra för er och lycka till!

För att undvika att man som spelledare fullständigt ska drunkna i alla regler, förmågor och liknande så brukar [som jag nämnt tidigare] jag se till att mina spelare behärskar sina förmågor/feats/skills och spells. Exempelvis brukar dom som spela magiker få kopiera eller skriva av sina spells. Allt för att underlätta för mig. Disciplin kan i detta sammanhang kan vara bra...

solvebring

Superhero

Okej. Well, allt gick fint, så fint det kan gå på en SL och en spelare. Dock inte en enda strid...
Men jag gillar verkligen D20... Bestäm en DC, slå och lägg till aktuell mod. Skitskönt och skitenkelt. Diggar det hårt.

Dock så har jag inte börjat med magi och dylika. Det var lugna puckar och han spelar en rogue. Skall försöka lära mig det så snart jag kan dock. Well, tänkte förresten på det här med level up. Han fick en level up efter avklarat scenario. Tänkte på det här, jag hittade någon lista på sida... Ja, någon sida efter classkapitlet med typ en lista på vilka saker man skulle följa vid level up. Det är väl bara att följa den och aktuell class's tabeller för olika levels så blir det väl rätt?

Tänkte också på det här med droger och gifter?
... Satt och skummade indexet i DMG och PHB flera gånger utan att hitta det. Vart finns det egentligen?
... Fick dock till en enkel lösning så länge som tur var :), men man vill ju ha koll på skiten som det skall vara.

Nåväl, hade en massa frågor, men det får jag ta någon annan dag, behöver kika i boken och tänka efter en del för att komma på dem igen, så... some other time.

Feliath

Swashbuckler

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Tänkte också på det här med droger och gifter?
... Satt och skummade indexet i DMG och PHB flera gånger utan att hitta det. Vart finns det egentligen?</div></div>
I DMG. Jag har 3.0-böckerna, men där står reglerna på sidan 79 och en lista med gifter på sidan 80. Jag är osäker på hur olika 3.5-böckerna är, eftersom jag aldrig umgåtts med dem i någon större utsträckning, men det är i alla fall under Special Abilities i kapitel 3 i 3.0-böckerna. Det kanske hjälper dig att hitta?

Förresten:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Dock så har jag inte börjat med magi och dylika.</div></div>
Det är faktiskt inte så svårt, så oroa dig inte. Grunden i systemet är att man har ett antal formler som man kan välja av för att memorera. Därefter använder man de memorerade formlerna, och när man använt en är den förbrukad. (Man får förstås memorera samma formel flera gånger om man vill.)

/Feliath — däremot är magisystemet oerhört obalanserat, efter en viss punkt

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Feliath said:
Det är faktiskt inte så svårt, så oroa dig inte. Grunden i systemet är att man har ett antal formler som man kan välja av för att memorera. Därefter använder man de memorerade formlerna, och när man använt en är den förbrukad. (Man får förstås memorera samma formel flera gånger om man vill.)
I början rekommenderar jag att man spelar sorcerers, för vilka det är ännu enklare: man kan ett antal formler på varje nivå (hur många står i tabellen på sidan 54) och kan använda dem ett antal gånger per dag (sidan 52, plus eventuella bonusformler), i vilken kombination man vill.

Organ

Out of time, out of mind

Lexx said:
För att undvika att man som spelledare fullständigt ska drunkna i alla regler, förmågor och liknande så brukar [som jag nämnt tidigare] jag se till att mina spelare behärskar sina förmågor/feats/skills och spells. Exempelvis brukar dom som spela magiker få kopiera eller skriva av sina spells.
Bra tips!

Sölvebring; gör klart för dina spelare att då ni alla är nybörjare så förväntas de hålla koll på vad deras rollpersoner kan och åtminstone ha ett hum om hur deras förmågor funkar.

Sedan så kommer ju faktiskt ingenting, är det meningen i alla fall, som en överaskning för spelledaren. Det är lätt att känna sig överväldigad som nybörjare när man ser den regelmängd som ingår i core-böckerna. Men du som spelledare vet innan ni börjar spela vilka sorts figurer som spelarna gjort och, då du även väljer scenario att spela, vilka eventuella monster och/eller NPCer de kommer att få tampas med. Då gäller det för dig att plugga in just de regelbitarna som blir aktuella. Liksom, om det inte förekommer några vandöda i äventyret så kan du hoppa över turn undead-reglerna, om ingen spelar rogue så kan du skita i hur sneak-attack funkar osv. På så vis skalas rejält mycket bort av det du behöver läst in dig på innan.

/Anders

solvebring

Superhero

Sölvebring; gör klart för dina spelare att då ni alla är nybörjare så förväntas de hålla koll på vad deras rollpersoner kan och åtminstone ha ett hum om hur deras förmågor funkar.

Sedan så kommer ju faktiskt ingenting, är det meningen i alla fall, som en överaskning för spelledaren. Det är lätt att känna sig överväldigad som nybörjare när man ser den regelmängd som ingår i core-böckerna. Men du som spelledare vet innan ni börjar spela vilka sorts figurer som spelarna gjort och, då du även väljer scenario att spela, vilka eventuella monster och/eller NPCer de kommer att få tampas med. Då gäller det för dig att plugga in just de regelbitarna som blir aktuella. Liksom, om det inte förekommer några vandöda i äventyret så kan du hoppa över turn undead-reglerna, om ingen spelar rogue så kan du skita i hur sneak-attack funkar osv. På så vis skalas rejält mycket bort av det du behöver läst in dig på innan.
Man tackar, man tackar så hjärtligt för alla tips. Jag är er alla evigt tacksam. Nåväl, det gick bra på speltestet och jag måste tillägga att man förstod helt plötsligt mycket mer av annat när grunden lossnade. Förresten så var hans karaktär som vi testade med rogue, så sneak-attack är något jag kollat in. Det är inte så mycket mer än att komma ihåg än att den attacken är giltig så länge som offret räknas som flatfooted (det vill säga inte har upptäckt roguen och hunnit reagera)eller om offret är flankerat, och att sneak-attack inte är giltig vid crit, utan att det går till som vanligt efter critreglerna då... väl?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

solvebring said:
och att sneak-attack inte är giltig vid crit, utan att det går till som vanligt efter critreglerna då... väl?
Sneak Attack är giltigt vid crits -- man lägger till skadan som vanligt. Däremot dubblerar man inte skadan på samma vis som man gör med den ordinarie vapenskadan.

deronius

Veteran
Organ said:
Jag vet dock inte ens hur levelsystemet funkar än.
Det är busenkelt. Förfarandet med XP är mycket enklare än vad du är van med. Man "köper" inget för sina XP utan man samlar dem bara på hög. När level 1-figgen skrapat ihop 1.000 XP säger det "ping" och denne blir level 2. När XP-högen utökats med 2.000 till, vid totalt 3.000 poäng alltså, säger det "ping" igen och det är dags att kliva upp på level 3. Och så fortsätter det, med flera "ping" vid jämna intervaller, allt enligt tabellen på sid 22.

/Anders
Det absolut bästa med detta är att det verkligen låter "ping" när du levlar.

solvebring

Superhero
Magic & spells

Ja, jag läste någon sida i magikapitlet i morse innan jag hoppade in i duschen. Läste då kort om att vissa har arcane spells, andra divine, och att vissa måste förbereda sina spells för varje gång de skall brukas, medan Bard och Sorcerer inte behöver det.
Nå, jag har inte läst några detaljer, inget "så här gör man" och sådant än, utan det kommer väl några stycken längre in antar jag.

Jag tänkte dock fråga runt om det är något extra som jag bör veta innan jag försöker mig på det här med magi?
Finns det något extra klurigt eller kanske något oerhört dumt som jag bör känna till eller skippa?
Det känns nämligen som om det dyker upp en del sådana här "spelare behöver tipsa andra spelare"-prylar i D&D, som när Organ var vänlig att förvarna mig (och dessutom snabbförklara för mig) inför Attack of Opportunity.
Kort och gott, jag vill stå stadigt genom det här kapitlet, speciellt eftersom Eksem skrämt upp mig så mycket inför detta :gremwink:.
Vad säger ni, gubbar och käringar?