Nekromanti Operation : Fatta D&D

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Låter som en mycket bra idé. Kan tänka mig att karaktären börjar bli lite roligare runt lvl 5 sisådär också.
Precis så tycker många att det är. DoD3.5 har en sweetspot någonstans runt level 5-15. Man är ingen helt hjälplös vekling som i början, men har inte börjat samla på sig gigantiska mängder förmågor.

En hel del datorspel brukar ge en en level eller tre på bara genom att man springer igenom en tutorial (NWN 1 & 2 tex).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
solvebring said:
Om man har 0 eller mindre i sina modifiers innan något annat lagts till räknas värdet som dåligt och man bör därför slå om de siffrorna... "Varför?" säger jag?
Är inte det lite väl överdrivet. Känns ju som om man lika gärna kan bestämma sina siffror själv utan tärningar i så fall?
Det gäller om dina sammanlagda modifiers för alla sex abilities är 0 eller lägre.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jarl said:
Nej men seriöst så antar jag att om man vill ha karaktärer som överlever ett tag så behöver man besöka lite forum för att undvika de största fallgroparna.
Jag tänkte förvirra Solvebring genom att säga tvärtemot. En grundbult i D&D (alltmer uttalad i varje ny version) är att karaktärerna är mäktiga. Det finns ingen som helst anledning att oroa sig för fallgropar, klura på listiga builds eller minmaxa om man "bara" vill ha en kompetent äventyrare. Det finns därför oanade möjligheter att äta kakan och ha den kvar: att kunna spela en figur med precis de egenskaper man vill och samtidigt veta att den blir kompetent vad man än väljer.

Hänga på specialistfora är bra om man vill lära sig hur man gör en LÖJLIGT övermäktig figur, men då rör det sig om matematiska tankelekar, inte om att äventyra i en fantasyvärld.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,055
Glöm inte magiska föremål!

Ett problem om man höftar levels är att rollpersonerna inte samlar på sig tillräckligt med magiska föremål. D&D är balanserat efter att en rollperson på en specifik level skall ha ett visst antal magiska föremål.

Strider genererar både XP och skatter. Höftar man levels är det viktigt att man verkligen lyckas samla på sig det antal magiska föremål som striderna för samma XP-mängd borde ha genererat.

Just därför kan det vara lämpligt att som nybörjare använda sig av det detaljerade XP-systemet och räkna både XP och skatter per encounter. Det är lite mer bök, men jag tycker att det är mysigt att hälla upp ett glas vin, sätta mig vid mitt gamla skrivbord i mörkt trä och se vad monstren ska ha för skatter i sina kistor.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Glöm inte magiska föremål!

Vi försökte att ganska markant tona ned förekomsten av magiska föremål i vår D&D3.5-kampanj (Alltså inte intrigsåsen jag spelledde i pseudo-Byzans, utan en något mer traditionell grej...). Nu kom vi aldrig så långt att det hann bli ett problem riktigt, min rollis var väl på lvl 5 när kampanjen tog mammaledigt...hon hade en magisk yxa +2 och en alvbrynja +1 vid det laget, en annan rollis hade en Ioun Stone (+2 dex tror jag) och en hade Gauntlets of Ogre Power eller dyl. Vi släpade runt på nåt magiskt svärd ingen av oss kunde bruka också, men det var allt.

Om vi nånsin tar upp kampanjen igen dock, vilket jag lobbyar för eftersom den var skitkul, får jag väl återkomma med rapport om hur problematiskt detta senare visade sig vara.

- Ymir, hoppfull
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Glöm inte magiska föremål!

Det finns två problem med att minska på de magiska föremålen:

1. Man blir för dålig. Det behöver inte bli ett problem, beroende på hur man spelar. Ett dungeon crawl blir uppenbart svårare, medan en äventyrargrupp som aldrig åker på fler än två-tre encounters i rad inte märker nån vidare skillnad. Vissa klasser råkar värre ut än andra också, Fighters är dåliga på höga levels som det är, och tar man ifrån dem deras magiska föremål bidrar de inte med mycket i en strid.

2. Man får färre alternativ. Magiska föremål är lika viktiga som feats, skills och annat för att göra rollpersonen personlig. Två rollpersoner med samma ras, klass och feats kan fortfarande bli lite olika om de har olika föremål.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Operation: Fatta D&D (AoO)

Har du kopplat hur Attacks of Opportunity funkar? Det är annars en klassisk grej för nybörjare att inte fatta då det är rejält opedagogiskt förklarat utan att för den delen vara speciellt svårt.

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)

Skall kolla det. Skall se om jag fattar, annars återkommer jag. Men med tanke på hur smart jag känner mig när jag pluggar DoD så lär jag snart stå här igen med dumstruten på. Önskar man hade lirat det någon gång så att man förstått sig på alla grunder redan.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)

Principen för Attacks of Opportunity funkar som följer: Om en fiende inom det område i vilket du når med ditt närstridsvapen (i de allra flesta fall alla rutor som gränsar till den du står i) gör något annat än att attackera i närstrid så får du göra en gratis extraattack mot denne. Exempel på vanliga handlingar som orsakar AoO är; förflyttning, attack med avståndsvapen och kastande av magi. Det finns ett antal undantag till detta av vilket den vanligaste är det man kallar Five-Foot Step, dvs den en-rutes gratisförflyttning man får göra varje runda, oavsätt vad man gör i övrigt. Logiken bakom AoO är att man delvis släpper garden om man mitt i en strid gör något annat än att koncentrera sig på fienden intill. Man får vanligen endast göra en AoO per runda.

Ha det ovan i åtanke när du läser igenom reglerna för AoO.

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)

Okej. Jag tror jag är med. Skall titta på det i boken också. Nåväl, det är så att jag hunnit läsa lite till. Gick dock över till att läsa i DMG, vilket var en mycket intressantare bok enligt mig än vad PHB var. Men det kanske är en spelledarskada att just SLböcker förefaller intressantare.

Jag har lite svårt att skilja på det där med Saving Throws och Checks. I DMG säger de att skillnaden är att Checks gör man när man önskar göra något aktivt, och Savings är till för att undvika något, rädda sig om man säger så. Är det verkligen så enkelt. Jag menar, om min PC ramlar utför en klippa och jag försöker gripa tag i t.ex. en murgröna som växer utför stupet för att rädda mig själv, är det ett Saving Throw eller en Check?
Jag menar, visst jag försöker undvika något och rädda mig själv, men att försöka gripa tag i något är väl ändå en "aktiv" handling? Eller?

Sedan var det det här med xp. Jag tror jag har fattat det, vill bara dubbelkolla med er. Förutsatt att inte motståndets CR är högre eller lägre än 8+ (differensen mot min lvl) så får man xp?
Sedan jämför man lvl och CR i tabellen och tar så mycket xp som man får, delar det på gruppens antal och ger alla xp från slutresultatet av detta. Så går man vidare PC för PC som har lvl anpassad för att få xp av motståndets CR och gör likadant? ...förutsatt man man var delaktig i encountern också.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)

solvebring said:
Jag har lite svårt att skilja på det där med Saving Throws och Checks. I DMG säger de att skillnaden är att Checks gör man när man önskar göra något aktivt, och Savings är till för att undvika något, rädda sig om man säger så. Är det verkligen så enkelt. Jag menar, om min PC ramlar utför en klippa och jag försöker gripa tag i t.ex. en murgröna som växer utför stupet för att rädda mig själv, är det ett Saving Throw eller en Check?
Jag menar, visst jag försöker undvika något och rädda mig själv, men att försöka gripa tag i något är väl ändå en "aktiv" handling? Eller?
Du fattar helt rätt. Som sagt så säger namnet vad det handlar om. Ett save-slag är mycket riktigt något man slår för att undvika något man blir utsatt för, och inte något man aktivt försöker göra.

Så det du slår för att få tag på murgrönan innan du faller utför stupet är ett reflex-save.

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)

Okej. Kanon, tackar tackar, Organ. Då slipper jag sitta och tolka det fram och tillbaka. Det känns skönt, var jävligt osäker faktiskt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)

solvebring said:
Okej. Jag tror jag är med. Skall titta på det i boken också. Nåväl, det är så att jag hunnit läsa lite till. Gick dock över till att läsa i DMG, vilket var en mycket intressantare bok enligt mig än vad PHB var. Men det kanske är en spelledarskada att just SLböcker förefaller intressantare.
Ett tips; försök även få tag på Dungeon Masters Guide 2 om du får tillfälle. Den tar vid där den vanliga DMGns, visserligen bra och användbara men ganska grundläggande, spelledartips slutar, med material som dels inte fick plats i första boken men som även är att betrakta som en överkurs, i ordets rätta bemärkelse, i att spelleda D&D.

Sedan var det det här med xp. Jag tror jag har fattat det, vill bara dubbelkolla med er. Förutsatt att inte motståndets CR är högre eller lägre än 8+ (differensen mot min lvl) så får man xp?
Sedan jämför man lvl och CR i tabellen och tar så mycket xp som man får, delar det på gruppens antal och ger alla xp från slutresultatet av detta. Så går man vidare PC för PC som har lvl anpassad för att få xp av motståndets CR och gör likadant? ...förutsatt man man var delaktig i encountern också.
Även detta har du fattat korrekt.

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)

Ett tips; försök även få tag på Dungeon Masters Guide 2 om du får tillfälle. Den tar vid där den vanliga DMGns, visserligen bra och användbara men ganska grundläggande, spelledartips slutar, med material som dels inte fick plats i första boken men som även är att betrakta som en överkurs, i ordets rätta bemärkelse, i att spelleda D&D.
Okej, visste inte ens att den fanns en DM Guide 2.
Tack för tipset. Du sitter förresten inte och klämmer på en D&D3.5 DM-Screen som är tillsalu för en ringa slant?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)

Nu är det så att jag inte hänger med igen.
- Dumbass!

Nåväl. Det är det här med bonusspells. Har för mig att det är i rubriken abilitys and spells på sida 7-8. Fattar fan inte hur det går ihop. Om man läser den texten så står det att en wizard, eller vad tusan det nu var, med WIS 15 kan få både 1lvl bonusspell och 2lvl bonuespell. Det får jag inte ihop. Kollar på tabellen och kan se att denne får 1lvl bonusspell, men inte 2.

Sedan tänkte jag på en sak som inte hör dit riktigt. Men det är väl så att man alltid måste vara 1lvl över de spells man brukar. För att bruka lvl 3 spellsen måste man t.ex. vara en character på lvl 4?
 
G

Guest

Guest
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)

Nu har jag inte böckerna här. Men som Wizard får du x antal spells baserat på din klass-level, men även ett gäng bonusspells [per level] baserat på din ability mod.

Kolla spelllistorna för att avgöra vilken lvl du måste vara för att kasta x-besvärjelse.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)

Okej, visste inte ens att den fanns en DM Guide 2.
Tack för tipset.
Visst finns det det. Klicka här för info och utdrag ur boken.

Du sitter förresten inte och klämmer på en D&D3.5 DM-Screen som är tillsalu för en ringa slant?
Nope. Jag äger inte ens någon.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)

Det är det här med bonusspells. Har för mig att det är i rubriken abilitys and spells på sida 7-8. Fattar fan inte hur det går ihop. Om man läser den texten så står det att en wizard, eller vad tusan det nu var, med WIS 15 kan få både 1lvl bonusspell och 2lvl bonuespell. Det får jag inte ihop. Kollar på tabellen och kan se att denne får 1lvl bonusspell, men inte 2.
Någon med 15 i antingen Wisdom, Intelligence eller Charisma (grundvärde beroende på vilken Class det handlar om) får mycket riktigt två bonusspells, en Spell-level 1 och en Spell-level 2 (allt enligt tabell 1-1 på sid 8 ). Bonusspells får man dock tillgång till först när lär sig kasta spells av den aktuella Spell-leveln. Så en level 1 Wizard med Int 15 får en bonusspell av Spell-level 1 från början. När denne sedan masar sig upp till level 3, och då lär sig sin första Spell-level 2-spell (allt enligt lista 3-18 på sid 55), så får denne först då tillgång till sin bonusspell av Spell-level 2. Så en Wizard med Int 20 får alltså tillgång till sin sista bonusspell (Spell-level 5) först när denne själv blivit level 9 (enligt de båda tidigare nämda listorna).

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)

Sedan tänkte jag på en sak som inte hör dit riktigt. Men det är väl så att man alltid måste vara 1lvl över de spells man brukar. För att bruka lvl 3 spellsen måste man t.ex. vara en character på lvl 4?
Nej. I sådana fall skulle man ju bara få kasta Level-0 spells, s.k. Cantrips, som nybakad trollis. Vilka Spell-levels och vid vilken caster-level man får tillgång till dem varierar beroende på vilken Class man tillhör. Wizards t.ex. ligger snäppet före Sorcerers och de båda ligger LÅNGT före både Paladins och Rangers. Exakt vilka levlar som gäller för varje Class framgår i deras respektive tabeller i kapitel 3 i PHB.

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)

Okej. Jag tror att det är jag som är skitdålig på att förstå mig på tabeller. Men stämmer det då att den som har 15 i t.ex. WIS inte får någon lvl 3 bonus, eller för den delen någon bonus alls efter 2and bonusen?
.. Tänkte bara så att jag fattat rätt nu när jag tror att jag ser tabellen på rätt sätt...

Fler tips gällande magi i D&D3.5 förresten, eller är det bara att masa sig på och hoppas på att man tolkar det rätt?
 
Top