Re: Operation: Fatta D&D (AoO)
Okej. Jag tror jag är med. Skall titta på det i boken också. Nåväl, det är så att jag hunnit läsa lite till. Gick dock över till att läsa i DMG, vilket var en mycket intressantare bok enligt mig än vad PHB var. Men det kanske är en spelledarskada att just SLböcker förefaller intressantare.
Jag har lite svårt att skilja på det där med Saving Throws och Checks. I DMG säger de att skillnaden är att Checks gör man när man önskar göra något aktivt, och Savings är till för att undvika något, rädda sig om man säger så. Är det verkligen så enkelt. Jag menar, om min PC ramlar utför en klippa och jag försöker gripa tag i t.ex. en murgröna som växer utför stupet för att rädda mig själv, är det ett Saving Throw eller en Check?
Jag menar, visst jag försöker undvika något och rädda mig själv, men att försöka gripa tag i något är väl ändå en "aktiv" handling? Eller?
Sedan var det det här med xp. Jag tror jag har fattat det, vill bara dubbelkolla med er. Förutsatt att inte motståndets CR är högre eller lägre än 8+ (differensen mot min lvl) så får man xp?
Sedan jämför man lvl och CR i tabellen och tar så mycket xp som man får, delar det på gruppens antal och ger alla xp från slutresultatet av detta. Så går man vidare PC för PC som har lvl anpassad för att få xp av motståndets CR och gör likadant? ...förutsatt man man var delaktig i encountern också.