solvebring
Superhero
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)
Im lost, skall man utgå ifrån spells per day eller?
Im lost, skall man utgå ifrån spells per day eller?
Det är väl bara att köra på, det är inte så viktigt att det blir 100%-igt rätt. Fast några tips kan jag nog ge:Fler tips gällande magi i D&D3.5 förresten, eller är det bara att masa sig på och hoppas på att man tolkar det rätt?
Fast tvärtom. De kan lägga fler besvärjelser per dag än det antal besvärjelser de lärt sig.Organ said:1. Tänk på att Sorcerers kan fler besvärjelser än de kan kasta per dag […]
Detta har visserligen inget specifikt med magi att göra men det är bra om du förstår vad alla olika levelbegrepp betyder.5. Lär dig skillnaden mellan Spell-level, dvs en besvärjelses svårighetsgrad, och de andra typerna av Levels som någon kan ha i t.ex. en Class.
Inte alltid. Paladiner och Rangers har halva sin class level som caster level i 3.5. Eller är jag helt ute och cyklar - har inte lirat 3.5 på några månader och har aldrig varit någon regelkung... 4:an gör i alla fall levelbegreppen betydligt enklareCaster-level = Samma som Class-level men som används när man ska bestämma magiska effekter (och följdaktligen bara applicerbar på classer som har Spells). Anledningen till att den finns är för att skilja mellan olika Class-levels om man har flera.
Jag tror nog att du har tillräckligt koll på systemet för att våga dig på att göra en testfigur. Sådant är ju ett säkert sätt att lära sig ett system och, framförallt, provocera fram frågor man inte visste att man hade. Om du börjar med en av de enklare classerna, Fighter eller Rogue t.ex. är väldigt rakt-på-sak vid Level 1, så ska det nog gå vägen. När du gjort det och då behärskar sådant som Skills och Feats, och vet hur man fyller i Attack-bonus och Saving-throws och liknande, kan du gå över till att göra magianvändare. (Personligen tycker jag att av dessa så är Sorcerers enklast att både göra och spela med.)Okej, shit... Jag skall försöka få ordning på allt det här.
Nåväl, skall försöka förstå mig på alla delar av en D&D-rollperson så jag kan prova att göra en snart. Hujedamej...
Ja, det har du faktiskt väldigt rätt i. Det borde jag ta och göra. Känner mig dock väldigt osäker när det gäller magi och sådant. Men iof så har jag inte läst alla delar ordentligt. Har flackat mycket, tagit det som känns intressantast först osv.Sådant är ju ett säkert sätt att lära sig ett system och, framförallt, provocera fram frågor man inte visste att man hade.
Se det såhär; tabell 3-1 på sid 22 är en komprimerad version av alla de andra Class-specifika tabellerna tillsammans. All info rörande Saves och Attack-bonus för alla Classerna finns i denna, men för att riktigt hänga med måste man ha bra koll på systemet, t.ex. veta sådant som vilka Classer som har Poor Attack-bonus och vilka Saves som är Poor och Good för varje. Detta är insikter du lär få vad det lider om du fortsätter spela D&D men som nybörjare är det MYCKET lättare att utgå från Class-tabellerna istället.Okej, tack så mycket.Då skiter jag i den tabellen och tar class-tabellen med en gång då. Så skönt?
Är det så man skall göra eller är det överkurs att göra som man gör egentligen?
Jag glömde att du även ska dela ut skillpoints. Fast det är så simpelt att vem som helst kan läsa sig till hur det funkar. T.o.m. du.Hoppa över tabell 3-1 och använd istället tabellerna vid varje Class. Och glöm till en början bort begreppen Poor och Good vad gäller Saves. Om du t.ex. tänker göra en Fighter så ser du i tabell 3-9 att en sådan får +2 Fortitude Save och +0 i Reflex och Will. Till detta lägger du till eventuella bonusar från Con (Fort), Dex (Ref) och Wis (Will). Denne får även +1 i Attack Bonus, till vilket läggs Strength-bonus i närstrid och Dex-bonus med avståndsattacker. Sedan väljer du två Feats, en för Character Level, 1 samt den Bonus Feat alla Fighters får vid Level 1 (se raden Special i tabell 3-6). Om det är en människa får denne ännu en start-feat.
Svårare än så är det inte.
Vart skrivs förresten Racial Bonus in på skills?
Det finns ju Skill Modifier, Ranks, Ability Modifier och Misc Modifier...