Nekromanti Operation : Fatta D&D

Organ

Out of time, out of mind
Re: Operation: Fatta D&D (AoO)

Fler tips gällande magi i D&D3.5 förresten, eller är det bara att masa sig på och hoppas på att man tolkar det rätt?
Det är väl bara att köra på, det är inte så viktigt att det blir 100%-igt rätt. Fast några tips kan jag nog ge:

1. Tänk på att Sorcerers kan fler besvärjelser än de kan kasta per dag och har två olika tabeller för detta, dels den vanliga Spells per Day-tabellen (tabell 3-16 på sid 52) och dels tabell 3-17, Sorcerer Spells Known, på sid 54. Lär dig skillnaden mellan dessa.

2. Tänk på att Clerics har en Domain Spell och att den inte räknas in i deras Spells Per Day-lista (tabell 3-6 på sid 31). Läs fotnoten längst ner på sid 31.

3. Kom ihåg att Clerics kan ägna sig åt Spontaneous Casting, dvs kan närsomhelst kasta en Healingspell om denne vid det tillfället stryker en av sina okastade spells av motsvarande Spell-level. Så en Cleric behöver aldrig förbereda några Healingspells.

4. Kom ihåg att det går att kasta magi utan att dra på sig Attacks of Opportunity genom att klara ett Concentrationslag (skillen Concentration alltså) mot DC 15+ Spell-level.

5. Lär dig skillnaden mellan Spell-level, dvs en besvärjelses svårighetsgrad, och de andra typerna av Levels som någon kan ha i t.ex. en Class.

6. Skit i Material Components. Utgå ifrån att de trollisar som behöver sådana alltid har ett lager i någon ficka. Det blir bara bökigt att hålla reda på ifall någon har fjädrar, svavel eller guano lätt tillgängligt när det är magidags.

Det var allt jag kunde komma på bara sådär. Hoppas det är till någon hjälp.

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Organ said:
1. Tänk på att Sorcerers kan fler besvärjelser än de kan kasta per dag […]
Fast tvärtom. De kan lägga fler besvärjelser per dag än det antal besvärjelser de lärt sig.

Organ

Out of time, out of mind

5. Lär dig skillnaden mellan Spell-level, dvs en besvärjelses svårighetsgrad, och de andra typerna av Levels som någon kan ha i t.ex. en Class.
Detta har visserligen inget specifikt med magi att göra men det är bra om du förstår vad alla olika levelbegrepp betyder.

Spell-level = Som sagt är det en besvärjelses svårighetsgrad och har ingenting med den som kastar den att göra.

Class-level = Den level man har i en viss Class.

Caster-level = Samma som Class-level men som används när man ska bestämma magiska effekter (och följdaktligen bara applicerbar på classer som har Spells). Anledningen till att den finns är för att skilja mellan olika Class-levels om man har flera.

Character Level = Ens totala antal levlar om man har Multiclassat. Det är detta som anger vilken Level man har när man t.ex. ska räkna XP, eller när ens DM ska hitta ett äventyr av passande svårighetsgrad.

Om man INTE multiclassat är dessa tre sista samma sak och inget man behöver lägga särskild tankemöda på.

Som förklarande exempel kan vi ta någon som är Sorcerer Level 3 och Rogue Level 2. Denne har två Class-levels, på 3 respektive 2, en Caster-level på 3, samt en Character-level på 5.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Re: Operation: Fatta D&D (ot)

Självklart! Det var det jag menade. :gremblush:

/Anders

Hunk

Hero

Caster-level = Samma som Class-level men som används när man ska bestämma magiska effekter (och följdaktligen bara applicerbar på classer som har Spells). Anledningen till att den finns är för att skilja mellan olika Class-levels om man har flera.
Inte alltid. Paladiner och Rangers har halva sin class level som caster level i 3.5. Eller är jag helt ute och cyklar - har inte lirat 3.5 på några månader och har aldrig varit någon regelkung... 4:an gör i alla fall levelbegreppen betydligt enklare :gremtongue:

solvebring

Superhero

Okej, shit... Jag skall försöka få ordning på allt det här.
Nåväl, skall försöka förstå mig på alla delar av en D&D-rollperson så jag kan prova att göra en snart. Hujedamej...

Organ

Out of time, out of mind

Du har helt rätt, den missade jag. Paladins och Rangers Caster-levels är mycket riktigt halva deras Class-levels, från och med den Level vid vilken de får sina första spells, Level 6 för båda. Innan dess, på Level 4-5, är de enda spells de får bara eventuella bonusspells av Wis-bonus, och då är deras Caster-level 0.

Fast detta är inte av omedelbart intresse för Sölvebring då detta sker först ett par Levlar över där han, antar jag, tänker starta sitt spelande.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

Okej, shit... Jag skall försöka få ordning på allt det här.
Nåväl, skall försöka förstå mig på alla delar av en D&D-rollperson så jag kan prova att göra en snart. Hujedamej...
Jag tror nog att du har tillräckligt koll på systemet för att våga dig på att göra en testfigur. Sådant är ju ett säkert sätt att lära sig ett system och, framförallt, provocera fram frågor man inte visste att man hade. Om du börjar med en av de enklare classerna, Fighter eller Rogue t.ex. är väldigt rakt-på-sak vid Level 1, så ska det nog gå vägen. När du gjort det och då behärskar sådant som Skills och Feats, och vet hur man fyller i Attack-bonus och Saving-throws och liknande, kan du gå över till att göra magianvändare. (Personligen tycker jag att av dessa så är Sorcerers enklast att både göra och spela med.)

/Anders

solvebring

Superhero

Sådant är ju ett säkert sätt att lära sig ett system och, framförallt, provocera fram frågor man inte visste att man hade.
Ja, det har du faktiskt väldigt rätt i. Det borde jag ta och göra. Känner mig dock väldigt osäker när det gäller magi och sådant. Men iof så har jag inte läst alla delar ordentligt. Har flackat mycket, tagit det som känns intressantast först osv.
Tycker du förresten att göra en PC steg-för-steg efter bokens steg-för-steg-mall fungerar bra?

solvebring

Superhero

Sabla save-bonusar och attack-bonusar...
Tabell 3-1... Ja, good och poor...
Sedan tabellen för varje class. Det står ju att man skall lägga ihop - om jag helt plötsligt inte för står "apply"'s innebörd? - bonusen från 3-1 med bonusarna för de olika save'sen för classen. Det står man att man skall se hos classen vilka som räknas som poor och good. Mhm?!

De de som är lägst poor då, och de som är högst good rent naturligt och utan krångel, eller?

Ni får gärna berätta hur hela detta momentet räknas ut, för jag känner mig lost igen. :gremfrown:
- Dumbass!

Organ

Out of time, out of mind

Hoppa över tabell 3-1 och använd istället tabellerna vid varje Class. Och glöm till en början bort begreppen Poor och Good vad gäller Saves. Om du t.ex. tänker göra en Fighter så ser du i tabell 3-9 att en sådan får +2 Fortitude Save och +0 i Reflex och Will. Till detta lägger du till eventuella bonusar från Con (Fort), Dex (Ref) och Wis (Will). Denne får även +1 i Attack Bonus, till vilket läggs Strength-bonus i närstrid och Dex-bonus med avståndsattacker. Sedan väljer du två Feats, en för Character Level, 1 samt den Bonus Feat alla Fighters får vid Level 1 (se raden Special i tabell 3-6). Om det är en människa får denne ännu en start-feat.

Svårare än så är det inte.

/Anders

solvebring

Superhero

Okej, tack så mycket.Då skiter jag i den tabellen och tar class-tabellen med en gång då. Så skönt?
Är det så man skall göra eller är det överkurs att göra som man gör egentligen?

solvebring

Superhero

Vart skrivs förresten Racial Bonus in på skills?
Det finns ju Skill Modifier, Ranks, Ability Modifier och Misc Modifier...

Organ

Out of time, out of mind

Okej, tack så mycket.Då skiter jag i den tabellen och tar class-tabellen med en gång då. Så skönt?
Är det så man skall göra eller är det överkurs att göra som man gör egentligen?
Se det såhär; tabell 3-1 på sid 22 är en komprimerad version av alla de andra Class-specifika tabellerna tillsammans. All info rörande Saves och Attack-bonus för alla Classerna finns i denna, men för att riktigt hänga med måste man ha bra koll på systemet, t.ex. veta sådant som vilka Classer som har Poor Attack-bonus och vilka Saves som är Poor och Good för varje. Detta är insikter du lär få vad det lider om du fortsätter spela D&D men som nybörjare är det MYCKET lättare att utgå från Class-tabellerna istället.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

Hoppa över tabell 3-1 och använd istället tabellerna vid varje Class. Och glöm till en början bort begreppen Poor och Good vad gäller Saves. Om du t.ex. tänker göra en Fighter så ser du i tabell 3-9 att en sådan får +2 Fortitude Save och +0 i Reflex och Will. Till detta lägger du till eventuella bonusar från Con (Fort), Dex (Ref) och Wis (Will). Denne får även +1 i Attack Bonus, till vilket läggs Strength-bonus i närstrid och Dex-bonus med avståndsattacker. Sedan väljer du två Feats, en för Character Level, 1 samt den Bonus Feat alla Fighters får vid Level 1 (se raden Special i tabell 3-6). Om det är en människa får denne ännu en start-feat.

Svårare än så är det inte.
Jag glömde att du även ska dela ut skillpoints. Fast det är så simpelt att vem som helst kan läsa sig till hur det funkar. T.o.m. du. :gremwink:

/Anders

solvebring

Superhero

Okej, tack för all hjälpa Organ. Du är en klippa.
Du har förresten ingen kommentar till detta:
Vart skrivs förresten Racial Bonus in på skills?
Det finns ju Skill Modifier, Ranks, Ability Modifier och Misc Modifier...

solvebring

Superhero

Okej... Vad the hell innebär "Misc." egentligen?
Har faktiskt inte stött på begreppet i någon av coreböckerna än, men så har jag väl typ läst halva PHB och en fjärdedel av DMG.