solvebring
Superhero
Sammanfattning: Tänkt att vara ett enkelt rollspel kring samberättande och improvisation. Sci-fi med inspiration från t.ex. Star Trek och Andromeda, Star Gate och liknande. Är dock ingen nörd på ämnet, har sett lite blandade episoder. Varje spelsession ska vara lite som ett TV-avsnitt eller liknande(?).
Ja, det var ett bra tag sedan jag skrev den här tråden.
Jag har dock inte kunnat sluta fundera över den här idén - en idé jag verkligen vill slutföra.
För att ni inte ska behöva läsa allt i ovanstående tråd om ni nu inte vill kan jag försöka sammanfatta vad jag vill uppnå:
- Ett enkelt rollspel
- Ett rollspel som kan spelas utan större förberedelser
- Ett rollspel med indietouch och samberättaranda
- Ett rollspel med berättelse och improvisation i centrum
- Ett rollspel där varje spelsession är ett enskilt äventyr
Vad det gäller de olika funktionerna och reglerna så har jag låtit mig inspireras från flera håll. För att nämna en bråkdel: kranks Nullstate-projekt, Arvids Berättelser från Staden och John Wicks videoföreläsningar.
Så, jag har nu försökt få ihop en liten synopsis över hur jag i grova drag har tänkt att rollspelet ska se ut - eller rättare sagt - vilken form det ska ha.
>> Klicka på länken här för att läsa dokumentet! (PDF) <<
Därefter undrar jag:
1. Vad är din första tanke kring detta?
2. Finns det några direkta brister?
3. Vad gillar du/vad gillar du inte?
4. Något som saknas/kommer behöva vara mycket mer utförligt?
5. Vad tror du i allmänhet om idén?
... Ja, jag kommer att ta till mig era kommentarer och begrunda dem - i viss mån - för jag kommer naturligtvis att skapa det spel jag vill skapa (i den mån det går).
Tackar på förhand! :gremdrink:
Ja, det var ett bra tag sedan jag skrev den här tråden.
Jag har dock inte kunnat sluta fundera över den här idén - en idé jag verkligen vill slutföra.
För att ni inte ska behöva läsa allt i ovanstående tråd om ni nu inte vill kan jag försöka sammanfatta vad jag vill uppnå:
- Ett enkelt rollspel
- Ett rollspel som kan spelas utan större förberedelser
- Ett rollspel med indietouch och samberättaranda
- Ett rollspel med berättelse och improvisation i centrum
- Ett rollspel där varje spelsession är ett enskilt äventyr
Vad det gäller de olika funktionerna och reglerna så har jag låtit mig inspireras från flera håll. För att nämna en bråkdel: kranks Nullstate-projekt, Arvids Berättelser från Staden och John Wicks videoföreläsningar.
Så, jag har nu försökt få ihop en liten synopsis över hur jag i grova drag har tänkt att rollspelet ska se ut - eller rättare sagt - vilken form det ska ha.
>> Klicka på länken här för att läsa dokumentet! (PDF) <<
Därefter undrar jag:
1. Vad är din första tanke kring detta?
2. Finns det några direkta brister?
3. Vad gillar du/vad gillar du inte?
4. Något som saknas/kommer behöva vara mycket mer utförligt?
5. Vad tror du i allmänhet om idén?
... Ja, jag kommer att ta till mig era kommentarer och begrunda dem - i viss mån - för jag kommer naturligtvis att skapa det spel jag vill skapa (i den mån det går).
Tackar på förhand! :gremdrink: