Nekromanti Operation: Järnfalken - Synopsis, utkast 1.0

solvebring

Superhero
Sammanfattning: Tänkt att vara ett enkelt rollspel kring samberättande och improvisation. Sci-fi med inspiration från t.ex. Star Trek och Andromeda, Star Gate och liknande. Är dock ingen nörd på ämnet, har sett lite blandade episoder. Varje spelsession ska vara lite som ett TV-avsnitt eller liknande(?).

Ja, det var ett bra tag sedan jag skrev den här tråden.
Jag har dock inte kunnat sluta fundera över den här idén - en idé jag verkligen vill slutföra.

För att ni inte ska behöva läsa allt i ovanstående tråd om ni nu inte vill kan jag försöka sammanfatta vad jag vill uppnå:
- Ett enkelt rollspel
- Ett rollspel som kan spelas utan större förberedelser
- Ett rollspel med indietouch och samberättaranda
- Ett rollspel med berättelse och improvisation i centrum
- Ett rollspel där varje spelsession är ett enskilt äventyr

Vad det gäller de olika funktionerna och reglerna så har jag låtit mig inspireras från flera håll. För att nämna en bråkdel: kranks Nullstate-projekt, Arvids Berättelser från Staden och John Wicks videoföreläsningar.

Så, jag har nu försökt få ihop en liten synopsis över hur jag i grova drag har tänkt att rollspelet ska se ut - eller rättare sagt - vilken form det ska ha.

>> Klicka på länken här för att läsa dokumentet! (PDF) <<

Därefter undrar jag:
1. Vad är din första tanke kring detta?
2. Finns det några direkta brister?
3. Vad gillar du/vad gillar du inte?
4. Något som saknas/kommer behöva vara mycket mer utförligt?
5. Vad tror du i allmänhet om idén?

... Ja, jag kommer att ta till mig era kommentarer och begrunda dem - i viss mån - för jag kommer naturligtvis att skapa det spel jag vill skapa (i den mån det går).

Tackar på förhand! :gremdrink:

Karl Olsson

Veteran
Så nu har jag läst igenom dokumentet.

Grundidén tycker jag helt klart funkar.

Tyckte om idéen med intriger och speciellt nyckelord. Låter som ett bra sätt att hitta en stämning utan massa förberedelser eftersom även spelarna kan hjälpa till att skapa stämningen om jag förstod det rätt?

En sak jag funderade på är det med hur man lyckas med sina handlingar. Den första tanken jag fick var att det skulle bli svårt att lyckas eftersom man bara kan ha max 4 tärningar och 5-6 är lyckat. Men nu är jag inte så insatt i hur tärningspölar funkar däremot, det var bara en tanke jag fick.

Lycka till med projektet :gremsmile:

solvebring

Superhero
En sak jag funderade på är det med hur man lyckas med sina handlingar. Den första tanken jag fick var att det skulle bli svårt att lyckas eftersom man bara kan ha max 4 tärningar och 5-6 är lyckat. Men nu är jag inte så insatt i hur tärningspölar funkar däremot, det var bara en tanke jag fick.
Okej, tja, jag har ärligt talat inte räknat på det så noga. Matematik är min stora svaghet - det ämne jag aldrig lyckas komma överens med - därför har jag inte stå stor koll på sannolikhet och dylika. Jag bryr mig inte så hårt heller. Jag har dragit till med en siffra så får de praktiska testerna sedan utvisa vad som känns lagom och inte.

Förövrigt tackar jag ödmjukast för peppet och lyckönskningarna. =)

Karl Olsson

Veteran
Håller med dig, sannolikhet är svårt. Men att bara prova sig fram borde ju funka lika bra :gremwink:

solvebring

Superhero
Många visningar men taskigt med svar.
Hmf... :gremconfused:
Dålig aktivitet, eller är det något som folk saknar innan de kan/vill svara? Hojta då gärna till i så fall...