Rickard
Urverk speldesign
Något jag tycker är konstigt är att företag har korrekturläsare, men sällan några som ser samband och förenklar mekaniker eller förklande texter. En bra korrekturläsare är lätt att hitta, då personen måste vara bra på språket (visst, det finns klara skillnader korrläsare emellan men språkkunskapen är det viktigaste) men jag undrar vad det är för typer av personer som krävs för att kunna optimera en text? Jag menar nu inte pedagoger utan mer analytiska personer som ser samaband och den enklaste möjliga vägen.
Jag har bland annat kollat på American inventor och där är det just en sådan person i juryn. En uppfinnare kanske presenterar en tänkt produkt och dess funktion men mannen kan förenkla detta och säga saker som "You've invented ... a folding box". Jag skulle uppskatta något enormt att ha en sådant person som synar mitt rollspel och mina rollspelstexter, men vilka kvalifikationer ska man fråga efter? Går denna analytiska förmåga att mäta?
Här är några exempel på vad jag menar. I ett dokument jag precis läst fanns jag följande text:
Jag har exempel från DoDT, där Riotminds tar upp en halv sida för att förklara vad ett perfekt slag innebär i strid medan jag kunde förklara det med "Ett perfekt slag ger en extra ÖP1T10 i skada".
---
Till Matiné har jag haft speltestare och jag har gillat när de har frågat någonting, för det ger mig en vink om att jag måste förklara mina regler tydligare. Fast "tydligare" innebär inte att man måste skriva mer (som Riotminds gör) utan att man ska skriva bättre. Hade det inte varit för att Matiné är i sitt slutstadie hade jag sökt med ljus och lykta efter någon analytisk person som kunde ta till sig mitt system och förenkla det. Korrläsarna har påpekat en del saker men inte hur man kan förklara dem.
/Han som själv känner att sina texter ibland är lite väl omständliga
Jag har bland annat kollat på American inventor och där är det just en sådan person i juryn. En uppfinnare kanske presenterar en tänkt produkt och dess funktion men mannen kan förenkla detta och säga saker som "You've invented ... a folding box". Jag skulle uppskatta något enormt att ha en sådant person som synar mitt rollspel och mina rollspelstexter, men vilka kvalifikationer ska man fråga efter? Går denna analytiska förmåga att mäta?
Här är några exempel på vad jag menar. I ett dokument jag precis läst fanns jag följande text:
Helt plötsligt förstod jag hur jag på ett enkelt sätt kunde tillämpa mekaniken i HeroQuest, vilket tog upp en hel sida i regelboken i en förklaring jag förvisso begrep, men inte förstod hur enkelt tillämpningen var.Dice-Rolling Mechanisms in RPGs said:Issaries' Heroquest game integrates a scale system directly: A unit of scale (or Mastery) is a difference of 20, and you denote an ability as a number between 1 and 20 plus a number of Masteries. You must roll under your ability number on a d20 to succeed, but each Mastery increases the degree of success 19 by one (or reduces that of the opponent by one).
Jag har exempel från DoDT, där Riotminds tar upp en halv sida för att förklara vad ett perfekt slag innebär i strid medan jag kunde förklara det med "Ett perfekt slag ger en extra ÖP1T10 i skada".
---
Till Matiné har jag haft speltestare och jag har gillat när de har frågat någonting, för det ger mig en vink om att jag måste förklara mina regler tydligare. Fast "tydligare" innebär inte att man måste skriva mer (som Riotminds gör) utan att man ska skriva bättre. Hade det inte varit för att Matiné är i sitt slutstadie hade jag sökt med ljus och lykta efter någon analytisk person som kunde ta till sig mitt system och förenkla det. Korrläsarna har påpekat en del saker men inte hur man kan förklara dem.
/Han som själv känner att sina texter ibland är lite väl omständliga