Nekromanti oraklets 4 ögon (ev. SPOILER)

dream

Hero
Wellie wellie. Efter en hård vinter på Marjura och långvarigt politiskt efterspel på de trakoriska öarna så börjar vindarna åter vina kring de kära äventyrarna. Oraklen duggar tätt och snart pekar de åt ett och samma håll. Det är dags för Oraklets fyra ögon.

Men i mina föregående spelledarsessioner av modulen har jag alltid lyckats få den politiska utvecklingen att gå allt på tok för långsamt jämfört med rollpersonernas framfart! Första gången tror jag att de klarade av hela modulen på ett par månaders speltid, och då har de delikata händelserna runt om på öarna knappt hunnit ta fart... Någon som upplevt liknande? Någon som löst det hela? Någon som vill kommentera?

Jag har två teorier om hur jag ska lösa det hela (jag vill inte rodda i den skrivna historien eftersom det strular till det längre fram i kampanjen):
* Låta rp råka ut för en mängd sidoäventyr.
* Låta resorna ta längre tid, delvis pga. krigen.

Sidoäventyren kan säkert funka till viss del, men efter hand torde spelarna tröttna och dessutom känna vissa blåslampetendenser inför att slutföra huvuduppdraget. Resetiden kan eventuellt fungera den också, åtminstone stundtals, men det kommer säkert inte att dröja allt för länge innan det skaffas egna båtar och liknande för de något för stora rikedommar rollpersonerna lyckades skaffa sig under ovan nämnda Marjurastrapatser.

/F

Eksem

Champion
Tja, den politiska utvecklingen behöver ju inte synkas med rollpersonernas framfart egentligen, den ska väl egentligen täcka upp tiden ända fram till Konfluxen, och om inte annat kan du ju "warpa" tiden när de letar efter Store Stenfar.

Annars tror jag också på långsamma resor. Ett störigt sidoäventyr kunde ju vara en Robinsonvariant (så går det om de pajjar dina planer genom att skaffa ett eget skepp!).

Jobbiga tullar, karantäner osvosv. Men alla har ju felet att det är tråååkigt för spelarna (inkl spelledaren, som spelleder spelet till leda, därav spelleda, OT).

Annars kan ju äventyren hos trollkarlarna, trollet och Blå Barnet ta sin lilla tid. Döda rollpersoner av och till, se till att nya kommer in i handlingen (ovanligt drastiskt)!

dream

Hero
Jag tror också att man kan använda sig av karantäner, oroligheter, skeppsbrott och liknande, om än inte hela tiden eftersom det som du påpekar kan bli tråkigt i längden.
Men det är klart, ju fler udda ideer ni kommer på till mig desto längre kan jag hålla på! Robinson var inte dum. Fler tack... :gremwink:

Zizop

Swordsman
Nästa gång jag leder O4Ö så kommer jag att planera baklänges från konfluxpunkten och bakåt i tiden. Med denna hjälp så kan man se var "längsamma" perioder finns och antingen lägga in händelser eller ändra på de politiska spelet.

Det är även svårt att veta när och vilka händelser de drabbas av till följd av förmågan att tolka Vox Ranzina.

Låt äventyrarna uppleva sidoäventyr som passar in i handlingen i största mån. Alltså inga hitta prinsessor och döda drakar.

dream

Hero
Jo. Till viss del kan man också snabba upp händelserna en aning, eller snarare tidigarelägga vissa politiska händelser. Kriget kan starta ungefär ett år tidigare än i tidslinjen, och på så sätt behöver man inte stressa...
God ide minsann!

Nej, det finns inga drakar och prinsessor i spelet. Snarare tung politisk intrig.

Zizop

Swordsman
Vilka RP har du i gruppen som skall vara med i O4Ö?

Kan någon av dem vara direkt inblandad i politiken?
Det kan vara kul för honom (nej, kul för SL, hihi) och se sitt ämbete/intresse falla sammans som ett korthus.

dream

Hero
Jepp. Slikt finnes det gott omi gruppen.
vi har en tricilviansk sierska och magiker som förutspått att tricilve kommer att drabbas av olycka. hon är dessutom kunskapare för magikerakademien i samma stad, vi har en trinsmyriansk frihetskämpe, en nekromantisk alv som egentligen vill åt kunskap och en sjöalv som är ödesbestämd att beblanda sig med de kortlivade. Vi har också en Trocuspatroende legoknekt som sidar med vem som än betalar bäst. och det intressanta är att de ändå lyckas samarbeta på något skumt sätt.
Så intrigerna är det inget fel på... de utnyttjar jag också flitigt.