dream
Hero
Wellie wellie. Efter en hård vinter på Marjura och långvarigt politiskt efterspel på de trakoriska öarna så börjar vindarna åter vina kring de kära äventyrarna. Oraklen duggar tätt och snart pekar de åt ett och samma håll. Det är dags för Oraklets fyra ögon.
Men i mina föregående spelledarsessioner av modulen har jag alltid lyckats få den politiska utvecklingen att gå allt på tok för långsamt jämfört med rollpersonernas framfart! Första gången tror jag att de klarade av hela modulen på ett par månaders speltid, och då har de delikata händelserna runt om på öarna knappt hunnit ta fart... Någon som upplevt liknande? Någon som löst det hela? Någon som vill kommentera?
Jag har två teorier om hur jag ska lösa det hela (jag vill inte rodda i den skrivna historien eftersom det strular till det längre fram i kampanjen):
* Låta rp råka ut för en mängd sidoäventyr.
* Låta resorna ta längre tid, delvis pga. krigen.
Sidoäventyren kan säkert funka till viss del, men efter hand torde spelarna tröttna och dessutom känna vissa blåslampetendenser inför att slutföra huvuduppdraget. Resetiden kan eventuellt fungera den också, åtminstone stundtals, men det kommer säkert inte att dröja allt för länge innan det skaffas egna båtar och liknande för de något för stora rikedommar rollpersonerna lyckades skaffa sig under ovan nämnda Marjurastrapatser.
/F
Men i mina föregående spelledarsessioner av modulen har jag alltid lyckats få den politiska utvecklingen att gå allt på tok för långsamt jämfört med rollpersonernas framfart! Första gången tror jag att de klarade av hela modulen på ett par månaders speltid, och då har de delikata händelserna runt om på öarna knappt hunnit ta fart... Någon som upplevt liknande? Någon som löst det hela? Någon som vill kommentera?
Jag har två teorier om hur jag ska lösa det hela (jag vill inte rodda i den skrivna historien eftersom det strular till det längre fram i kampanjen):
* Låta rp råka ut för en mängd sidoäventyr.
* Låta resorna ta längre tid, delvis pga. krigen.
Sidoäventyren kan säkert funka till viss del, men efter hand torde spelarna tröttna och dessutom känna vissa blåslampetendenser inför att slutföra huvuduppdraget. Resetiden kan eventuellt fungera den också, åtminstone stundtals, men det kommer säkert inte att dröja allt för länge innan det skaffas egna båtar och liknande för de något för stora rikedommar rollpersonerna lyckades skaffa sig under ovan nämnda Marjurastrapatser.
/F