Men de är ju böcker i samma serie?Jo, men det är klart att du kan välja vilka av dina separata verk som du ger ut under CC BY. Jag tror att du missförstår mig helt (eller jag dig).
Om jag kan ge ut en bok i den serien som CC-BY-SA, varför inte ett av kapitlen?
Om jag lägger ut kapitlen i min bok som separata PDF:er är de ju fortfarande "en bok", bara formaterad som separata dokument.
En ePub är en zipfil som (ofta) har varje bokkapitel som en "separat" HTML-fil. Räknas de som separata works?
Jag tycker helt enkelt att det verkar väldigt oklart vad som räknas som "separat verk" om böckerna i en bokserie räknas som separata verk men man inte kan räkna kapitlen i en bok som separata verk.
Men om bara kapitel 7 innehåller något som är baserat på BY-SA-verket, och resten av boken inte innehåller något alls, så menar du alltså att kapitel 1-6 och 8-10 också måste licensieras under BY-SA?Frågan var ju om du tar ett verk utgivet under CC BY-SA och skapar ett eget verk baserat på detta. Då, menar jag, kräver licensen att du ger ut hela detta egna verk under CC BY-SA.
Gäller det även om jag ger ut boken i form av tre PDF:er, en med 1-6, en med 7 och en med 8-10?
Om jag döper dem till "del 1", "del 2" och "del 3"?
Om jag döper dem till "Grodornas härskare", "Regelbok" och "Efter stormen"?
Det jag är ute efter är alltså att jag tycker att det är väldigt otydligt var gränsen går för vad som är "ett verk" och "flera verk", om det ska fungera så som du säger att det fungerar.