Stämma
WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Barda-orcher, så som dom ska vara:
Precis, hur svårt kan det vara att stavva till orque egentligen?Kan alla sluta stava det fel?
Jag trodde alla DnD spelare stavade det som XPPrecis, hur svårt kan det vara att stavva till orque egentligen?
Vill så himla gärna besöka Sacro Bosco och se Orcus gap!Eftersom det finns nåt sorts etymologiskt samband långt tillbaka… uttalas han ”Orkus” eller ”Orschus”?
View attachment 16628
Tänker på ”arg”, men det verkar komma från ett riktigt fult okvädningsord för någon som är omanlig/håller på med seiðr? https://en.m.wikipedia.org/wiki/ErgiEn arr, flera arrar.
Det köper jag rakt av.En arr, flera arrar. Det låter väl inte så läskigt?
Så har jag hört en del uppsvenskar uttala det. Som skåning är det såklart inget problem att uttala det [oʀɧ].Jag inser nu att ”orsch” i svensk fonetik endast kan tolkas som ett relativt ungt låneord. Det kan omöjligen vara ett gammalt svenskt ord, då det rimligen hade assimilerats till ett ”rs”-uttal, som i ord som ”fors” eller ”kors”. Jämför ”arsch”->”ars(el)”. En ”oɕ” i standardsvenska, rimligen med modern stavning ”ors”.
Nu tycker jag det uttalet låter rätt trevligt, så jag kanske ska börja uttala det så istället!
Eller ännu hellre ”Orre”? Kan härledas ur germanskans ”urzan” eller turkiska ”orospu”.En arr, flera arrar.
Samma här. Nämner någon orcher eller orker så är det ovanstående jag tänker på. Tack GW för det.GW har gjort några av mina favvo-orcher, mest ikoniskt en del runt WFB 4e-eran / däromkring. T.ex. dessa:
View attachment 16623
The law of 34.Jag gissar också att det är en grej som hör till internet, att saker som tidigare varit avsexualiserade blir allt mer sexyfierade, och att det bara ökar.