Madon
Warrior
Jag läste på eonforumet och läste ordet missle vapen, och kom att tänka på om det egentligen ska vara ihopskrivet? Jag tror det, men vad säger ni?
/Madon - ja, jag är som jag är
/Madon - ja, jag är som jag är
Nix. Inte språkforskare i alla fall. De brukar vara betydligt liberalare än gemene man i den frågan. Däremot är det nog en hel del inom detta område (akademiker) som är torra och torftiga i sitt språk, vilket nog lätt förväxlas med språkkonservatism.Går verkligen den akademiska eliten i bräschen för utvecklingen? Är det inte snarare så att det är de som skriker allra högst för att konservera språket och bevara det så som "det alltid har varit"?
Jag tycker på allvar att språket har blivit en klassfråga, och det räcker med att skriva illa i mejlkorrespondens för att man ska halka efter i både arbetslivet och samhället i stort.Är dagens elit verkligen nördar som stavar ordentligt på internet?
Inte på ett forum, och inte om det är tal om så enkla saker som särskrivningar. Alltså; enkelt att läsa och förstå även om det är särskrivet - svårt att undvika för den som har skrivproblem (särskilt dyslektiker är notoriska särskrivare). Är man för adekvat stavning här på forumet så gäller det bara att själv föregå med gott exempel. Rättningar leder absolut ingen vart i det här sammanhanget, utom för att stryka det egna egot.Man kan vara för proper stavning utan att vara elitistwannabe
Då är långa meningar och långa, svåra ord lika illa, men sådana klagas det aldrig på. (Eftersom de ju hör till det naturliga uttryckssättet för den nya överklassen)Särskrivningar sänker inte läsbarheten avsevärt, men det blir trots allt hackigare att läsa.
Ja. Jag skojar nästan alltid när jag uttalar mig om hur världen borde vara. Som i den där Arvidos-tråden där det handlade om folks livsmål, och jag satte upp tre tydliga punkter. En av dem var att jag aldrig skulle bli en sån som gick att sammanfatta i tre punkter. Jag är övertygad om att ni tycker det är lökigt, men jag tycker att jag är jätterolig.Desillusionism: Du inser givetvis ironin i det du skriver
Inte nu längre! Och särskriver gör många (särskilt invandrare och dyslektiker) även på gymnasienivå. Alltså - de kan vara skitsmarta och besitta en massa kunskaper - men de bemästrar inte språket och avfärdas därför enkelt som dumskallar. Dyslektiker diskrimineras dessutom hårt i skolan när det i själva verket är skolans fel att de inte får information som de lätt kan ta till sig.Lågutbildade människor? Stavning lär man sig i låg- och mellanstadiet.
I princip håller jag med dig, men jag ser gärna till vad latheten beror på. Jag vet dyslektiker som inte bryr sig om det de skriver just för att det inte blir så mycket bättre om de verkligen anstränger sig och för att det är värre att få skit om man gjort sitt bästa än om man bara hafsat ihop något. Så i regel försöker jag vara cool och hjälpsam i alla lägen, för att uppmuntra folk att skriva mer och för att arbeta mig förbi också riktigt svårlästa texter. Jag kan ju inte kritisera lata skrivare om jag samtidigt är lika lat när jag läser.Att mucka med folk som bara är för djävla lata, det är inte onödigt.