God45
#PrayersForBahakan
Jag har funderat på vad som får politiska grupperingar att fungera eller inte fungera i rollspel. Jag har kommit fram till att en av de här grupperna måste uppfylla 9 krav uppdelade i 3 kategorier. De tre kategorierna är saker som gör att de fungerar bra: För spelarna, Som en organisation, Politiskt.
För att fungera bra för spelarna måste en organisation:
-Låta karaktärer åka iväg och äventyra så länge äventyren varar.
-Låta karaktärer vara i äventyrar grupper utan att lägga sig i vem som mer är i dem.
-Inte tvinga karaktärer att förråda resten av sin äventyrar grupp.
För att fungera bra politiskt måste en organisation:
-En förståelig anledning för individer att gå med i organisationen och för folk att stödja den fast de inte är hardcore medlemmar.
-Ha ett förståeligt sätt att få pengar på som inte verkar osannolikt.
-Ha mål som är tillräckligt breda eller inte motsatta till andra organisationer de interagerar med för att de ska kunna samarbeta med andra organisationer.
För att fungera bra som en organisation måste en organisation:
-Ha en egen, intern, kultur som är intressant att interagera med.
-Dokumentera och förhålla sig till sitt egna förflutna.
-Ha interna intriger eller meningsskiljaktigheter av någon typ.
Och jag tror inte att en organisation kan fungera bra som en organisation som spelarkaraktärer tillhör om den inte uppfyller samtliga av dessa krav.
För att fungera bra för spelarna måste en organisation:
-Låta karaktärer åka iväg och äventyra så länge äventyren varar.
-Låta karaktärer vara i äventyrar grupper utan att lägga sig i vem som mer är i dem.
-Inte tvinga karaktärer att förråda resten av sin äventyrar grupp.
För att fungera bra politiskt måste en organisation:
-En förståelig anledning för individer att gå med i organisationen och för folk att stödja den fast de inte är hardcore medlemmar.
-Ha ett förståeligt sätt att få pengar på som inte verkar osannolikt.
-Ha mål som är tillräckligt breda eller inte motsatta till andra organisationer de interagerar med för att de ska kunna samarbeta med andra organisationer.
För att fungera bra som en organisation måste en organisation:
-Ha en egen, intern, kultur som är intressant att interagera med.
-Dokumentera och förhålla sig till sitt egna förflutna.
-Ha interna intriger eller meningsskiljaktigheter av någon typ.
Och jag tror inte att en organisation kan fungera bra som en organisation som spelarkaraktärer tillhör om den inte uppfyller samtliga av dessa krav.