I det här inlägget erkänner Nigthowl att han inte längre skriver på makarforumet för att han är rädd att bli dissad. Jag känner igen mig i det han skriver. Även jag har dragit mig för att posta där. Inte för att jag är rädd att bli hånad utan för att de funderingarna jag har inte på något vis är nyskapande och systemet jag skruvar på kunde vara skrivet för både tio och tjugo år sedan och, trodde jag, som bäst skulle mötas av ointresserade gäspningar från de rollspelsavantgardister som brukar husera där. Emellertid så fick Nightowls inlägg, samt en del av svaren, inte bara där utan även i andra trådar, mig att inse att jag inte var ensam om att känna så. Detta fick mig att bestämma mig för att sammanfatta lite kring mitt senaste projekt i en tråd för input, då jag nu förstått att det trots allt finns några som skulle kunna vara intresserade.
Intressant dock är att i den ”het potatis”-tråden som följde så slängde sig någon med ”försöka modifiera BRP” som ett argument i debatten. Så där sitter jag och läser detta, med just en BRP-modd i tankarna. Suck!
Skit samma! Here Goes...
När jag började skapa detta spelsystem var det som sagt från början ett försök att modifiera ett befintligt system, BRP, till att bättre passa en egenkomponerad kampanj. (Den som vill veta mer om kampanjen som systemet skapats för kan läsa mer här eller skaffa Parallell Worlds-boken när den kommer). Det jag inte var nöjd med med BRP var framförallt det välkända faktumet att man i stort sett inte använder grundegenskaperna till annat än att generera sekundära värden med, samt systemet med att hantera skador med nån slags hitpoints som man bara räknar ner. Målet har även varit att hålla ner book-keepingen till ett minimum. Jag har även haft kravet att dessa ändringar inte får öka komplexitetsnivån. Anledningen tilll att ja utgått från just BRP är att jag gillar systemets enkelhet men även pga att det är ganska gritty. Det jag är ute efter är att i mina ögon förbättra och förenkla det sätt varpå man dyrkar lås och bankar gobbos och inget annat.
Nu när detta är klargjort hoppas jag att de vars enda kommentarer i ämnet annars skulle utgjorts av sådant som ”Mäh, varför vill du använda nått sånt gammalt skräp som grund? BRP suger ju! Pröva istället det nya revolutionerande systemet Mossor & Lavar, där man avskaffat papper, pennor, skrivna regler och där man som slumpgenerator använder ett bettingsystem där man via en webcam i en fågelholk i Armenien satsar på vilken fågelunge som först nappar åt sig en mask från fågelmamman. Helt genialt!” avhåller sig från att svara.
/Anders
Intressant dock är att i den ”het potatis”-tråden som följde så slängde sig någon med ”försöka modifiera BRP” som ett argument i debatten. Så där sitter jag och läser detta, med just en BRP-modd i tankarna. Suck!
Skit samma! Here Goes...
När jag började skapa detta spelsystem var det som sagt från början ett försök att modifiera ett befintligt system, BRP, till att bättre passa en egenkomponerad kampanj. (Den som vill veta mer om kampanjen som systemet skapats för kan läsa mer här eller skaffa Parallell Worlds-boken när den kommer). Det jag inte var nöjd med med BRP var framförallt det välkända faktumet att man i stort sett inte använder grundegenskaperna till annat än att generera sekundära värden med, samt systemet med att hantera skador med nån slags hitpoints som man bara räknar ner. Målet har även varit att hålla ner book-keepingen till ett minimum. Jag har även haft kravet att dessa ändringar inte får öka komplexitetsnivån. Anledningen tilll att ja utgått från just BRP är att jag gillar systemets enkelhet men även pga att det är ganska gritty. Det jag är ute efter är att i mina ögon förbättra och förenkla det sätt varpå man dyrkar lås och bankar gobbos och inget annat.
Nu när detta är klargjort hoppas jag att de vars enda kommentarer i ämnet annars skulle utgjorts av sådant som ”Mäh, varför vill du använda nått sånt gammalt skräp som grund? BRP suger ju! Pröva istället det nya revolutionerande systemet Mossor & Lavar, där man avskaffat papper, pennor, skrivna regler och där man som slumpgenerator använder ett bettingsystem där man via en webcam i en fågelholk i Armenien satsar på vilken fågelunge som först nappar åt sig en mask från fågelmamman. Helt genialt!” avhåller sig från att svara.
/Anders