Nekromanti Originella människokulturer

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
På Eon-forumet läste jag just ett inlägg om att många av de olika länderna i Mundana har hämtat tydlig inspiration från existerande mänskliga kulturer (eller snarare historiska mänskliga kulturer, då). Det är naturligtvis inget nytt. När jag för ett par år sedan började bygga en egen fantasyvärld märkte jag att hur jag än vände och vred på allting kändes alla mina kulturer som en billig kopia på någon verklig kultur. Sätt några människor på hästar -> aha, de är mongoler. Försök göra dem mer primitiva -> aha, de är indianer. Gör x -> aha det är folkslaget y, men i en kul mössa.

För att försöka komma på något genuint nytt hoppade jag ut i en miljö som hittills varit förskonad från mänskliga bosättningar: havet. Jag skapade ett helt havslevande folk, som bodde på båtar och levde på jakt och fiske. Till slut insåg jag att det jag skapat var eskimåer utan snö och då gav jag upp.

Har ni i något fantasyrollspel stött på en människokultur som VERKLIGEN är originell och nyskapande? Något som inte lätt kan bortförklaras med att "det är en kopia på ..." eller liknande. Hur bör man gå till väga för att undvika att själv hamna i situationen att man tycker sig vara otroligt nyskapande och sedan märker att man bara uppfunnit ett gäng blonda romare?

/tobias

Duddmannen

Hero
En spontan fråga är: Varför?

Alltså varför måste den vara orginell? Finns det så att säga ett egenvärde i att kunna peka på sin kultur och säga "det DÄR har aldrig funnits någon annan stans tidigare"? Visst kan det vara coolt att sträva efter originalitet. Men let's face it, vi har så svårt att tänka oss något äkta "omänskligt" att det helt enkelt blir mänskligt hur vi än försöker.

Men om vi säger att vi SKA göra det då?
Om man då ändå ska försöka så måste man försöka hitta rätt verktyg. De gemensamma faktorerna för alla mänskliga kulturer genom historien har varit, bland annat jorden de levt på, luften de andats och kropparna de befunnit sig i. För att VERKLIGEN skapa en unik och ny kultur som inte har sin motsvarighet i mänsklighetens historia så måste man ta bort eller förändra åtminstone dessa tre faktorer.

Det som då händer är att de får nya förutsättningar vilket måste medföra nya sätt att hantera saker som inte har sin motsvarighet hos oss på jorden.

Därefter kan man börja från grunden med enkla frågeställningar som "Hur gör människor som är en meter höga och lever bland rovtulpaner och andas en rejält syrefattig luft när de jagar?"

/Duddmannen

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Alltså varför måste den vara orginell?
För att slippa alla förutfattade meningar man har om de äkta kulturer som imiteras. Om tillräckligt många element finns hos fantasykulturen för att man lätt ska kunna identifiera den som vikingar eller japaner eller araber antar man att alla andra element också ska finnas där: "Va, har de inte flatbottnade båtar med drakhuvuden?"

Finns det så att säga ett egenvärde i att kunna peka på sin kultur och säga "det DÄR har aldrig funnits någon annan stans tidigare"?
Jag tycker det. Nyskapande är en dygd. Om man faktiskt har bemödat sig att skapa en helt ny värld tycker jag att man måste kunna visa upp något intressantare än att man flyttat runt riddarna, araberna, de italienska köpmännen och mongolerna, så att de bor på nya ställen.

Framför allt tycker jag att det är kul med saker jag inte har sett förut.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Har ni i något fantasyrollspel stött på en människokultur som VERKLIGEN är originell och nyskapande?
Det enda jag kan komma på som inte har någon direkt historisk basis (men väl mytologisk) är amazoner. På det hela taget tror jag att matriarkaliska samhällen är en av de få grundtyper där man inte har verkliga motsvarigheter på alla upptänkliga varianter. Möjligen kan man också hitta lite otestad mark om man rör om lite tabun kring familjebildning och sex.

Själv körde jag ett kort tag i en kampanj med ett helt folk som blivit stenhårt beroende av en drog som ansågs mycket helig. Från början hade den bara funnits i små mängder och använts av prästerskapet, men ändrade omständigheter gjorde att den blev allmänt tillgänglig. Att ha ett prästerskap som trippade hela dagarna var inget problem för samhället som helhet, men när alla började göra det så funkade det sämre. Spelarna passerade just i den här fasen när samhället höll på att kollapsa.

En annan kul variant (som iofs var orcher, men nog skulle gå att köra med människor också) var ett orchfolk som var mycket krigiska. En missionär för en närliggande religion lyckades omvända dem och få dem att inse att det är modigare att försvara en princip än att slåss för den. De slutar kriga. Slutet gott, allting gott? Yeah, right. De var ett propblem men knappast ett verkligt hot när de var krigiska. De krigade inbördes och de krigade mot grannländer, men tog mycket förluster och blev aldrig speciellt starka. Helt plötsligt dör de inte i samma takt, men de förökar sig fortfarande i kanintempo. De växer i antal och börjar med ren folkmängd trycka undan grannarna. De är för starka för att man ska våga ge sig på dem. Grannarna har ingen aning om hur man ska hantera problemet.

Ett sätt att hantera det är att använda något folkslag som spelarna inte direkt känner till (åtminstone inte så mycket). Hur mycket vet genomsnittsspelaren om tuaregerna?

Jag håller med om att det är svårt, helt enkelt därför att i princip varje meningsfull variant har testats på riktigt.

Helmgast
Tänk på de svältproblem som uppstår vid alltför snabb folkökning. Detta borde leda till att plundringen av omgivningen borde bli omfattande.

Troberg

Sinister eater
Tänk på de svältproblem som uppstår vid alltför snabb folkökning. Detta borde leda till att plundringen av omgivningen borde bli omfattande.
Det var ganska glest befolkat från början. Dessutom så är plundring och expansion mest en fråga om vilken sida man står på...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ingenting är nytt under solen.

Man får väl helt enkelt inse att göra någonting 100% nytt är omöjligt. Vad man än gör så kommer det innehålla element som tidigare använts i något liknande sammanhang.
Man får helt enkelt nöja sig med att göra lite nytt istället för mycket nytt.

/Naug, inspiration är 99 % kopiering och 1 % nya idéer.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Växa bortom bakgrunden

Egentligen så gör det mig inte så mycket att många länder är inspirerade av vår egen värld. Så länge de bara känns rimliga och det finns utrymme för den enskilda spelledaren att anpassa världen efter sitt tycke. Sedan ska de ju helst inte vara identiska kopior eller låsta i en viss mall. En strävan efter att skapa helt unika raser och länder leder oftast till de mest märkliga och oanvändbara ideér. Jag tycker hellre att man ska sträva efter någon slags jämn nivå över hela världen. När bronsålderskulturer lever sida vid sida med renässansstater är något fel.

Krille

Super Moderator
"Hur bör man gå till väga för att undvika att själv hamna i situationen att man tycker sig vara otroligt nyskapande och sedan märker att man bara uppfunnit ett gäng blonda romare?"

Enligt min åsikt, det gör man inte. Dessutom är det faktiskt inte ens önskvärt. Om en kultur är för olik och för annorlunda så kan man faktiskt inte gestalta en sådan roll, av just den anledningen.

Så tricket är att göra en kultur såpass igenkännlig att man kan spela den. Det innebär inte nödvändigtvis att man gör en billig kopia - gör man jobbet bra så består ens "nya" kultur av små bitar från andra kulturer som fogats samman på ett nytt sätt. Så länge man känner igen småbitarna så kan man rollspela kulturen (även om man inte kan identifiera var småbitarna kommer ifrån).

Till det fogar man sina egna idéer för att förstärka kulturens särdrag, och stryker element som gör ens "nya" kultur allt för lik den gamla. På så sätt kan man få spelaren att identifiera sig med kulturen så att han kan spela den, men fortfarande vara såpass skild från den gamla att spelaren inte faller i den gamla kulturens stereotyper.

Slutligen beskriver man den levande. En levande kultur som hjälper spelaren att rollgestalta och spelledaren att komma på balla äventyr är en bra kultur, oavsett hur många gånger den snotts tidigare.

Sen får man ta en sak till i beaktande: lika livsbetingelser skapar liknande kulturer. Det är inte en slump att australaboriginers kultur är hyfsat lik diverse sydvästafrikanska stammars kulturer, eller att prärieindianerna levde på ett sätt som påminner en hel del om mongoliska stammar.

Feliath

Swashbuckler
Kanske

Brukar inte folket i Tékumel anföras som ett exempel på en originell och cool kultur? Nu har jag inte läst något av själva spelmaterialet, men jag tycker mig ha hört det kastas runt i sådana här sammanhang förr...

Jag tror att nyckeln till att skapa en nytänkande kultur är att inte tänka på yttre omständigheter (drakskepp, ringbrynjor och skägg) utan snarare på filosofi. Vad tror de egentligen på? Det förändrar ju mentaliteten, och därmed kulturens utseende. Jag gjorde så med en alvkultur i min D&D-spelvärld, och de känns hyfsat originella och hade funkat fint som människor också, tror jag.

/Feliath - misstänker att skäggiga, nordliga yxsvingare som beter sig som muslimer skulle upplevas som rätt originella, t.ex.

Cybot

Mest spelbar
"För att försöka komma på något genuint nytt hoppade jag ut i en miljö som hittills varit förskonad från mänskliga bosättningar: havet. Jag skapade ett helt havslevande folk, som bodde på båtar och levde på jakt och fiske. Till slut insåg jag att det jag skapat var eskimåer utan snö och då gav jag upp."

Nja, det finns till och med ett slags havszigenare i sydost asien som nära nog aldrig sätter sin fot på land förutom när de ska skaffa byggnadsmaterial. De lever, sover, finner sin mat och hela alltet från sina båtar.

Problemet med människokulturer är att de är extremt innovativa. Kan någon livsstil fungera så kan du vara säker på att i någon obskyr del av världen så existerar det en sådan kultur.
Det är bara om du skapar en levnadsmiljö som du inte kan hitta på jorden som du kan skapa en ny människokultur.
Typ.... Taknomader!(*skamlös promotion för Staden*).

I andra fall så får du dra dig mot det absurda som till exempel liftarens guide till galaxen där du har en hel kultur som lever i ett Tikinöt träd och där allt annat än tikinöt trädet är en hallucination orsakad av att man har ätit för många tikinötter(vilket man måste efter som tikinötter är det enda ätbara som de facto existerar)..

Rosen

Myrmidon
Re: Kanske

Brukar inte folket i Tékumel anföras som ett exempel på en originell och cool kultur?

Jodå, men de är inte heller utan förebilder - Tékumel är (ungefär) 1/3 Indien, 1/3 Mesoamerika och 1/3 nånting eget.

--
Åke

Rising

Vila i frid
Jag tror att människor ser en massa likheter med sånt de är bekanta med, även när sådant inte finns. Tänk bara på hur vi ser på djur: "Åh, titta! Fido är glad att se oss!" osv. Fido är ju inte ett dugg "glad" egentligen.

På samma sätt så blir alla påhittade kulturer på något sätt igenkännliga.

Personligen tycker jag att det är bra. Vad jag vill se är inte något nytt som jag inte begriper mig på, utan något som kommenterar vår samtid. En babylonier eller en zulu-snubbe begriper jag mig inte direkt på, så de kan jag inte gestalta på ett hudnära sätt. Det blir som bäst rollspel med hjärnan, medan jag söker rollspel med hjärtat.

Därför föredrar jag kulturer som har drag av sånt som vi omger oss med idag. Jag tycker det vore intressantare om rollspelare influerades av queerkulturen, hip hopare, invandrare, brats, söderbohemer, indiekids osv. Eller bara ta den grundläggande skillnad som finns mellan USA och EU idag. Det där känns angelägnare än huruvida det påhittade folket bor i lerkulor eller tipis, typ.

/Rising

Johan K

Gammal & dryg
Oj....

Fasen, det här har jag aldrig tänkt på ! :gremconfused:
Vette tusan om jag har stött på nått sådant som inte på nått sätt är kopior på nått "verkligt" folkslag..
Hur man ska gå vidare för att skapa nått nytt ? Tror du att det gåt ? Känns på nått sätt att mångt & mycket redan är uppfunnet på nått sätt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nja, det finns till och med ett slags havszigenare i sydost asien som nära nog aldrig sätter sin fot på land förutom när de ska skaffa byggnadsmaterial. De lever, sover, finner sin mat och hela alltet från sina båtar.
Typiskt Sydostasien att stjäla mina briljanta idéer!
Mitt havsfolk gick däremot inte ens iland för att skaffa byggnadsmaterial. De byggde sina båtar av sälhud och valbarder.

/tobias

Troberg

Sinister eater
De byggde sina båtar av sälhud och valbarder.
Om du med valbarder menar valar som är barder så har du lyckats komma på en verkligt unik kultur!

The_Gorger

Hero
Med sådan nogranhet faller allt[ANT]

Om man säger
Tékumel är (ungefär) 1/3 Indien, 1/3 Mesoamerika och 1/3 nånting eget.
så är ingen historisk kultur orginell heller utan alla har hämtat något från någon.

Kulturer uppstår inte spontant, de hämntar inspiration och utvecklas. iallafall i 'verkligheten'

Dilandau

Myrmidon
För att skapa en helt ny och originell kultur krävs det nog att man introducerar en helt ny och originell miljö. Svårt att hitta på en unik ökenkultur, t.ex., medan det kanske är möjligt att klämma fram en originell kultur som lever, vad vet jag, i mitten av en sol.

Troberg

Sinister eater
För att skapa en helt ny och originell kultur krävs det nog att man introducerar en helt ny och originell miljö. Svårt att hitta på en unik ökenkultur, t.ex., medan det kanske är möjligt att klämma fram en originell kultur som lever, vad vet jag, i mitten av en sol.
Även om du hårddrar så har du rätt. Vill man ha en annorlunda kultur så måste man ha förutsättningar som inte förekommit på jorden.

Exempel

* En kultur som helt bygger på magi och inte längre gör något "handgripligt".
* En skog med livsfarliga köttätande maskar i marken. Hela kulturen bor i träden och går aldrig ner på marken.
* Massivt ändrad könsfördelning. Det går tio män på en kvinna eller hundra kvinnor på en man.
* En kultur som inte känner till begreppet ägande.
* En nomadkultur där det på grund av små grupper och inavelsrisk anses tabu för en kvinna att få mer än ett barn med samma man.
* En kultur där man inte har något koncept som äktenskap eller långvariga förhållanden.
* En kultur där fortplantning och val av partner är tillfälligt och helt styrs av astrologi. "Stjärnorna säger att ni ska göra barn i natt. Vadå, inte känner varandra, det står ju i stjärnorna! Do your stuff!"
* En krigarkultur som inte känner till handel eller anställning. Enda sättet att få något är att ta det från någon annan. Enda sättet att få någon att arbeta åt en är att tvinga dem.
* En kultur som på grund av geografiska omständigheter aldrig kommit i kontakt med omvärlden. De har dessutom något som utseendemässigt skiljer dem från andra (tex hudfärg). De har legender om andra folk, men då i termer som demoner. Helt plötsligt händer något som gör att detta xenofobiska samhälle får kontakt med omvärlden. Startar de ett krig mot hela omvärlden? Flyr de till befästa enklaver?
* En kultur som tagit generationsmotsättningar till dess extrema slutpunkt. Unga och gamla bor på olika ställen och för aktivt krig mot varandra. Detsamma kan göras med andra motsättningar (social klass, kön et cetera).
* En kultur med en religion som säger att vissa djur är heliga (tex hundar). Till skillnad från verkliga religioner på detta tema så har man dragit det så långt som det går. De tolkar det som att det är guds vilja att de ska serva hundarna så mycket de kan och har i princip gjort sig till slavar under hundarna.
* En kultur där ens position avgörs av hur stor hatt man har. Äh, förresten, den finns redan (katolska kyrkan). De måste tro att gud sitter med en sombrero i himlen...
* En kultur där barnen uppfostras separat utan att ens veta vem som är deras föräldrar, alternativt uppfostras kollektivt av byn på samma premisser.
* Ta ett godtyckligt fenomen och hårddra det. En kultur som tror på reinkarnation. Om ett barn blir sjukt innan det når "upplyst ålder" (tex när det kan prata) så anses det vara för att det varit ont i sitt tidigare liv och offras därför för att sona sina synder och få ett bättre liv nästa gång.
* Ta ett godtyckligt tabu och ändra det. En kultur där det är normalt att gå med genitalierna nakna med det anses mycket oanständigt att visa händerna (eftersom man arbetar med dem och pengar anses ofina). En kultur där det anses obscent att ha sex utan att det finns åskådare som ser till att det går rätt till.
* Ta en godtycklig religion och vänd upp och ned på den. En panteistisk religion som ser allt i naturen som besjälat, men betraktar det som kontinuerliga hot.
* Ta en godtycklig sed och överdriv den. En kultur som har så invecklade etikettsregler att det tar en timme från att man satt sig till bord tills man får plocka upp gaffeln.
* Hitta på underliga men tänkbara seder. Man begraver sina döda genom att dränka in dem i olja, sätta fyr på dem och skjuta dem mot himlen som ett stjärnskott med katapult. Man förväntar sig att sina stridskamrater ska vara med och äta upp fienden efter striden, allt annat skulle vara att förlöjliga deras mod i striden. Brottslingar sätts i fängelse men ges inte mat utan förväntas leva på kannibalism.

Nu är min fantasi slut för tillfället. Fyll gärna på listan med fler tokiga ideer.