Ubereil said:
Kanske, men jag finner det föga troligt. Du måste spendera en viss tid i veckan bara för att hålla uppe den nivå du har nu (annars börjar du glömma), ju mer att hålla uppe, ju svårare blir det att utvecklas vidare (och ju högre nivå, desto högre behov har du av att spendera koncentrerad tid för att utvecklas). Du kan nå en viss gräns som amatör, och en högre gräns som proffs (och vad dessa gränser är beror på hur talangfull du är).
Übereil
Jag tycker att det finns en poäng i att skilja på att vara
professionell (dvs sälja sina tjänster) och att ha
proffskompetens. Idag är det olyckligtvis så att det ofta är klurigt att uppnå det senare utan att tvingas till det förra, men jag ser inget egenvärde i att folk "jobbar" med kultur. De får gärna hålla på med det på heltid för min del, jag betalar gärna skatt för att de ska kunna leva på socbidrag och skapa kultur.
Om det är tiden det hänger på så borde nämligen arbetsfrihet fungera lika bra som arbetstvång. (eller "arbetslöshet" och "lönearbete" för er som pratar gammelspråk =)
EDIT: Jag kan absolut tänka mig folk som jobbar t.ex halvtid eller med något som inte kräver full uppmärksamhet. Jag tror absolut att det går att uppnå en hög grad av hantverksskicklighet utan att nödvändigtvis lönearbeta "heltid" med något.
//krank, som inte bara inte ser något egenvärde i avlönat kulturarbete utan tvärtom ser ett värde i att eliminera sådant.