Nekromanti Oroar vi oss för mycket?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,613
Location
Umeå
krank said:
poniz said:
Så för att bredda min egen rollspelserfarenhet och kunna SLa en dag i veckan utan att förbereda i fyra timmar innan skulle jag vilja förändra hobbyn i grunden.
Alltså... Du vill förändra hela hobbyn för att du vill spela annorlunda?

Stämmer det?
Ooh... touché! :gremsmile: Det lät verkligen så på mig, ja. Jag menar nog snarare att det krävs att hobbyn förändras i grunden för att jag med lätthet ska kunna gå in i en rollspelsbutik och hitta ett spel som uppfyller mina kriterier.

Naturligtvis vill jag inte tvinga förändringen på någon annan, men personligen skulle jag nog uppleva det som en förbättring om hobbyn förändrades till min fördel.

Hoppas det lät mindre egoistiskt nu :gremwink:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,315
Location
Helsingborg
Re: OT: Adieu!

Arvid A. C. said:
Men man ska aldrig säga aldrig, det är astöntigt när folk skriver dramatiska avskedsbrev och sedan kommer tillbaka efter en månad. (Nu blev det så att jag skrev ett ändå.) Kanske gör jag comeback någon gång. Och just nu håller ju den här tråden och Risings farvältråd kvar mig en stund till.
Ja, vi har alla varit där. :gremsmile: Bye, bye. Det var ett nöje att läsa dina senare artikelinlägg, för de var skrivna med en tanke. Jag kan själv känna vad du känner om att snacka med vänner; det är nog också därför jag föredrar att sitta och snacka i Praten än snacka rollspel.

/Han som numera använder forumet mer för att ventilera sina egna tankar
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
krank said:
Ubereil said:
Det ena utesluter inte det andra. Ju mer kultur som produceras ju mer kvalitétskultur produceras (oavsett om det är proffs eller amatörer som producerar kulturen).
Exakt min poäng. Och jag ser hellre många amatörer än få proffs. Om samma värde kan produceras av många amatörer ser jag inte värdet i ett fåtal proffs.
Fast det jag menade där var snarare att fler proffs inte utesluter att fler amatörer också producerar (och som w176 påpekade så blir det lättare att "skapa" proffs om det finns många amatörer).

Min poäng på proffs kontra amatörer var ju snarare att proffs kan göra saker som amatörer inte klarar av. För att uttrycka det i rollspelstermer, för att få den sista pricken i "kulturskapande" så måste du spendera en viss tid med kulturskapande i veckan (vilket amatörer har väldigt svårt att göra). Proffs är specialister och amatörerna (i och med att dom gör annat vid sidan av) generalister.

För övrigt så tror jag att proffs som samarbetar med amatörer skulle vara den ultimata lösningen. Amatörer kan göra allt det enkla/kvantitativa så att proffset slipper, men proffset kan sätta prickar över alla i:na som amatörerna missar (det tror jag dessutom skulle utveckla amatörerna, möjligen till en nivå som gör att skillnaden mellan proffs och amatörer blir trivial).

Übereil
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Ubereil said:
För att uttrycka det i rollspelstermer, för att få den sista pricken i "kulturskapande" så måste du spendera en viss tid med kulturskapande i veckan (vilket amatörer har väldigt svårt att göra).
Jag tror att man kan få den sista pricken genom att ta längre tid på sig också. Samma tid, bara utspridd över längre tid.

Idealiskt sett skulle vi givetvis ha någon form av medborgarlön eller liknande, så att "amatörer" kunde få möjligheten att skaffa sig den där sista dotten enklare, utan att behöva hora för företag och projekt.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
krank said:
Jag tror att man kan få den sista pricken genom att ta längre tid på sig också. Samma tid, bara utspridd över längre tid.
Kanske, men jag finner det föga troligt. Du måste spendera en viss tid i veckan bara för att hålla uppe den nivå du har nu (annars börjar du glömma), ju mer att hålla uppe, ju svårare blir det att utvecklas vidare (och ju högre nivå, desto högre behov har du av att spendera koncentrerad tid för att utvecklas). Du kan nå en viss gräns som amatör, och en högre gräns som proffs (och vad dessa gränser är beror på hur talangfull du är).

Übereil
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Ubereil said:
Kanske, men jag finner det föga troligt. Du måste spendera en viss tid i veckan bara för att hålla uppe den nivå du har nu (annars börjar du glömma), ju mer att hålla uppe, ju svårare blir det att utvecklas vidare (och ju högre nivå, desto högre behov har du av att spendera koncentrerad tid för att utvecklas). Du kan nå en viss gräns som amatör, och en högre gräns som proffs (och vad dessa gränser är beror på hur talangfull du är).

Übereil
Jag tycker att det finns en poäng i att skilja på att vara professionell (dvs sälja sina tjänster) och att ha proffskompetens. Idag är det olyckligtvis så att det ofta är klurigt att uppnå det senare utan att tvingas till det förra, men jag ser inget egenvärde i att folk "jobbar" med kultur. De får gärna hålla på med det på heltid för min del, jag betalar gärna skatt för att de ska kunna leva på socbidrag och skapa kultur.

Om det är tiden det hänger på så borde nämligen arbetsfrihet fungera lika bra som arbetstvång. (eller "arbetslöshet" och "lönearbete" för er som pratar gammelspråk =)


EDIT: Jag kan absolut tänka mig folk som jobbar t.ex halvtid eller med något som inte kräver full uppmärksamhet. Jag tror absolut att det går att uppnå en hög grad av hantverksskicklighet utan att nödvändigtvis lönearbeta "heltid" med något.

//krank, som inte bara inte ser något egenvärde i avlönat kulturarbete utan tvärtom ser ett värde i att eliminera sådant.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
krank said:
Jag tycker att det finns en poäng i att skilja på att vara professionell (dvs sälja sina tjänster) och att ha proffskompetens. Idag är det olyckligtvis så att det ofta är klurigt att uppnå det senare utan att tvingas till det förra, men jag ser inget egenvärde i att folk "jobbar" med kultur. De får gärna hålla på med det på heltid för min del, jag betalar gärna skatt för att de ska kunna leva på socbidrag och skapa kultur.
Där håller jag med. En annan möjlig lösning är skattefinansierade kulturprojekt.

Edit:

krank said:
//krank, som inte bara inte ser något egenvärde i avlönat kulturarbete utan tvärtom ser ett värde i att eliminera sådant.
Här jag också benägen att hålla med. Även om jag inte tror att komersiell kultur per definition är dåligt så tror jag också att kultur blir som bäst när konstnären försöker göra (så) bra konst (som möjligt), och om konstnären även måste sälja konsten så tenderar det att leda till att konstnären känner att hen måste kompromissa mellan vad som är bra och vad som säljer, vilket tenderar att leda till sämre konst.

Så ju mindre kulturproducenter måste tänka på pengar desto bättre kultur får vi.

Übereil
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
OT

Jag vill bara påpeka att den här deltråden tycks ha lämnat både ämnet för trådstarten och för det här forumet. Om ni vill fortsätta diskussionen bör ni göra det i ett annat delforum.

/tobias
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
krank said:
[...]//krank, som inte bara inte ser något egenvärde i avlönat kulturarbete utan tvärtom ser ett värde i att eliminera sådant.
Har du dragit det här med någon berörd, dvs kulturarbetarna själva? Att du tycker att de skulle jobba gratis? De röster man brukar höra i debatten, propagerar snarare för det omvända: att ge kulturarbetarna ekonomisk trygghet genom löner det faktiskt går att leva på samt trygga anställningsformer. Ta exemplet med ett av kulturministern senaste förslag, att kulturarbete i större utsträckning skulle göras via oavlönat arbete. Nu menade hon inte att museiintendenter skulle avlönas via dricks, utan såg mer en modell som i sportvärlden, där en stor del av arbetet görs gratis av de aktiva själva. Men trots detta var det inte direkt så att Kultur-Sverige stod upp gjorde vågen för förslaget.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Patrick Bateman said:
Har du dragit det här med någon berörd, dvs kulturarbetarna själva? Att du tycker att de skulle jobba gratis?
Jag tycker att de ska ges medborgarlön. Och att kulturproduktion inte ska vara ett "jobb".


Patrick Bateman said:
De röster man brukar höra i debatten, propagerar snarare för det omvända: att ge kulturarbetarna ekonomisk trygghet genom löner det faktiskt går att leva på samt trygga anställningsformer.
Att vara utlämnad åt marknadens godtycke anser inte jag på något sätt innebär ekonomisk trygghet eller kreativ frihet.


Patrick Bateman said:
Men trots detta var det inte direkt så att Kultur-Sverige stod upp gjorde vågen för förslaget.
Å andra sidan är det naivt att tro att en bransch skulle göra vågen för sin egen avveckling. Jag tror inte att porrindustrin skulle jubla om man började avveckla den på riktigt heller. Jag ser gärna att folk har sex, eller skapar kultur, men jag tycker att det ska ske för sexets egen, eller kulturens egen, skull.




EDIT: Whoops, sorry, såg moderatorns inlägg nu. Fortsätter gärna diskussionen i en annan tråd, om intresse finns.
 
Top