Nekromanti Osedd Sci-Fi?

Bunny said:
Draugen said:
Bunny said:
Cargo

... och...

Children of Men
Sett dem båda, of course! :gremsmile:
Ja, men vad bra. Såg i efterhand att du nämnde den första redan i trådstarten. Kul att den fått lite spridning. Kan inte vara det lättaste för en Sci-Fi-film ifrån Schweiz, liksom.

Children of Men är en personlig favorit. Platsar nog på 00-talets top 3, alla kategorier, för mig.

Bra Sci-Fi är svårt. Har du sett Moon och the Fountain?

På senaste FFF visade vi den charmiga filmen Mars, men där råder knappast skräckstämning. :gremsmile:

För lite mer samhällskommentar så rekommenderas Transfer varmt. Precis som Children of Men tar den knivskarpt upp aktuella samhällsfrågor, men inte på samma sätt - vänta dig så att säga inte 20 minuter långa krigstagningar.
Jag brukar kolla in lite bloggar som jag finner när jag googlar "Top Sci-Fi movies" och så kollar jag in de filmer jag inte sett och som verkar intressanta.

Det är några filmer där som jag faktist INTE har sett. Typ Moon och som jag sett på många lista men som jag inte tilltalat mig riktigt. Men jag kanske ska ge den ett försök?

Children of Men är mkt riktigt en riktigt bra film, det var ett tag sedan jag såg den så det kan vara dags för den att ta sig en vända i PS3an kanske.

Tack för de andra tipsen! Skall kolla upp. :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
The Fountain skulle jag absolut inte klassa som scifi, men den bör nog ses ändå, den är liksom bara en av de bästa amerikanska filmerna någonsin.

seinet

Swashbuckler
  • Red Planet, småintressant film och terraforming av Mars.
  • Starship Troopers-filmerna (ja, dom har gjort ännu sämre uppföljare än vad ettan är), lökiga som fan med massa action.
  • Mutant Chronicles, lite skön känsla i den fast lite väl kort.
  • Serenity, behöver ingen beskrivning.
  • Lost in space, riktigt töntig rulle egentligen, lite nostalgivärde på den dock.
  • Tecknade filmen Titan A.E. av samma tecknare som till Secret of NIMH vilket även den är sevärd trots den inte är sci-fi.
  • GalaxyQuest, underbar film som driver med genren.

Yepp, The Fountain är svinbra. Skall också ses igen snart.

Seinet said:
* Red Planet, småintressant film och terraforming av Mars.
* Starship Troopers-filmerna (ja, dom har gjort ännu sämre uppföljare än vad ettan är), lökiga som fan med massa action.
* Mutant Chronicles, lite skön känsla i den fast lite väl kort.
* Serenity, behöver ingen beskrivning.
* Lost in space, riktigt töntig rulle egentligen, lite nostalgivärde på den dock.
* Tecknade filmen Titan A.E. av samma tecknare som till Secret of NIMH vilket även den är sevärd trots den inte är sci-fi.
* GalaxyQuest, underbar film som driver med genren.
Sett dem alla.
Serenity var en överaskning vid tiden. Jag kände inte till serien Firefly och hade inte sett den, konstigt nog.

Bunny

Crazy like a fool
Ymir said:
The Fountain skulle jag absolut inte klassa som scifi, men den bör nog ses ändå, den är liksom bara en av de bästa amerikanska filmerna någonsin.
Vänta nu...

... det är alltså filmen där de upptäcker hemligheten med evigt liv, och där huvudpersonen färdas till, typ, universums mitt i en... bubbla. Klart det är Sci-Fi!

The Fountain är fantastiskt vacker och har ett fantastiskt soundtrack, men ett svajigt skådespeleri gjorde att jag aldrig riktigt sögs in.

Bunny

Crazy like a fool
Draugen said:
Jag brukar kolla in lite bloggar som jag finner när jag googlar "Top Sci-Fi movies" och så kollar jag in de filmer jag inte sett och som verkar intressanta.

Det är några filmer där som jag faktist INTE har sett. Typ Moon och som jag sett på många lista men som jag inte tilltalat mig riktigt. Men jag kanske ska ge den ett försök?

Children of Men är mkt riktigt en riktigt bra film, det var ett tag sedan jag såg den så det kan vara dags för den att ta sig en vända i PS3an kanske.

Tack för de andra tipsen! Skall kolla upp. :gremsmile:
Tja, snart behöver du ju se Moon bara för att få veta varför alla snackar om den så mycket. Det är absolut inte en dålig film, den är tänkvärd och snygg, och vann publikens pris på Fantastisk Filmfestival 2009. Den är lite i samma skola som 2001: A Space Odyssey, men vrider samtidigt på en del av troperna där, vilket är intressant.

Det är knappast Kubrick-nivå på den däremot.

Transfer gav mig sjukt mycket, trots att inte produktionsnivån är skyhög (men verkligen adekvat ändå - det är egentligen för lätt att klanka ner på det mesta icke-Hollywood på just den punkten), fast jag älskar samtidigt skickligt levererade samhällskommentarer.

Bunny

Crazy like a fool
Ymir said:
vänta, what? Vad är den aktuella samhällsfrågan i Children of Men?
Vad är inte den aktuella samhällsfrågan? Det genomsyrar hela filmen, mer eller mindre. Jag har egentligen inte möjlighet att göra en längre analys, men det är verkligen inte en slump att den andra gången jag fick möjlighet att se filmen var på lektionstid.

Vad är reproduktionens (barnafödandets) betydelse för samhällets fortlevnad? I Children of Men tas detta ifrån människan. Följ den chock, det sönderfall eller mobilisering som griper tag i samhället. England har inte gått under, men vad finns kvar att rädda, och varför? Vi har den samhälleliga utvecklingen, och dess kommentar av radikalisering och konservatism, av säkerhetsfrågan - vad är säkerhet? - av medborgarskapets betydelse och funktion och av dess strikta gränsdragning för samhälleliga rättigheter. Vi har de som upplever allt detta, vi har deras inneslutning och hopplöshet, vart de vänder sig för att kunna fortsätta med sina liv, vi har alla deras normer kring sexualitet och kön, vad som hänt med dem när deras grundförutsättning slitits undan.

Vad är symboliken i det första barnet som har föds på 18 år? Det har religiösa undertoner, naturligtvis, men modern och barnet vänder även på perspektiven klass, etnicitet och tillhörighet. Barnet, som bär på en sådan extrem betydelse, riskerar samtidigt så mycket genom att inte tillhöra.

Filmen är fantastisk som drama, för alla de motiv som spelas ut känns så genuina. Narrativet drivs framåt i de utrymmen som de extrema motsättningarna tvingat fram. En snabb genomgång som denna riskerar att dölja vissa samhällsfrågor genom att peka ut andra. De finns överallt, och de är vad som driver storyn.

Ymir

Liten kantbaron
det är alltså filmen där de upptäcker hemligheten med evigt liv, och där huvudpersonen färdas till, typ, universums mitt i en... bubbla. Klart det är Sci-Fi!
Absolut inte, allt det där är allegorier, metaforer, och fiktion i fiktionen, och involverar inte öht -science- fiction dessutom. Det vore som att klassa 2046 som en scifi-film, which it is not. Möjligen kan man argumentera för -fantasy-, men det är då i ordets absolut vidaste bemärkelse, mer så än tillochmed Bridge to Terabithia.

NilsK

Ligist
Jo det är sci-fi.

Aronofsky själv har sagt:
The love story came afterwards actually. The first thing was trying to do something new in sci fi, to return science fiction from the outer space journey to the inner space journey. Because, you know, sci fi – I was talking to you about this – has just sort of been hijacked by techno-lust and hardware button science fiction. In fact, people on the road have been like, ‘This isn’t science fiction because there are no ray guns and there’s no…where’s the lasers?’ And it’s hard for people who aren’t fans of the genre outside of movies to understand that science fiction has a long tradition of being internal journeys as well as external journeys and so it was always about trying to do something new in sci fi is what started it.
Länk.

Ymir

Liten kantbaron
Fair enough, men tittar vi på tex wikipedias definition av scifi så ser jag fortfarande inte hur f-n The Fountain är menad att kvala in.

Science fiction is a genre of fiction dealing with the impact of imagined innovations in science or technology, often in a futuristic setting.[1][2][3]

It differs from fantasy in that, within the context of the story, its imaginary elements are largely possible within scientifically established or scientifically postulated laws of nature (though some elements in a story might still be pure imaginative speculation). Exploring the consequences of such differences is the traditional purpose of science fiction, making it a "literature of ideas".[4] Science fiction is largely based on writing rationally about alternative possibilities.[5]

Ymir said:
Fair enough, men tittar vi på tex wikipedias definition av scifi
Det låter som att Wikipedias version av all info är sanning, den absolut yttersta sanningen och så är de ju absolut inte. Var lite källkritisk för fasiken. Allt är inte svart eller vitt.

Ymir

Liten kantbaron
Nja, det menar jag väl inte, men vem som än skrev artikeln (och dess referenser) har uppenbarligen liknande uppfattning som jag om vad scifi är.

Vad menar -du- definierar genren, då? Vad är det som gör The Fountain till scifi snarare än säg, fantasy?

Bunny

Crazy like a fool
Ymir said:
Nja, det menar jag väl inte, men vem som än skrev artikeln (och dess referenser) har uppenbarligen liknande uppfattning som jag om vad scifi är.

Vad menar -du- definierar genren, då? Vad är det som gör The Fountain till scifi snarare än säg, fantasy?
Jo, men jag tycker nog Aronofsky lyckas med att lägga filmen där han vill att den ska ligga - i Sci-Fins framkant. Precis som Wikipedia anger, så utforskar han ju konsekvenserna av en ny vetenskaplig gränsprängning; steget till evigt liv. Det finns egentligen inga direkta drag av fantasy i den utforskningen, utan vi följer utvecklingen i nutid, i relation till den enda individ huvudrollsinnehavaren skulle kunna tänka sig att "rädda", och i den avlägsna framtiden, när Aronofsky ställer frågor kring uppfinningens konsekvenser. Vad han utelämnat är en massa tekniskt mumbo-jumbo, men jag känner egentligen ganska enkelt igen mig i genren ändå. Därtill har väl science fiction alltid använt sig av allegorier, ända sedan Frankensteins monster, i alla fall.

Ärligt? Jag tycker faktiskt det ibland kan vara jävligt svårt att definiera vad som är Sci-Fi och vad som är fantasy. Det är två genrer som ibland flyter ihop lite med varandra.

Men när man börjar färdas i tid och rum som i ex The Fountain så tycker jag det blir Sci-Fi av det hela, plus det Bunny redan tagit upp.

Jag tycker att just fantasy och Sci-fi är två närbesläktade genrer som ibland är så närbesläktade att det kan vara svårt att sätta en specifik stämpel på en film. För min del så behöver inte en film nödvändigtvis utspela sig i någon sorts framtid, utan så länge den blandar in någon sorts vetenskapliga tankar i sitt koncept så blir det science och eftersom det inte är fakta så blir det fiktion.

Jag säger inte att någon har rätt eller fel här, jag säger bara att vissa filmer enligt mig ibland får en felaktig stämpel eller att den kanske ligger förankrad i två läger. En film kan väl vara mer än bara Sci-Fi? The Fountain är kanske en av dessa filmer som kan klassas som Sci-Fi/Fantasy?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Den definition jag kör med när det kommer till Sci-fi versus fantasy är om det är i varje fall teoretiskt möjligt.

Exempel:
Star wars: Fantasy, jedi's använder magi.
Star trek: Sci-fi (oftast).
Event Horizon: Både och, hela iden med rymdskepp och så är sci-fi, att de besöker helvetet och skeppet blir levande är fantasy imho.

Bunny

Crazy like a fool
Draugen said:
Ärligt? Jag tycker faktiskt det ibland kan vara jävligt svårt att definiera vad som är Sci-Fi och vad som är fantasy. Det är två genrer som ibland flyter ihop lite med varandra.

Men när man börjar färdas i tid och rum som i ex The Fountain så tycker jag det blir Sci-Fi av det hela, plus det Bunny redan tagit upp.

Jag tycker att just fantasy och Sci-fi är två närbesläktade genrer som ibland är så närbesläktade att det kan vara svårt att sätta en specifik stämpel på en film. För min del så behöver inte en film nödvändigtvis utspela sig i någon sorts framtid, utan så länge den blandar in någon sorts vetenskapliga tankar i sitt koncept så blir det science och eftersom det inte är fakta så blir det fiktion.

Jag säger inte att någon har rätt eller fel här, jag säger bara att vissa filmer enligt mig ibland får en felaktig stämpel eller att den kanske ligger förankrad i två läger. En film kan väl vara mer än bara Sci-Fi? The Fountain är kanske en av dessa filmer som kan klassas som Sci-Fi/Fantasy?
Ja, med tanke på att en sub-genre till både Sci-Fi och Fantasy är science fantasy, så behöver vi kanske inte besvära oss speciellt mycket mer med den exakta definitionen av filmen.

Även fast jag tycker att den är mycket mer Sci-Fi än fantasy. :gremsmile: