Nekromanti OSR tankar

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
Jag började spela rollspel 2008 när jag var 18 år gammal. Jag började med Vampire, det var mitt första rollspel och min första stora kärlek i hobbyn. Men D&D var den stora grejen inom rollspel, i alla fall internationellt vilket var scenen jag hade tillgång till innan 2011 när jag flyttade till en större stad och träffade folk stöpta i de svenska traditionerna. Jag läste regel böckerna, 3.5 och 4ed, och fann att medan de hade många saker jag tyckte om så var de inte min grej. Pathfinder kom ut 2009 och det var standard fantasy spelet ett kort tag men sedan snubblade jag över två saker, en kopia över Hackmaster rollspelet (inte den nya bra versionen utan den gamla som var en parodi version av AD&D) och bloggen Grognardia. Där tändes intresset för de äldre versionerna av spelet och lättare sätt att spela det.

Från Grognardia hittade jag till Jeffs Gameblog och Playing DnD with pornstars. Alla de tre skulle jag komma att läsa varje gång de uppdaterade tills de slutade eller tills igår. Det fanns andra bloggar också. Tales of the Grotesque and Dungeonesque, The Mule Abides och flera andra. Jag läste de gamla spelen och de nya retro klonerna. Jag tog till mig OSR etoset. Och jag spelade! Och spellede. Långa blodiga kampanjer under jorden där vi aldrig såg solen. Post-apocalyptiska visioner där två stridsgissel och kaotisk ondska var det enda försvaret. Idyliska Tolkien inspirerade visioner där vi smög förbi orcher. Orättvisa fiaskon i den gamla världen där alla var rasistiska mot min alv. Jag spelar fortfarande OSR D&D, jag kommer sätta mig ner och spelleda ikväll och se ifall mina spelare är smarta nog att segra mot den levande förintande sfären.

Jag har skrivit mycket till många olika OSR spel. Saker som publicerats, saker som kastats upp på nätet, saker som bara mina spelare dött mot och saker som inget sett än. Jag har skrivit en megadungeon, Axis Mundi, som finns att läsa i speltidningen Hydra och som kanske är det bästa jag skrivit. Jag har skrivit en roman inspirerad av mina kampanjer som jag försöker få publicerad. Jag har skrivit femtiotusen ord på 7Satans (alla kulturers helveten samtidigt är mega-dungeonen) och är bara nöjd nog med femtusen av dem för att inte ha kastat dem i ”skräp” dokumentet. Och jag vet många andra som skriver till OSR spel. Vissa som börjat skriva på grund av dem. Det är enormt många kreativa, fantastiska saker som kommit ur rörelsen.

Så medan OSR som en estetisk rörelse är 11 år gammal nu så känns den fortfarande vital. Trots att Grognardia försvann i ett moln av Kickstarter nonsens 2012. Trots att Jeffs Gameblog nästan aldrig uppdaterar längre. Trots att Zak S har gjort det omöjligt att följa honom något mer. Trots att Google+ har dött. Rörelsen är inte centraliserad längre, den har spridit sig. Den har delvis blivit ett sätt att tjäna pengar när kapitalismen rullade in som den gör, men trots det tror jag inte att någon konstform har mått dålig av mindre centralisering.

Så jag tänker sätta mig på mitt morgontåg och skriva en dungeon. Den kommer ha multidimensionella spöken av personer spelarkaraktärerna hade varit om de fattat andra livsval som fiender. Men bör ha 1 hp, en dolk och en Sleep formell när man försöker råna den.

OSR finns så länge vi vill att det finns. När vi är klara med termen och tankarna kommer vi förkasta dem. Men inte än. Inte idag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,092
Location
Ereb Altor
Det är "kul" (?) att se hur nästa spelvåg börjar lida mot sitt slut och genomsyras av samma vemod som jag själv kände runt 2012 eller nått sånt när alla "mina" bloggar och forum hade lagt ner eller bytt fokus. Det är också kul att se hur både indie och OSR har samsats (inte minst i Svärdets sång och i viss mån kommande Kopparhavets hjältar) och blivit det nya mainstream. Jag trodde ärligt aldrig att det skulle hända, inte något av det, men handen på hjärtat så ger det oss bättre spel, och det är tack vara alla kreativa eldsjälar som sitter och skriver 50 000 ord om megadungeons eller obskyra dramaspel.

Det är en fantastisk rolig hobby det här, och det är pga av människorna inom den! Hatten av för oss! (ja, för för de av oss som inte as, ni vet vad jag menar).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Just nu ser jag att den enda anledningen att överge OSR-namnet är om det jag gör blir mer artpunk än OSR.

Men jag tror att jag nyss pendlat lite tillbaka mot (trve!!!) OSR än artpunk, men räknar lite med att det ändras återigen när Silent Titans släpps.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Måns;n308678 said:
Det är "kul" (?) att se hur nästa spelvåg börjar lida mot sitt slut och genomsyras av samma vemod som jag själv kände runt 2012 eller nått sånt när alla "mina" bloggar och forum hade lagt ner eller bytt fokus. Det är också kul att se hur både indie och OSR har samsats (inte minst i Svärdets sång och i viss mån kommande Kopparhavets hjältar) och blivit det nya mainstream. Jag trodde ärligt aldrig att det skulle hända, inte något av det, men handen på hjärtat så ger det oss bättre spel, och det är tack vara alla kreativa eldsjälar som sitter och skriver 50 000 ord om megadungeons eller obskyra dramaspel.

Det är en fantastisk rolig hobby det här, och det är pga av människorna inom den! Hatten av för oss! (ja, för för de av oss som inte as, ni vet vad jag menar).
Jag håller inte med.
Jag känner inte vemod.
Det jag känner är ilska! - ilska över att Zak har bajsat på "mitt" vardagsrumsgolv.
Men Zak är inte OSR-rörelsen och OSR-rörelsen faller inte med Zak.

Jag ser inte att OSR är på väg att ta slut.
Det kan så vara att det inte längre kommer lika många nya OSR-spel - men ärligt: behöver vi fler OSR-spel?
Det finns över 100 olika OSR spel och alla är i stort sett kompatibla med varandra.
Även om vi i vår spelgrupp testar nya OSR-spel slutar det med alltid med att vi går tillbaka de spel vi spelade i början: LotFP, LabLord och S&W - och de är lika bra nu som när de kom!

Det som är OSR-rörelsen idag är inte spelen - för de är i grunden bara versioner av DnD från 1970-1985.
Det som är OSR idag är äventyren. Och det kommer fortfarande fantastiska äventyr.
Och skulle det mot all förmodan sluta komma fantastiska äventyr finns det fortfarande så många fantastiska äventyr som jag inte hunnit spela att jag har så det räcker livet ut. :)

Men det är också som du säger att OSR-rörelsen har börjat gå ihop med Indie-rörelsen och den syntesen kommer antagligen skapa fantastiska saker som ingen av oss kunnat drömma om.

För mig har OSR-rörelsen bara börjat utforska alla möjligheter. Det som hänt är att tunnel framför oss rasat samman, men som alla vet har ett bra OSR-äventyr alltid flera vägar just för att spelarna inte ska fastna. Vi är snart på väg ner i en ny outforskad tunnel som kommer att leda mot nya fantastiska monster och skatter.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
anth;n308697 said:
Jag håller inte med.
Jag känner inte vemod.
Det jag känner är ilska! - ilska över att Zak har bajsat på "mitt" vardagsrumsgolv.
Men Zak är inte OSR-rörelsen och OSR-rörelsen faller inte med Zak.

Jag ser inte att OSR är på väg att ta slut.
Det kan så vara att det inte längre kommer lika många nya OSR-spel - men ärligt: behöver vi fler OSR-spel?
Det finns över 100 olika OSR spel och alla är i stort sett kompatibla med varandra.
Även om vi i vår spelgrupp testar nya OSR-spel slutar det med alltid med att vi går tillbaka de spel vi spelade i början: LotFP, LabLord och S&W - och de är lika bra nu som när de kom!

Det som är OSR-rörelsen idag är inte spelen - för de är i grunden bara versioner av DnD från 1970-1985.
Det som är OSR idag är äventyren. Och det kommer fortfarande fantastiska äventyr.
Och skulle det mot all förmodan sluta komma fantastiska äventyr finns det fortfarande så många fantastiska äventyr som jag inte hunnit spela att jag har så det räcker livet ut. :)

Men det är också som du säger att OSR-rörelsen har börjat gå ihop med Indie-rörelsen och den syntesen kommer antagligen skapa fantastiska saker som ingen av oss kunnat drömma om.

För mig har OSR-rörelsen bara börjat utforska alla möjligheter. Det som hänt är att tunnel framför oss rasat samman, men som alla vet har ett bra OSR-äventyr alltid flera vägar just för att spelarna inte ska fastna. Vi är snart på väg ner i en ny outforskad tunnel som kommer att leda mot nya fantastiska monster och skatter.
Fuck yes!
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,867
Location
Värnhem, Malmö
Även andra former av hybrider uppstår ju, typ som Esoteric Enterprises, vilket mer eller mindre är "jag är OSR-spelare som älskar World of Darkness, nu gör jag ett spel som bygger på det".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,092
Location
Ereb Altor
anth;n308697 said:
Jag håller inte med.
Jag känner inte vemod.
Det jag känner är ilska! - ilska över att Zak har bajsat på "mitt" vardagsrumsgolv.
Men Zak är inte OSR-rörelsen och OSR-rörelsen faller inte med Zak.
Nej, men det var ju inte heller alls vad jag påstod. Det var en fin hyllning av God45 till en rörelse som, vare sig man vill eller inte, håller på att mainstreamifiseras. Vilket händer alla rörelser. Jag känner samma vemod när jag ser Ramones-tröjor på H&M. Men samtidigt en viss stolthet i att faktiskt varit med när det begav sig. Det var en kul tid. Saker förändras. Vi med dem. Visst, alla förändras inte, och det är gott så. Det är inte heller något jag har kommenterat eller lägger någon värdering i.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
Det är klart att OSR kommer fortsätta. Men som i alla rollspelsteömingar så tar nytänkandet slut. I mitt huvud var Vains of The Earth boken som förmedlade vad rörelses tankar egentligen går it på. Ett bokslut eller vad man ska säga. OSRs svar på Apocalypse World. Och det är ju inte som att indiespelen är döda - det kommer nya, de finns i alla nya tradspel och så sent som i helgen skrev jag ett The Shab-al-hiri Roach hack - När Satan kom till Kastby. Jag tror alltså att OSR snart är klar med sin naturliga väg från att var det nya svarta till en lika etablerad del av rollspelshobbyn som alla andra.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Jag kan tycka att namn på saker inte spelar så stor roll. Allt är rollspel trots allt. Oftast upplever jag bara uttrycken som polariserande. Lite som att prata om ROLLspel vs rollSPEL som var grejen när jag diskuterade här som mest (och själv hävdade att ROLLspel var överlägset...)

För min del har jag återupptäckt "player skill" som ett koncept tack vare OSR, för att det förväntar sig att spelarna hanterar sin egna skit. Du slår inget färdighetsslag för "Manipulera" liksom. Men egentligen har det framförallt fått mig att hitta tillbaka till det som gjorde hobbyn intressant från allra första början: att tärningsrullandet och rollgestaltandet, etc., faktiskt bara handlar om att ha roligt i slutänden.

Så jag kan lite hoppas att vi slutar polarisera saker, och därför får uttrycket gärna dö för min del, men jag tycker vi alltid ska fortsätta ha roligt!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
entomophobiac;n308708 said:
Jag kan tycka att namn på saker inte spelar så stor roll. Allt är rollspel trots allt. Oftast upplever jag bara uttrycken som polariserande. Lite som att prata om ROLLspel vs rollSPEL som var grejen när jag diskuterade här som mest (och själv hävdade att ROLLspel var överlägset...)

För min del har jag återupptäckt "player skill" som ett koncept tack vare OSR, för att det förväntar sig att spelarna hanterar sin egna skit. Du slår inget färdighetsslag för "Manipulera" liksom. Men egentligen har det framförallt fått mig att hitta tillbaka till det som gjorde hobbyn intressant från allra första början: att tärningsrullandet och rollgestaltandet, etc., faktiskt bara handlar om att ha roligt i slutänden.

Så jag kan lite hoppas att vi slutar polarisera saker, och därför får uttrycket gärna dö för min del, men jag tycker vi alltid ska fortsätta ha roligt!

För mig handlar OSR väldigt mycket om det som står i Matt Finchs Quick Primer for Old School Gaming och då kan man alltså prata om saker som faktiskt är OSR, saker som absolut inte är OSR. Det är inte kategorisering, inte polarisering. På samma sätt har Artpunk sina tio budord. Det blir också väldigt tydligt att den största gruppen av spel hamnar någonstans emellan (trve) OSR och icke-OSR.

Det är stor skillnad på det och roll/ROLL-diskussioner eftersom de alltid fördes med utgångspunkten att den ena sidan var bättre och finare än den andra.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,753
Location
Demokratiska Republiken Latveria
OSR-relaterade grejer jag är peppad på:
Kuf (verkar hur spännande som helst, men jag önskar det hade ett annat namn)
Drakarnas stad (jag är så himla sugen på att få spela detta!)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Tror delar av den "polariserande" biten för min egna del även bottnar i att jag bara läst Lamentations-produkter än och Raggis egna skrivande osar inte precis tolerans. ;)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
terje;n308938 said:
OSR-relaterade grejer jag är peppad på:
Kuf (verkar hur spännande som helst, men jag önskar det hade ett annat namn)
Drakarnas stad (jag är så himla sugen på att få spela detta!)
Drakarnas stad? Vad är det?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
940
terje;n308938 said:
OSR-relaterade grejer jag är peppad på:
Kuf (verkar hur spännande som helst, men jag önskar det hade ett annat namn)
Det går framåt, vi speltestar min dungeon till Kuf nu på söndag så det kommer gå fint att spela på GothCon.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,092
Location
Ereb Altor
entomophobiac;n308940 said:
Tror delar av den "polariserande" biten för min egna del även bottnar i att jag bara läst Lamentations-produkter än och Raggis egna skrivande osar inte precis tolerans. ;)
Det var iaf i början större än så. Många från indie-scenen sadlade om begav sig in OSR-rörelsen och jag var nyfiken och närmade mig men det var uppenbart att jag som inte hade någon tidigare erfarenhet av D&D "aldrig skulle fatta" och inte var speciellt välkommen. Detta var på flera olika plattformar under flera års tid.

Kan tillägga att jag inte är speciellt känslig eller hyser någon form av agg men jag har aldrig haft anledning att omvärdera min bild, inte minst tack vara Raggi (och Zak).

Ps. Jag efterfrågar ingen förklaring eller anklagar någon enskild individ utan vill bara bekräfta den polariserade bilden.
Pps. Ja, jag hade kunnat köpt och spelat OSR-spel ändå, och avstod inte pga av detta. Det blev helt enkelt aldrig av.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,844
Måns;n308955 said:
...men det var uppenbart att jag som inte hade någon tidigare erfarenhet av D&D "aldrig skulle fatta" och inte var speciellt välkommen. Detta var på flera olika plattformar under flera års tid.
Trist att du upplevde det så. När jag återvände till rollspel och upptäckte OSR 2012 möttes jag inte alls av något sådant, men jag hängde å andra sidan inte i några utländska forum.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,092
Location
Ereb Altor
luddwig;n308966 said:
Trist att du upplevde det så. När jag återvände till rollspel och upptäckte OSR 2012 möttes jag inte alls av något sådant, men jag hängde å andra sidan inte i några utländska forum.
Alltså, jag förstår varför. Under indieeran så analyserade vi och var jäkligt teoretiska. Det är ingen lögn att påstå att det blev analt ibland. Ron Edwards var dessutom polemisk på samma sätt som Raggi. OSR:arna upplevde sig som punkare, medan vi var typ klassiska teoretiker. "Kom inte hit och analysera vår skit!"

Så som sagt, no hard feelings.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
terje;n308938 said:
OSR-relaterade grejer jag är peppad på:
Kuf (verkar hur spännande som helst, men jag önskar det hade ett annat namn)
Drakarnas stad (jag är så himla sugen på att få spela detta!)
Spelets namn ligger som en variabel i preamble-filen. Att ändra är i praktiken gjort på 10 minuter eller så och sedan en kvart med pill på Lulu för att göra det tryckbart. Vill du ha en custom-version av spelet som heter något mer skräckinjagande, typ "Storstadens Kultister" eller "Birger" eller nått så kan du säga till så fixar jag det. :)

Annars tycker jag Kuf är ett fint namn, det visar på samhörigheten med moderspelet Knape/Knave.
 
Top