Hej!
Jag funderar på att skriva något om OSR på podcons blogg men, och här är det stora MEN:et, jag har typ aldrig spelat varken D&D eller OSR och fattar inte riktigt genren. Så kanske kan jag få hjälp av er. (Eventuellt blir det inget av detta projekt- jag får se om jag hittar något kul att skriva...) Det är en mängd frågor som kommer här nedan och jag är intresserad av alla sorters input, fokusera på en av frågorna, eller på något som du funderar på som knappt hänger ihop med det jag pratar om. All input är välkommen!
Hur började vår nuvarande OSR-våg och när började den? Fanns det ett spel eller en designer eller liknande som drog igång vågen, liknande Sorcerer för Story Now-spelen?
När man pratar inspiration, är det då de olika regelvarianterna innan Advanced som man tänker på (74-89 enligt wikipedia)? Är det viktigt vilket ursprungsspel ett modernt OSR-spel är inspirerat av? Och hur tight ihop sitter D&D och OSR? Jag förstår att det finns även andra inspirationskällor, typ Traveller, även om det kom senare än D&D.
Hur likt är själva spelandet egentligen då och nu? Min bild är att rollspel började som krigsspel. Jag har läst om Chainmail som ursprunget till D&D och det verkar vara ett tolkien-inspirerat regelstyrt spel med tennfigurer. Det låter långt från dagens OSR med rulings istället för regler. Man spelade väl också med jättestora spelgrupper på den tiden, och en person bland spelarna som lämnade över gruppens "drag" till SL- så spelar man väl inte nu?
Går det att spela D&D utan att fokusera på dungeon crawl, strider och magi- är det en del av essensen av OSR och D&D? För mig är D&D tätt kopplat med alla datorspel som getts ut, och jag föreställer mig att när man spelar OSR så påminner det om att spela ett party i ett datorspel. Är man alltid äventyrare (murder hobo...)?
Hur lika/ olika är OSR varianter? Jag tänker bla på Fantasy!, Lamentations, Whitehack, Svärd och svartkonst.
Förutsätter dessa spel implicit att man har spelat en massa D&D och äger en del äventyr som man nu kör med nya regler (varför inte bara köra med de gamla reglerna?)? Min bror köpte Lamentations på gothcon. När vi kom till hotellrummet visade det sig att han bara fått en av två grundböckerna, och att den andra grundboken inte gick att få tag på! När han gick tillbaka och klagade sa författaren att min brossa ju kunde använda monster och dylikt från sina andra D&D-produkter. När det visade sig att min bror aldrig spelat D&D och inte äger några sådana produkter blev det förvirring. Det slutade med att min bror fick flera äventyr gratis av författaren. Generöst! Men kanske visar det ändå på något? Alltså: är OSR-rörelsen egentligen supplement till en värld och en grupp fysiska produkter som man förväntas redan ha konsumerat?
Några frågor som egentligen mest är nyfikenhet från min sida. Vad är det som gör att du gillar D&D? Level-systemet, spelvärldarna, äventyren, stridssystemet? Varför kör du hellre OSR än drakar och demoner? Blir det stor skillnad för dig att köra samma äventyr med olika regler? Upplever du att "flödet", stämning och gruppdynamik blir olika med olika varianter av OSR eller om man jämför OSR med drakar och demoner eller D&D3-5 (flummig fråga, jag vet...)?
Oerhört tacksam om du tagit dig tid att läsa mina frågor och ännu mer tacksam för svar!
(Om det finns någon lika vilsen som jag så vill jag tipsa om tipsa om Viskningar från kryptan- hittills har jag bara lyssnat på ett avsnitt om monster- men det verkar vara en ruskigt bra podcast!)
Jag funderar på att skriva något om OSR på podcons blogg men, och här är det stora MEN:et, jag har typ aldrig spelat varken D&D eller OSR och fattar inte riktigt genren. Så kanske kan jag få hjälp av er. (Eventuellt blir det inget av detta projekt- jag får se om jag hittar något kul att skriva...) Det är en mängd frågor som kommer här nedan och jag är intresserad av alla sorters input, fokusera på en av frågorna, eller på något som du funderar på som knappt hänger ihop med det jag pratar om. All input är välkommen!
Hur började vår nuvarande OSR-våg och när började den? Fanns det ett spel eller en designer eller liknande som drog igång vågen, liknande Sorcerer för Story Now-spelen?
När man pratar inspiration, är det då de olika regelvarianterna innan Advanced som man tänker på (74-89 enligt wikipedia)? Är det viktigt vilket ursprungsspel ett modernt OSR-spel är inspirerat av? Och hur tight ihop sitter D&D och OSR? Jag förstår att det finns även andra inspirationskällor, typ Traveller, även om det kom senare än D&D.
Hur likt är själva spelandet egentligen då och nu? Min bild är att rollspel började som krigsspel. Jag har läst om Chainmail som ursprunget till D&D och det verkar vara ett tolkien-inspirerat regelstyrt spel med tennfigurer. Det låter långt från dagens OSR med rulings istället för regler. Man spelade väl också med jättestora spelgrupper på den tiden, och en person bland spelarna som lämnade över gruppens "drag" till SL- så spelar man väl inte nu?
Går det att spela D&D utan att fokusera på dungeon crawl, strider och magi- är det en del av essensen av OSR och D&D? För mig är D&D tätt kopplat med alla datorspel som getts ut, och jag föreställer mig att när man spelar OSR så påminner det om att spela ett party i ett datorspel. Är man alltid äventyrare (murder hobo...)?
Hur lika/ olika är OSR varianter? Jag tänker bla på Fantasy!, Lamentations, Whitehack, Svärd och svartkonst.
Förutsätter dessa spel implicit att man har spelat en massa D&D och äger en del äventyr som man nu kör med nya regler (varför inte bara köra med de gamla reglerna?)? Min bror köpte Lamentations på gothcon. När vi kom till hotellrummet visade det sig att han bara fått en av två grundböckerna, och att den andra grundboken inte gick att få tag på! När han gick tillbaka och klagade sa författaren att min brossa ju kunde använda monster och dylikt från sina andra D&D-produkter. När det visade sig att min bror aldrig spelat D&D och inte äger några sådana produkter blev det förvirring. Det slutade med att min bror fick flera äventyr gratis av författaren. Generöst! Men kanske visar det ändå på något? Alltså: är OSR-rörelsen egentligen supplement till en värld och en grupp fysiska produkter som man förväntas redan ha konsumerat?
Några frågor som egentligen mest är nyfikenhet från min sida. Vad är det som gör att du gillar D&D? Level-systemet, spelvärldarna, äventyren, stridssystemet? Varför kör du hellre OSR än drakar och demoner? Blir det stor skillnad för dig att köra samma äventyr med olika regler? Upplever du att "flödet", stämning och gruppdynamik blir olika med olika varianter av OSR eller om man jämför OSR med drakar och demoner eller D&D3-5 (flummig fråga, jag vet...)?
Oerhört tacksam om du tagit dig tid att läsa mina frågor och ännu mer tacksam för svar!
(Om det finns någon lika vilsen som jag så vill jag tipsa om tipsa om Viskningar från kryptan- hittills har jag bara lyssnat på ett avsnitt om monster- men det verkar vara en ruskigt bra podcast!)