Jag är fortfarande inte utbildad inom området, men dina resonemang haltar på flera punkter.
det som är skam för kalmarsund är att dom inte har varit tillräckligt uppmärksamma på felet. det som är skam för riotminds är att dom jobbar med oproffsiga företag.
Det är en skam att folk inte kan fatta parollen 'Det händer även den bästa'. Man kan OMÖJLIGT hålla 100%:ig kvalité på sitt arbete, men om du kan peka på ett tryckeri som aldrig har gjort ett feltryck så ska jag personligen föreslå det för Riotminds.
av tidningspapper kan man få trycksvärta även om färgen är torr. det beror på den låga papperskvaliten samt att den färgen åxå i tidningstryckerier inte är av bästa kvalitet.
Återigen är jag inte utbildad, men det kanske råkar vara så att man trycker tidningar med kassare papper och billigare bläck för att de ska läsas en dag och sen blir de inaktuella? Eller har jag fel? Ska vi ta hem en inbunden dagstidning med högkvalitativt offsettryck varje morgon för att tryckeribranschen ska få behålla sin heder?
vill åxå påpeka att min bok inte är den enda med trycksvärta... sånt förekommer inte i enstaka exemplar det finns garanterat fler exemplar med trycksvärta ute i butikerna om dom inte redan är köpta av folk som inte vågar yttra sig eller inte vet att felet på deras böcker är en produktionsmiss.
jag vet inte ens i vilken ände jag ska börja. först, hur kan du veta att din inte är den enda utan att ha hårdfastare bevis än 'det finns garanterat'? sedan, varför skulle folk inte klaga på en oläslig bok? eller lever jag i inbillningen att svenskar är bra konsumenter som vågar gå tillbaka med ett felaktigt ex till butiken som senare reklamerar den själva? Din är iallafall den första jag hört om, men jag ska ta och fråga på Riotminds egna forum för att vara säker. Tror knappast det kryper fram nån stackare och säger 'ja, min bok var urkass men jag vågade inte säga nått'. Och om de felaktiga exen står kvar i hyllorna lär det ju framgå så småningom , och om det är många ex kanske Riotminds ska fundera på att byta. inte innan.
nu en liten lektion angående varför riotminds jobbar med kalmarsund.... $$$. dom är antagligen det tryckeriet som kommit med den billigaste offerten.
Knappast. De har tryckt flera olika typer av trycksaker och anlitat Kalmarsundstryck varje gång. De har helt enkelt bra kontakt med företaget och vet att de går att lita på. För det kan väl inte vara så att Kalmarsundstryck är absolut billigast av alla tryckerier i Sverige på så vitt skilda saker som hårdinbundna grundböcker, rollformulär och limbundna äventyr?
Ska dessutom tillägga att Kalmarsundstryck var långt ifrån billigast när jag jagade dem för att hjälpa Krille trycka Västmark.
och nej.. för att dom har tryckt alla riotminds andra böcker felfritt betyder inte det att dom är riktiga proffs.
Nähe? du får gärna berätta vad som är proffsighet om inte ett felfritt tryckande av flertalet produkter..
böckerna ser snygga ut det är det ingen tvekan om... men det är en frågan om design och val av papper.... layout med andra ord. layouten står oftast kunden för... i dettta fall då riotminds...
poäng till dig. de skulle antagligen se likadana ut om ett annat tryckeri tryckt dem. med antagligen samma felprocent. jag tror inte Kalmarsundstryck är särskilt klantiga eller oproffsiga, då skulle de inte överleva i branschen (som jag inte vet något om, fortfarande.), som jag antar fungerar som andra branscher.
tryckandet är en annan sak, som är mycket simplare, ett rutinuppdrag för vilken tryckare som helst.
Klart tryckandet är en rutinsak för en tryckare. det säger liksom sig självt. såsom det är rutin för en elektriker att spika upp kabel. likförbannat misslyckas elsäkerhetsverket med sin nollvision och vi har ett antal dödsfall inom elsektorn på grund av slarv varje år. på samma sätt som det slinker igenom ett felaktigt ex då och då i en tryckeriverkstad. som sagt, visa mig gärna det tryckeri som aldrig gör fel. hittar du ett har vi fortfarande en massa tryckerier i Sverige som alltså också dem är oproffsiga.
kvaliteten på böckerna går definitivt att diskutera... tro mig det är inte förstaklassigt papper de är tryckta på. enda boken som är i närheten av kvalitetspapper är första regelboken DoD v6.0 (den har dock sämre layout än dom andra och ser därför kakkigare ut).
..som du tidigare konstaderade var Riotminds 'fel'.
Tack också till Dante som förde talan för Kalmarsundstryck på den delen jag inte klarade det pga bristande utbildning.
MVH Christoffer Fogelström - utrustad med en bunt sunt förnuft.