Här är några tematiska regler från
Mutiné.
Grundegenskaper är som generella färdigheter (täcker områden som att slåss, smyga, övertala, upptäcka) och är någonting alla rollpersoner slår fram.
Icke-muterade människor är som adeln och de har normalt höga grundegenskaper.
Mutanter har normalt lägre grundegenskaper än människor.
Automater har bara högt i en grundegenskap.
Ju högre grundegenskaper rollpersonen har, desto lägre poäng får den för att köpa färdigheter. Detta innebär att människorna har lägre/färre färdigheter för att de förlitat sig mycket på sin bakgrund som lagt grund för grundegenskaperna. Robotar har däremot högre färdighetsvärden med en enda spetskompetens.
Mutanter har förmågor baserade på deras förändringar i DNA:t, där de kan använda sina färdigheter på ett bättre sätt. Människorna har å sin sida Influens-poäng att spendera där de använder andra för att få som de vill.
Detta är inget som uttryckligen nämns i spelet, men det följer temat för de tre olika samhällsklasserna. Människorna har fått mycket gratis (via grundegenskaperna) medan mutanterna får försöka använda sina förmågor för att förbättra oddsen.
---
Det osynliga här är alltså den indirekta kommentaren på klassamhället i Mutant-världen när spelarna använder mekaniken. Kanske lite för långt från trådstarten.