Roligt att du gillar spelet! Som rätt många här säkert gissat har jag inte gjort något åt det sen jag skrev det senaste inlägget här, men nu visade det sig plötsligt ha varit meningen hela tiden eftersom jag uppenbarligen väntade på fler kommentarer.
Klädda kort skulle kunna, likt jokrar,vara andra karaktärer som gör entré mitt under konflikten och antingen eldar på den (sl kortet) eller ger sitt stöd till någon av personerna.
Det här är faktiskt, tro det eller ej, en annan av de saker som var meningen att vara med från början men som blev utelämnade i sista minuten. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om att alla idéer som jag i något skede tyckte att spelet blev bättre utan är just de idéer som folk som läser spelrapporten spontant kommer på...
Saker jag hade tänkt att skulle kunna hända när ett klätt kort kom i spel var att någon visade sig vara släkt med någon annan av rollpersonerna, att någon visade sig vara någon annan i förklädnad, samt att någon visade sig vara av annat kön än de utgett sig för. Alltihop utom möjligvis könsbytet går det att hitta belägg för i gotiska romaner, men det kanske blir lite för mycket om det händer fler än en gång i varje kampanj.
(förklädnader och släktskap kan man till exempel hitta i både
The Castle of Otranto och Matthew Gregory Lewis roman
The Monk, de två kanske mest kända gotiska romanerna. Om någon letar efter lästips kan jag tala om att
Otranto med sina knappt hundra sidor är betydligt svårare att ta sig igenom än den mer normallånga
The Monk. Att någon skulle visa sig vara förklädd till motsatt kön kom väl snarast från mitt tvivelaktiga sinne för humor. Det skulle hända när någon spelade ut en drottning, se. Jämför till exempel med att galenskap symboliseras av "spader")
Om man använder din idé skulle man kunna tänka sig något i stil med att kungen står för en auktoritetsfigur, drottningen för en släkting och knekten för en tjänare som blandar sig i på något sätt.
En annan idé, om man nu vill att kortens valör ska betyda något, vore att om man har t.ex. en olycklig kärlekkonflikt men ingen satsar hjärter, så kommer konflikten urarta/utveckas till en konflikt motsvarande högsta färgen bland de satsade korten: t.ex. skulle en konflikt mellan två karaktärer med ond bråd död i huvudet, som handar om vem som ska bära upp den fina damen på rummet, urarta till blodspillan. Jag har funderat lite huruvida det skulle kunna bli för krystade ändringar men det känns som om det funkar iaf nästan alltid om man har samberättande tendenser. Jag tycker det känns inspirerande...
Det låter inte som någon dum idé. Möjligtvis skulle man rent av kunna tänka sig att en konflikt alltid får samma "färg" som det högsta satsade kortet, så slipper man på förhand bestämma vad det är för sorts konflikt man försöker starta. Det skulle ju också leda till att den som har höga kort i en färg kan försöka driva motspelaren över gränsen för någon av egenslaperna på ett mera aktivt sätt, samtidigt som det dolda kortet gör att han eller hon själv inte kan vara helt säker på att klara sig. Helt klart värt att tänka på.
Jag vet inte om jag tolkat ert system på rätt sätt men jag tycker det funkar bra även med ond-bråd-död-konflikter:
Om någon överskrider sin gräns dör denne, vinnaren får dessutom besluta ödet för den andra karaktären. Det känns bäst om förloraren inte dör automatiskt, om t.ex. konflikten kommer sig ur en promenad i (den vissna) rosenlunden (med regel om urartande konflikter ovan), men när det väl hettar till så kommer blod flyta.
Fast man har ju fortfarande problemet att Ond Bråd Död får mer omstörtande konsekvenser än de andra egenskaperna, speciellt med tanke på att det ju faktiskt är möjligt att båda (eller alla, om man är fler än två) går över gränsen i samma konflikt, så att också "vinnaren" är död när det är över.
Varianten att Ond Bråd Död innebär att
någon, inte nödvändigtvis rollpersonen, dör gör att man undviker sånt, men den har förstås sina egna bieffekter. Att plötsligt finna att folk omkring en dör är hur gotiskt som helst, men i ett normalt scenario kan det bli ont om personer att ta död på ganska snart.
Nåja, jag ska tänka på den saken också. Du får förstås spela som du vill (och om du testar hoppas jag att du talar om hur det gick).
Kan man använda systemet till andra genrer? Som sjukdom, sårbarhet, svält, svartsjuka om man spelar skeppsbrutna slavar i svartahavet
Det borde väl gå. Om man spelar just skeppsbrutna skulle jag gärna se att det finns en inbyggd risk i reglerna för att bli uppäten av sina svältande kumpaner, men jag vet inte hur bra Uppäten passar som egenskap. Annars är väl Skörbjugg ett rätt självklart alternativ, skulle jag tro, speciellt om man får det för att man misslyckats i någon helt orelaterad konflikt.
Nu ska jag iväg och läsa Gormenghast-trilogin som verkar vara en typisk gotisk saga, bara pga er!
Mina främsta inspirationskällor har varit gotiska romaner från första omgången, från slutet av 1700-talet och början av 1800-talet, men där måste jag nog erkänna att man helst ska vara intresserad av någon annan orsak också för att orka igenom dem. De är i allmänhet roligare att läsa om än att läsa. Ghormenghast, däremot, kan jag oreserverat rekommendera. Alla borde alltid läsa Ghormenghast.