Outside the Box - en bok om rollspel

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,381
Location
Örebro
462539498_551539950615122_7541631400408922268_n.jpg

Det har kommit en ny rollspelsbok att sätta tänderna i! Skriven av forumets egen @Magnus Seter <3

Jag tycker det förtjänar en egen tråd där vi kan dela med oss av tankar, intryck, ris och ros - och vad nu vi kan tänka oss vilja dela med oss av.

Mitt första intryck var väldigt negativt!

...men inte på grund av Magnus, utan på grund av CityMail som slarvade bort boken under leveransen. :gremmad: (För den som klagar på PostNord så ska den veta att CityMail är tre resor mer inkompetent - det är nästa UPS-nivå på dem) Men nu är boken här hemma och den ser fantastisk ut. Ser fram emot att få läsa den!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,101
Mitt huvud börjar bli gammalt så lyckades förboka boken 2 gånger så nu har jag 2 exemplar :)

Har bara läst kapitel 1 och 2 än så länge men har varit kul läsning.
Det gjorde jag med! Kanske inte vår ålder, utan en besvärjelse Magnus & Fandrake lagt på boken för att öka försäljningen? Hm...

PS Men det gjorde inget; en kille i min spelgrupp högg det extra exemplaret direkt :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,002
Location
Ereb Altor
Det gjorde jag med! Kanske inte vår ålder, utan en besvärjelse Magnus & Fandrake lagt på boken för att öka försäljningen? Hm...

PS Men det gjorde inget; en kille i min spelgrupp högg det extra exemplaret direkt :)
Jag var nära! Den lanserades ju två gånger så lätt hänt. Men jag är ung i sinne och kropp så trillade inte i fällan!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,331
Location
Marjura
Ändå lite förvånande att så många gjort det omtalade "köpa två ex och spara det ena i orört skick för att kunna sälja hutlöst dyrt om 15-35 år".
Spara? Jag tänkte fotokopiera upp ngn fulpdf, måla över skavanker med nagellack och sälja som nyskick om en massa år, samtidigt som jag via annat konto budtrissar upp priset hutlöst.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,949
Location
Stockholm
Jag gillar boken – och inte bara för att jag nämns vid namn hundra gånger.

Jag fick lära mig mer om Neogames och Helmgast, och annat som inte redan tagits upp i Fandrakes coffee table book-trilogi.

Och jag är benägen att tro på förklaringsmodellen Magnus lägger fram: att svenska konvent traditionellt varit gräsrotsrörelser skapade av utövarna snarare än tillverkarna; och därtill det starka föreningslivet, studieförbund, etc.

Alltså, förklaringen till varför vi har så många bra spelmakare nuförtiden – inte varför rollspel blev stort på 1980-talet.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,722
Location
Göteborg
Jag gillar boken – och inte bara för att jag nämns vid namn hundra gånger.

Jag fick lära mig mer om Neogames och Helmgast, och annat som inte redan tagits upp i Fandrakes coffee table book-trilogi.

Och jag är benägen att tro på förklaringsmodellen Magnus lägger fram: att svenska konvent traditionellt varit gräsrotsrörelser skapade av utövarna snarare än tillverkarna; och därtill det starka föreningslivet, studieförbund, etc.

Alltså, förklaringen till varför vi har så många bra spelmakare nuförtiden – inte varför rollspel blev stort på 1980-talet.
Det låter rimligt. Framgångarna för svensk musik har ju en liknande bakgrund.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
547
Har nu läst fram till kapitel 5 och tycker det är en intressant och bra bok än så länge.
Denna boken tar i början upp en hel del som är bekant sedan tidigare när det gäller DoD, Mutant och Target Games men här tillgängligt på engelska för en större publik. Samtidigt (om inte mitt minne sviker mig) så finns det även en hel del helt nytt som tex mer detaljer runt filmen Mutant Chronicles och Lancelot Games mm.
Ska bli intressant att fortsätta läsa om tiden efter Target Games som det skrivits väldigt lite om i andra böcker.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,829
Location
Stockholm
Jag läste nyss ut den och har en jäkla massa åsikter. :) Kanske mer om hur den svenska rollspelshistorien skrivs i allmänhet, än just specifikt Seters bok.

Men det var en intressant och välskriven bok detta, med en väldigt hög detaljnivå. Om den tänkta målgruppen är rollspelsintresserade utanför Sverige, så undrar jag om just den höga upplösningen kommer vara en fördel. Läsaren måste vara jvlgt intresserad av Svenska rollspel, helt enkelt.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,232
Location
Göteborg
Jag gillar boken – och inte bara för att jag nämns vid namn hundra gånger.

Jag fick lära mig mer om Neogames och Helmgast, och annat som inte redan tagits upp i Fandrakes coffee table book-trilogi.

Och jag är benägen att tro på förklaringsmodellen Magnus lägger fram: att svenska konvent traditionellt varit gräsrotsrörelser skapade av utövarna snarare än tillverkarna; och därtill det starka föreningslivet, studieförbund, etc.

Alltså, förklaringen till varför vi har så många bra spelmakare nuförtiden – inte varför rollspel blev stort på 1980-talet.
Jag är orimligt stolt över att vara nämnd i denna bok och också nöjd med att jag kunde lyfta fram hur viktig Neoganes välkomnade atmosfär var för tonåriga praoeleer tidigt 00-tal. Det är ett perspektiv som inte berättas i de tidigare fyra böckerna om svensk rollspelshistoria.
 
Top