Nekromanti ovanliga spelvärldar?

terje

xenomorf mystiker
krank said:
Terje said:
Tidsresor, som rjonas nämnde, vore också kul. Utöver nån modul till GURPS så tror jag inte att det finns så mycket sånt. Jag har funderat på att göra om de gamla Falken-soloäventyren till Starblazer.
Okunnige kretin! =)

Doctor who finns ju i flera versioner. <a target="" title="" href="http://en.wikipedia.org/wiki/The_Doctor_Who_Role_Playing_Game">Fasa</a>, <a target="" title="" href="http://en.wikipedia.org/wiki/Time_Lord_(role-playing_game)">Virgin</a> och nu senast <a target="" title="" href="http://www.cubicle-7.com/doctorwho/Who-front-page.html">Cubicle 7</a>. Även om Cubicle7's drwho-hemsida var så 90-talsmultimediapresentations-asful att jag nästan inte ville länka till den.'

//krank - pixelbaserad design och allt är bilder. 2010. Orly.
Facepalm! Jag kände på mig att jag skulle få äta upp den där meningen. :gremgrin:

Det verkar ju finnas många tidsreserollspel att döma av denna tråd. Och hur jag kunde glömma Dr Who förstår jag inte.

Christoffer

It's all pig.
Nine Worlds är inte så nytt, men oerhört trevlig spelvärld. Jag går igång på den som tusan. Spelet är dessutom helt gratis, har ett trevligt regelsystem. Har dock aldrig spelat det, vilket gör lite ont, hämta det här: http://storiesyouplay.com/nineworlds/

Spelet presenterar sig såhär:

Modern-day fantasy meets Greek myth in this unique role-playing game. Nine Worlds is ideal for players looking to create exciting, magical drama. This game provides players the tools to create incredible stories set in a universe full of magic, myth, tragedy, and redemption.

Players portray Archons—mortal humans caught in a cosmic cold war between the Greek Gods and Titans. The game master guides them among the Nine Worlds, testing their loyalties or tempting them towards rebellion.

Will your Archon support the immortal rulers of the universe? Or, will your Archon break their laws and help shape a new reality?

Storuggla

Champion
Re: Piratspel

"Vad var settingens hemlighet?"

Världen håller långsamt på att dö. Av magi. Det enda sättet att rädda världen är att döda alla magianvändare. Grattis till de som valt att spela magiker alltså.

Storuggla, avdankade soffliggare

Ögat

Hero
Om stenåldern [OT]

Tradering har visat sig vara ett förbluffande kraftfullt verktyg för att bevara kunskap om viktiga forna händelser och upptäckter. Uråldrig visdom kan man räkna med finns i drivor. Vilja att förbättra finns förstås där också. Laptopen jag skriver det här på ramlade inte ner färdig från himlen i huvudet på någon cro-magnon. Takten är anspråkslösare, ja, men samma konflikt mellan att förändra och bevara har funnits i varje generation sedan hedenhös, vågar jag påstå.
Naturligtvis trillade inte din laptop ned i stenåldern, eftersom den inte är en produkt av stenåldern. Varför då? Jo, skulle nog ganska många säga, för att tiden som utveckling eller framåtskridande till stor del är en produkt av den vetenskapliga revolutionen. Naturligtvis finns kamp mellan nytänkade/bevarande. Men traderingskulturer (åtminstone bland de "jordfolk" som kunnat studeras i modern tid) verkar premiera bevarande. Förfäderna är inte försvunna, de är bara osynliga. Att byta livsstil är ofta inte en relevant möjlighet (jordbrukare tränger undan jägare i större utsträckning än jägarna omskolar sig). Uppfinningar samlas inte på hög, utan kan "glömmas bort" (till exempel hjulet). Det är sånt jag menar.

Naturligtvis kan det finnas uråldrig visdom på det sättet att denna kunskap har traderats i åtskilliga tusen år. Däremot finns det (troligtvis) inte uråldrig kunskap på det sättet att den är definierad av att komma från en viss tid. Vi gör på ett sätt, de som kom innan oss och de som kom innan dem. Kunskap som är äldre än så är troligtvis traditionaliserad: "så här har människor alltid gjort". Till traderingskulturen hör också vanligtvis en högre grad av deltagande. Alltså finns det också mindre uråldrig kunskap i betydelsen "förborgade hemligheter som få/inga vet om, men som rollpersonerna kan snubbla på och en intrig kan spinnas kring".

Däremot håller jag med om att jag förbisåg andarna. Det verkar troligt att en resa på stenåldern inte var samma sak som en resa nu, och att naturen var mer delaktig.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Om stenåldern [OT]

Intressant i sammanhanget är att det verkar finnas ett mellanstadium mellan traderingskultur och litterat kultur, som mesoamerikas indianfolk befann sig i. Eftersom de, med ett undantag, aldrig uppfann -riktiga- skriftspråk, men hade typ pseudo-skriftspråk, hade de en sorts semi-litterat tradition som framstår som väldigt udda om man drar en alltför skarp gräns mellan icke-litterata och litterata kulturer. Om man lägger tonvikt på den egenskap hos litterata kulturer som du för fram, ett rent konkret historiemedvetande, så var det något de åtminstone delvis hade, och deras hieroglyfer fyllde här en central funktion som 'mnemonic device'.

Jag har hört någon argumentera för att en orsak till conquistadorernas överlägsenhet gentemot indianerna var att conquistadorerna kom från en litterär kultur och därmed besatt viktig kunskap om hur folk agerat i liknande situationer tidigare i historien, vilket möjliggjorde deras machiavelliska utmanövrerande av Aztek- och Inkarikenas maktstrukturer. Jag köper inte själv det resonemanget helt och hållet, utan tror snarare att det rent strategisk-psykologiska problemet för indianernas del (om det öht fanns) kan ha varit kulturell isolation i en mycket vidare bemärkelse, men det är en intressant tanke.

- Ymir, "lite" OT sådär

Simon

Swashbuckler
NilsH said:
Det fanns ett spel när jag var tonåring som handlade om tidsresor, och där man suklle spela sig själv- en grej var att man skulle lyfta vikter för att se hur stark man var och så fick man Styrka utifrån det- jag var fan sämst på det...

Time...ngt hette det så klart, minns inte...

Ögat

Hero
Ännu mer [OT]

Själv har jag hört att en av conquistadorernas största tillgång var deras smittsamma sjukdomar. =)

Om man lägger tonvikt på den egenskap hos litterata kulturer som du för fram, ett rent konkret historiemedvetande, så var det något de åtminstone delvis hade, och deras hieroglyfer fyllde här en central funktion som 'mnemonic device'.
Jag har ett vagt minne av ett knut-baserat "språk" eller kanske snarare minneshjälpmedel. Är det nåt som du känner igen, och kanske till och med vet mera om?

Möller

Hubert Hortlax
CapnZapp said:
Draugen said:
Sen släppte White Wolf en fruktansvärt dålig sourcebook om hur man spelade krabbvampyrer med sjöjungru bakdel.
Och hur ser en sådan vampyr ut?

Som en krabba i överdelen fattar jag, men vad är en "sjöjungfrubakdel"?

Är inte det bara samma som en vanlig fisk? Var kommer då sjöjungfrun in i bilden av denna krabbfisk?

Eller menar du "sjöjungfru fast tvärtom" dvs mänsklig nederdel?
Jag vet inte riktigt hur en krabbvampyr ser ut, men termen "sjöjungfrubakdel" är faktiskt fullt användbar. Det betyder just neder (eller bakre) halvan av en sjöjungfru.

"Men det är ju bara änden av en fisk!" kanske någon påstår, men ser ni, det är fel. En fisk har en stjärtfena som rör sig horisontellt, åt sidorna.

En sjöjungfru, å andra sidan, har (eller brukar i modern tolkning framställas med...) en stjärtfena som rör sig vertikalt, upp- och ner. Alltså mer som en val eller delfin. Detta, får man förmoda, är för att underlätta för den vertikalt böjliga mer mänskliga ryggraden.

Så en krabbvampyr med sjöjungfrubakdel har alltså en nederhalva som liknar den av en fisk, fast vriden 90°.

// Möller, som antagligen har skrivit sitt märkligaste inlägg någonsin

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ännu mer [OT]

Knutspråket hette Quipu och användes av Inkafolket och andra tidigare kulturer i anderna. Det mesta du kan tänkas vilja veta om det lär stå på wikipedia. Vad jag förstått var det inte i närheten av så "sofistikerat" som de mesoamerikanska hieroglyferna.

- Ymir, visste lite iaf

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Stenåldersfantasy

Pom said:
Det finns färre komplexa institutioner. Dessutom kan vi anta att våra hjältar hyser naturfolkstankar om sig själva som "människor" och andra stammar/grupper som "o-människor". Detta gör att stora intriger och konspirationer inte får det utrymme som vi är vana vid.
Det är mer småskaligt, men det finns gott om komplexitet i små stamsamhällen. Sedan var det det där med årliga möten med andra grupper. Och andar av alla de slag.

Men ja! Stenåldersfantasy är ett sätt att komma runt begränsningarna och göra världen lättare att ta till sig.
Det håller jag med om. I själva verket blir det knappast historiskt korrekt om man spelar stenåldershjältarna som positivister eller vidskepliga vildar och då kan det vara till hjälp i rollgestaltningen om åtminstone delar av det övernaturliga funkar regelmässigt.

Allt detta handlar om äldre stenålder. Med yngre stenåldern kommer vi in i den tid när människan börjar bygga städer, pyramider, kanaler, skrift och allt möjligt bus.
GURPS Ice Age har ett antal olika sätt att lägga upp en paleolitisk kampanj. Light-magi är en rätt användbar komponent, eftersom det passar in i den klichémässiga synen på "hur jägarstenåldern borde ha varit".