zonk
muterad
Sitter och småfilar på ett litet hobbyprojekt där jag tänkt mig RPna axla manteln av rejält kraftfulla RP - vi snackar typ en Lich eller Herakles - men med lika rejäla hämskor kring vad de kan ta sig för. Vill ha ett snabbt och lättsamt system som ändå ger SL nåt att skylla på när det går åt helvete med RPnas planer. Tänkte mig att man kör nåt tärningspölsaktigt, där man slår en bunte T6 baserat på mest relevanta grundegendskap, och alla resultat på 4-6 är lyckade. Är det extra svårt kanske bara 5-6 eller rentav 6 är lyckat. Vanliga dödliga har då 1T6 i samtliga egenskaper, klenisar kanske bara 1T4 (kan fortfarande lyckas på 4 vid vanlig svårighetsgrad). Våra RP landar på 2T6 till kanske 12T6 eller mer, lite beroende på hur hårt de investerar och vilken arketyp de valt. Det är en fantasy-setting och jag tänkte köra med rätt breda grundegenskaper:
Melee
Ranged
Strength
Dexterity
Constitution
Intelligence
Willpower
Magic
Leadership
Jag tänkte att antalet lyckande tärningar skulle ge lite riktvärden, exponentiellt.. 1 lyckat = räcker för att påverka en person med magi, 2 lyckade=10, 3=100 osv. Det är drastiskt men RPna kommer vara rejält kraftfulla. Har lite mer tänk om magi men sparar det till en senare post.
1. Är det här ett vettigt system för att simulera kraftfulla RP & deras motståndare?
2. Vilka liknande system finns därute? Har kikat lite på Exalted men det är på tok för detaljerat för det jag tänkt mig.
Melee
Ranged
Strength
Dexterity
Constitution
Intelligence
Willpower
Magic
Leadership
Jag tänkte att antalet lyckande tärningar skulle ge lite riktvärden, exponentiellt.. 1 lyckat = räcker för att påverka en person med magi, 2 lyckade=10, 3=100 osv. Det är drastiskt men RPna kommer vara rejält kraftfulla. Har lite mer tänk om magi men sparar det till en senare post.
1. Är det här ett vettigt system för att simulera kraftfulla RP & deras motståndare?
2. Vilka liknande system finns därute? Har kikat lite på Exalted men det är på tok för detaljerat för det jag tänkt mig.