recca said:
Särskilt om du inte kör med så många konfliktresolutioner. Jag tror att du inte behöver lägga till det där med skugga faktiskt, utan att det räcker med att discipliner Takes All. Det faktum att du inte kan använda dem mer än en gång innan du måste feeda och därmed köra jaktscener, gör att det uppstår en automatisk taktisk hållning inom systemet, när ska man göra vad.
Jag undviker helst att ha en autosuccess i och med disciplinerna. Jag tycker att det är coolare att bara höja Skugga för att få en automatisk vinst, och då endast mot människor. Vad skulle hända om både du och den du har konflikten med spenderar Skugga liksom? Vem får spendera skugga osv. Det här brottas Svart av kval med litegrann och det finns ingen riktigt bra lösning där. Eller så fixade vi det efter ett par speltester. Kommer inte ihåg. Hursomhelst vill jag använda resolutionen, för annars blir det "spendera resurs, gör inte motståndaren det så vinner du", och då är det Svart av Kval igen.
recca said:
Det enda jag saknar i systemet är att jag inte riktigt gillar det här med fail/win. Jag skulle gärna se att systemet hade en approach som mer sa saker som "du lyckas inte med du företog dig utan detta händer istället" och "du lyckas med det du ville men detta händer också" och göra twists på resolutionen på det viset. En av mina absoluta favoritgrejer med AW (och mouse gard). Fast du kanske redan har det, bara att jag missat det? >.<
Det här finns inbakat i hur jag spelleder, så jag har inte ägnat det så mycket tanke i reglerna. Men egentligen kan man säga att ett "lyckat" slag innebär att det är du som får beskriva konflikten. Ett misslyckat slag behöver inte innebära att du förlorar konflikten ifall den andra (t ex om man använder sig av en spelledare) beskriver konflikten. Misslyckanden ska generera spel. Så där är vi helt överens. Skillnaden blir i spelledarlösta sessioner då ett misslyckat slag antingen innebär att en annan spelare vinner, eller att man måste ha en tabell som avgör vad för slags motstånd som kan introduceras efter det. Ett enkelt misslyckande och sedan status quo är inte vad jag vill se.
Recca said:
En grej jag funderar på. För jag tycker systemet som det är nu är riktigt bra, är något ytterligare kring insatser. Jag vill se något som beskriver insatser som kan stå på spel rent systemmässigt. Jag tänker backgrounds i WoD, typ contacts, mentor, herd, retainer, domain etc. Saker som existerar som en sorts hjälp till spelledare och spelare för att göra att konflikterna tycks viktigare liksom. Samtidigt måste ju dessa ha en reell poäng i spelet. Och det vill jag också gärna se inom systemets ramar på nåt vis. Det vore klockrent om du fick det till att alla de här grejerna gav poäng mot karaktärens status i samhället på nåt vis och att status kunde sättas på spel likt en disciplin eller likt skugga t.ex.
Kul att du gillar det. Det betyder mycket när det kommer från dig (dels för att du kan vara snål med sånt ^^, men framförallt för att jag vet att du spelar VtM väldigt mycket och själv har jobbat ordentligt mycket kring det)!
Ja, det här du tar upp med retainers, domain osv finns i systemet. Det är det Egenskaper är tänkt att symbolisera, det och färdigheter. Om du vill ha en karaktär med en massa kontakter så har du en Egenskap som heter "kontakter", eller "vasaller" eller vad som nu känns lämpligt. När en egenskap används kommer andra karaktärer introduceras, och de kan givetvis bli en viktig del i storyn om SL eller någon spelare vill det. För övrigt har jag tagit bort att alla har Inflytande och Tillgångar. Vill man ha det får man skriva ned det själv, gärna mer preciserat utifrån karaktären. Ventruen har företagskontakter, Brujahn har gängkontakter osv.
Men det finns ingenting liknande ankare i systemet.
För one-shots vore det ACE eftersom man kunde sätta en poängnivå som om det uppnås så kommer slutscenen och då rullar folk typ status mot varandra för att se hur slutscenen bör spelas ut.
Det här låter jäkligt coolt, och det tycker jag att du ska göra någonting med, men frågan är om mitt system är rätt för det. Kommer du på något bra sätt att få in en sån här mekanism i systemet så får du gärna hojta till!