Nekromanti [oWoD] Av blod kommen

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
Nu har jag ju själv kommit på det här med jaktscen, och att egenskaperna måste återaktiveras, men det min snilleblixt handlade om hur discipliner kan skilja sig från egenskaper. För så fort jag lade till att man får plussa på Skugga så gav det disciplinerna en edge, och denna edge gjorde det möjligt att följa ditt förslag om att även inaktivera discipliner pga regeloptande.

Jag har även lagt till att en spelare får betala utfallet på tärningen i blod för att tygla sin skugga om den skulle aktiveras.
Men att discipliner autovinner mot egenskaper ÄR väl all edge som behövs?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Recca said:
Mukwa said:
Nu har jag ju själv kommit på det här med jaktscen, och att egenskaperna måste återaktiveras, men det min snilleblixt handlade om hur discipliner kan skilja sig från egenskaper. För så fort jag lade till att man får plussa på Skugga så gav det disciplinerna en edge, och denna edge gjorde det möjligt att följa ditt förslag om att även inaktivera discipliner pga regeloptande.

Jag har även lagt till att en spelare får betala utfallet på tärningen i blod för att tygla sin skugga om den skulle aktiveras.
Men att discipliner autovinner mot egenskaper ÄR väl all edge som behövs?
Det gör de inte. Den enda autosuccess som finns är om du spenderar en Skugga för att autovinna mot en människa. Däremot ger de en edge mot egenskaper nu (vilket de bara hade genom att inte inaktiveras tidigare). Jag måste omformulera den där biten om "att lyckas" tror jag ^^
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Särskilt om du inte kör med så många konfliktresolutioner. Jag tror att du inte behöver lägga till det där med skugga faktiskt, utan att det räcker med att discipliner Takes All. Det faktum att du inte kan använda dem mer än en gång innan du måste feeda och därmed köra jaktscener, gör att det uppstår en automatisk taktisk hållning inom systemet, när ska man göra vad.

Det enda jag saknar i systemet är att jag inte riktigt gillar det här med fail/win. Jag skulle gärna se att systemet hade en approach som mer sa saker som "du lyckas inte med du företog dig utan detta händer istället" och "du lyckas med det du ville men detta händer också" och göra twists på resolutionen på det viset. En av mina absoluta favoritgrejer med AW (och mouse gard). Fast du kanske redan har det, bara att jag missat det? >.<
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
Recca said:
Mukwa said:
Nu har jag ju själv kommit på det här med jaktscen, och att egenskaperna måste återaktiveras, men det min snilleblixt handlade om hur discipliner kan skilja sig från egenskaper. För så fort jag lade till att man får plussa på Skugga så gav det disciplinerna en edge, och denna edge gjorde det möjligt att följa ditt förslag om att även inaktivera discipliner pga regeloptande.

Jag har även lagt till att en spelare får betala utfallet på tärningen i blod för att tygla sin skugga om den skulle aktiveras.
Men att discipliner autovinner mot egenskaper ÄR väl all edge som behövs?
Det gör de inte. Den enda autosuccess som finns är om du spenderar en Skugga för att autovinna mot en människa. Däremot ger de en edge mot egenskaper nu (vilket de bara hade genom att inte inaktiveras tidigare). Jag måste omformulera den där biten om "att lyckas" tror jag ^^
Men vad gav skuggan nu? Ger det högre chans att lyckas eller ger det + på resultatet av slaget? Jag tycker det senare vore bäst.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
En grej jag funderar på. För jag tycker systemet som det är nu är riktigt bra, är något ytterligare kring insatser. Jag vill se något som beskriver insatser som kan stå på spel rent systemmässigt. Jag tänker backgrounds i WoD, typ contacts, mentor, herd, retainer, domain etc. Saker som existerar som en sorts hjälp till spelledare och spelare för att göra att konflikterna tycks viktigare liksom. Samtidigt måste ju dessa ha en reell poäng i spelet. Och det vill jag också gärna se inom systemets ramar på nåt vis. Det vore klockrent om du fick det till att alla de här grejerna gav poäng mot karaktärens status i samhället på nåt vis och att status kunde sättas på spel likt en disciplin eller likt skugga t.ex.

För one-shots vore det ACE eftersom man kunde sätta en poängnivå som om det uppnås så kommer slutscenen och då rullar folk typ status mot varandra för att se hur slutscenen bör spelas ut.

I campaignmode skulle det ju inte funka likadant....
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
recca said:
Särskilt om du inte kör med så många konfliktresolutioner. Jag tror att du inte behöver lägga till det där med skugga faktiskt, utan att det räcker med att discipliner Takes All. Det faktum att du inte kan använda dem mer än en gång innan du måste feeda och därmed köra jaktscener, gör att det uppstår en automatisk taktisk hållning inom systemet, när ska man göra vad.
Jag undviker helst att ha en autosuccess i och med disciplinerna. Jag tycker att det är coolare att bara höja Skugga för att få en automatisk vinst, och då endast mot människor. Vad skulle hända om både du och den du har konflikten med spenderar Skugga liksom? Vem får spendera skugga osv. Det här brottas Svart av kval med litegrann och det finns ingen riktigt bra lösning där. Eller så fixade vi det efter ett par speltester. Kommer inte ihåg. Hursomhelst vill jag använda resolutionen, för annars blir det "spendera resurs, gör inte motståndaren det så vinner du", och då är det Svart av Kval igen.

recca said:
Det enda jag saknar i systemet är att jag inte riktigt gillar det här med fail/win. Jag skulle gärna se att systemet hade en approach som mer sa saker som "du lyckas inte med du företog dig utan detta händer istället" och "du lyckas med det du ville men detta händer också" och göra twists på resolutionen på det viset. En av mina absoluta favoritgrejer med AW (och mouse gard). Fast du kanske redan har det, bara att jag missat det? >.<
Det här finns inbakat i hur jag spelleder, så jag har inte ägnat det så mycket tanke i reglerna. Men egentligen kan man säga att ett "lyckat" slag innebär att det är du som får beskriva konflikten. Ett misslyckat slag behöver inte innebära att du förlorar konflikten ifall den andra (t ex om man använder sig av en spelledare) beskriver konflikten. Misslyckanden ska generera spel. Så där är vi helt överens. Skillnaden blir i spelledarlösta sessioner då ett misslyckat slag antingen innebär att en annan spelare vinner, eller att man måste ha en tabell som avgör vad för slags motstånd som kan introduceras efter det. Ett enkelt misslyckande och sedan status quo är inte vad jag vill se.

Recca said:
En grej jag funderar på. För jag tycker systemet som det är nu är riktigt bra, är något ytterligare kring insatser. Jag vill se något som beskriver insatser som kan stå på spel rent systemmässigt. Jag tänker backgrounds i WoD, typ contacts, mentor, herd, retainer, domain etc. Saker som existerar som en sorts hjälp till spelledare och spelare för att göra att konflikterna tycks viktigare liksom. Samtidigt måste ju dessa ha en reell poäng i spelet. Och det vill jag också gärna se inom systemets ramar på nåt vis. Det vore klockrent om du fick det till att alla de här grejerna gav poäng mot karaktärens status i samhället på nåt vis och att status kunde sättas på spel likt en disciplin eller likt skugga t.ex.
Kul att du gillar det. Det betyder mycket när det kommer från dig (dels för att du kan vara snål med sånt ^^, men framförallt för att jag vet att du spelar VtM väldigt mycket och själv har jobbat ordentligt mycket kring det)!

Ja, det här du tar upp med retainers, domain osv finns i systemet. Det är det Egenskaper är tänkt att symbolisera, det och färdigheter. Om du vill ha en karaktär med en massa kontakter så har du en Egenskap som heter "kontakter", eller "vasaller" eller vad som nu känns lämpligt. När en egenskap används kommer andra karaktärer introduceras, och de kan givetvis bli en viktig del i storyn om SL eller någon spelare vill det. För övrigt har jag tagit bort att alla har Inflytande och Tillgångar. Vill man ha det får man skriva ned det själv, gärna mer preciserat utifrån karaktären. Ventruen har företagskontakter, Brujahn har gängkontakter osv.

Men det finns ingenting liknande ankare i systemet.
För one-shots vore det ACE eftersom man kunde sätta en poängnivå som om det uppnås så kommer slutscenen och då rullar folk typ status mot varandra för att se hur slutscenen bör spelas ut.
Det här låter jäkligt coolt, och det tycker jag att du ska göra någonting med, men frågan är om mitt system är rätt för det. Kommer du på något bra sätt att få in en sån här mekanism i systemet så får du gärna hojta till!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Men vad gav skuggan nu? Ger det högre chans att lyckas eller ger det + på resultatet av slaget? Jag tycker det senare vore bäst.
Om du använder en disciplin:
1. Spendera 1 blod
2. Slå tärning mot värdet
3. Om slaget lyckas blir effekten = [utfall]+[Skugga].
4. Jämför med den du har konflikten med. Den som har högst effekt äger konflikten.

Man får alltså inte plus på sitt värde, utan plus på effekten vid ett lyckat slag. Jag försöker som regel att undvika plus i FV, för det blir dels fult om det överstiger 9, eftersom det inte kan tillföra någonting, men också för att högre tärningsslag innebär bättre lyckat. Att ge +1 i FV blir samma sak som att öka chans att lyckas, potentiell skada/utförande samtidigt.
 
Top