Nekromanti [oWoD husregel]Humanity revisited

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Det här hur jag husreglat humanity i min kampanj. Jag har tagit bort willpower och istället spenderar RP humanity för att få de fördelar som willpower normalt ger. Typ extra tärningar och förmåga att stålsätta sig mot dominate och andra mentala prylar.

Det finns tio sådana poäng att spendera. Det finurliga är att det finns humanity-willpower och Beast-willpower. En vampyr har ett värde i humanity som visar hur långt gångna de är på skalan precis som vanligt. Har du 6 i Willpower så har du 6 willpower-poäng som du kan rå om utan fara för dig själv, men du har också 4 willpower-poäng som du kan använda men då riskerar du att invokera besten. Ju fler beast-willpower du spenderar ju mer makt ger du åt besten när den väl tar över, och det kommer den göra. Besten är en autonom självtänkande mordisk och hatisk varelse som vill dig illa. Mängden beast-willpower du spenderat ger den mer intelligens för att göra onda grejer. Och den kommer vilja sänka din humanity så att den får mer makt över din kropp. Så om du har "matat" besten med 5 beast-willpower så kommer den vara hyfsat autonom och intelligent, den kommer antagligen kunna dirigera ett händelseförlopp där den slaktar väldigt många människor. Men den kommer inte göra det kontrollerat. Har du spenderat 8 beast-willpower så är den antagligen smartare än vad du är. Den kommer härska över din kropp resten av natten men den kommer inte försätta sig själv i fara. Den kommer inte att döda urskiljningslöst utan i syfte att få dig att förlora ett av dina få kvarvarande humanity-poäng. Hade besten när den invokerades endast matats med 1 beast-willpower hade den bara löpt amok under en scen och nöjt sig efter att den fångat sitt byte, eller så hade den kanske bara slaktat upp dina fiender; den hade i stort sett bara gjort ditt arbete åt dig.

Jag kör numer med att 8 alltid är svårighetsgraden för att påverka någon med dominate (som i requiem) i kontrast till att motståndet var willpower. I vissa fall kan jag tänka mig räkna ut en svårighetsgrad som är något i stil med Self-control+3 eller courage+3. Men det är i sällsynta fall.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,554
Det här systemet löser många av de problem som jag har med willpower systemet. Plus, man får säga "Jag matar besten!" när man spenderar willpower :gremwink:
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Låter helt ok!

Om du har Requiem Chronicler's Guide så finns det ett kapitel om "the Other" (har jag för mig att det heter) som kastar ett lite nytt ljus (eller annat ljus) på Besten som kan vara intressant för dig med en Best som matats med väldigt många Beast-WP.

Den Besten som presenteras där är inte ett blodtörstigt monster utan en kalkylerande varelse som försöker pusha dig åt att göra ondskefulla handlingar.

Hur hanterar du olika sorters frenzy i det här systemet? Dvs. anger, hunger, fear distinktionerna.

Cog.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Cogitare said:
Hur hanterar du olika sorters frenzy i det här systemet? Dvs. anger, hunger, fear distinktionerna.
Det har jag inget bra svar på, tyvärr. Jag skulle vilja säga att jag har en variant på besten för varje sådant tillfälle, men tyvärr har jag det inte. Dessutom har jag inte löst hur man återfår beast-willpowers. De återfylls ju helst när Besten ätit dem, såklart. Men återfår man dem genom att spela sin RP's karaktärsdrag? Det låter lite dumt, tycker jag. Jag skulle mycket hellre vilja ha ett elakt extra karaktärsdrag, Beast-nature kanske. Vad tror ni? I så fall skulle jag nog kika på Inquisitor som är nån sorts supplement i WoD. Där har de en god och en ond variant av sin natur... Idéer?

Om du har Requiem Chronicler's Guide så finns det ett kapitel om "the Other" (har jag för mig att det heter) som kastar ett lite nytt ljus (eller annat ljus) på Besten som kan vara intressant för dig med en Best som matats med väldigt många Beast-WP.
I wish I did.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Man kanske kan återfå beast-willpowers genom att motstå bestens försök att ta över? That would make a lot of sense, varje gång man rullar för rötshreck/frenzy så återfår man beast-willpowers om man lyckas? Det ligger ju väldigt mycket hos mig att vara noggrann med att det blir sådana tillfällen och jag vill inte göra spelet för fokuserat på besten.

Om det inte finns nåt sätt att återfå beastwillpowers utöver att gå frenzy så kanske rollpersonerna binder sig själva och inducerar frenzy för att fylla sin beast-willpower-mätare och sånt är också en grej jag inte vet hur jag ska hantera riktigt; det kanske sätter ett märkligt fokus på rollspelet. Så kort och gott så vill jag ha alternativ.

Sen har jag tagit bort det där om att man vaknar senare med låg humanity. Däremot har man fortfarande sin humanity i dice pool max dagtid.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Humanity/Road
Din humanity/road är de värderingar du hyser antingen i medvetet syfte eller omedvetet för att hålla besten i styr. Besten är ditt onda inre som vill ta över dig. Dess syfte är att förstöra din kontroll. Ju högre humanity du har ju bättre pli har du på besten. Ju lägre humanity du har ju mer kontroll kan besten utöva över dig. Om du går frenzy kommer besten vilja utöva förstörelse kring dig i hopp om att din humanity, alltså din kontroll över besten ska minska. När du gör någonting och verkligen behöver lyckas med det så kan du använda Willpower. Din Willpower är alltid tio, du har tillgång till din humanity antal poäng som du får göra vad du vill med, men du kan också använda bestens poäng. Varje gång du använder ett bestpoäng måste du rulla din self-control mot svårighetsgrad 8. Misslyckas du går du frenzy. Under en frenzy kommer besten i första hand fortsätta med det du gjorde innan men när det är klart kommer den vilja behålla kontrollen och göra vad den vill. Medan den tjänar ditt syfte så kan du själv välja att använda fler willpowers, dvs, ge besten mer makt, göda dess inflytande över dig. Du erhåller då som vanligt tre extra tärningar på den handling du utför. Det är också svårare att kontrollera dig, under frenzy har du ett skydd mot dominate och presence på ett sådant sätt att din motståndare får tre färre tärningar att påverka dig med. Du känner heller ingen smärta och du får två extra skadetärningar som gör aggravated damage.
När besten gör något som strider mot din humanity kan du rulla din Consience för att motverka dess kontroll. Du kommer fortfarande genomföra handlingen men efteråt försvinner lika många av bestens använda willpower, dvs dess innevarande kontroll över dig, som antalet lyckade på ditt consience-slag. När besten inte har några använda willpower kvar, dvs när bestens willpower är återfådd så får du rulla self-control för att helt återta kontrollen över dig själv. I samma ögonblick som du återfår kontroll rusar minnet av vad du gjort tillbaks ofta i form av bilder som i ett bildcollage. Om det du gjort stridit mot din humanity måste du rulla conscience för att se om du förlorar ett permanent Humanity, och därmed ger besten mer makt vid nästa tillfälle den tar kontroll över dig.
Beroende på hur hemsk synden är som du begått, om det är så t.ex. att du begått flera synder mot din humanity så kommer svårighetsgraden öka för ditt consienceslag.
Att diablerisera en annan vampyr minskar automatiskt din willpower med ett steg.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Burnmoe said:
Ja, men samtidigt en intressant variant!

Hur löser du svårighet för exempelvis Dominate?
Requiem original. Alltid svårighetsgrad 8.

1 tar inte bort lyckade men har man inga lyckade och minst en 1'a så är det en botch/fumble.

10 får man slå igen. Specialiseringar ger +1 tärning.

Tålighet har jag gjort annorlunda också förresten men det är OT.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
308
Location
Jönköping
Ahh, det stod ju i ditt startinlägg, lat som jag var skummade jag det bara...

Ok, detta är en intressant lösning, jag ska fundera hur jag kommer hantera det i framtiden. Sitter emellanåt och funderar över alternativa regler, men oftast utan resultat.

Tror dock att jag kommer köra 9 again på specialiseringar, kanske...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Burnmoe said:
Ahh, det stod ju i ditt startinlägg, lat som jag var skummade jag det bara...

Ok, detta är en intressant lösning, jag ska fundera hur jag kommer hantera det i framtiden. Sitter emellanåt och funderar över alternativa regler, men oftast utan resultat.

Tror dock att jag kommer köra 9 again på specialiseringar, kanske...
9 är vettigt, antar du menar att 9'an är omrullbar som en 10'a?

Jag ger ju bort specialiseringar så det behöver inte ge en jättefet buff.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
308
Location
Jönköping
Ja, exakt! Rulla på nio och tio igen, för de specialiseringar man har. Man får ju en specialisering vid 4 i ngt, en till vid 5, så det kommer ju märkas att man är bättre på de saker man har specialisering i.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Recca said:
Humanity/Road
Din humanity/road är de värderingar du hyser antingen i medvetet syfte eller omedvetet för att hålla besten i styr. Besten är ditt onda inre som vill ta över dig. Dess syfte är att förstöra din kontroll. Ju högre humanity du har ju bättre pli har du på besten. Ju lägre humanity du har ju mer kontroll kan besten utöva över dig. Om du går frenzy kommer besten vilja utöva förstörelse kring dig i hopp om att din humanity, alltså din kontroll över besten ska minska. När du gör någonting och verkligen behöver lyckas med det så kan du använda Willpower. Din Willpower är alltid tio, du har tillgång till din humanity antal poäng som du får göra vad du vill med, men du kan också använda bestens poäng. Varje gång du använder ett bestpoäng måste du rulla din self-control mot svårighetsgrad 8. Misslyckas du går du frenzy. Under en frenzy kommer besten i första hand fortsätta med det du gjorde innan men när det är klart kommer den vilja behålla kontrollen och göra vad den vill. Medan den tjänar ditt syfte så kan du själv välja att använda fler willpowers, dvs, ge besten mer makt, göda dess inflytande över dig. Du erhåller då som vanligt tre extra tärningar på den handling du utför. Det är också svårare att kontrollera dig, under frenzy har du ett skydd mot dominate och presence på ett sådant sätt att din motståndare får tre färre tärningar att påverka dig med. Du känner heller ingen smärta och du får två extra skadetärningar som gör aggravated damage.
När besten gör något som strider mot din humanity kan du rulla din Consience för att motverka dess kontroll. Du kommer fortfarande genomföra handlingen men efteråt försvinner lika många av bestens använda willpower, dvs dess innevarande kontroll över dig, som antalet lyckade på ditt consience-slag. När besten inte har några använda willpower kvar, dvs när bestens willpower är återfådd så får du rulla self-control för att helt återta kontrollen över dig själv. I samma ögonblick som du återfår kontroll rusar minnet av vad du gjort tillbaks ofta i form av bilder som i ett bildcollage. Om det du gjort stridit mot din humanity måste du rulla conscience för att se om du förlorar ett permanent Humanity, och därmed ger besten mer makt vid nästa tillfälle den tar kontroll över dig.
Beroende på hur hemsk synden är som du begått, om det är så t.ex. att du begått flera synder mot din humanity så kommer svårighetsgraden öka för ditt consienceslag.
Att diablerisera en annan vampyr minskar automatiskt din willpower med ett steg.
En intressant och ganska elegant lösning tycker jag. Jag gillar det hela med att besten kan användas men att det finns stora risker med den. Tuff tanke.
En lite kul tanke som slog mig vore om ifall man när man går frenzy också kan "mata" besten genom att ge den vad den är ute efter för att den skall dra sig tillbaka.
Medvetet sänka sin egen humanity/road med ett steg och genom det få slå ett self-control slag för att helt låta besten dra sig tillbaka mätt och belåten.
Så att man kan ta sig ur en frenzy relativt snabbt, men priset blir högre och det finns bra med utrymme för misär och bitterhet över snabbt försvinnande mänsklighet efteråt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Burnmoe said:
Ja, exakt! Rulla på nio och tio igen, för de specialiseringar man har. Man får ju en specialisering vid 4 i ngt, en till vid 5, så det kommer ju märkas att man är bättre på de saker man har specialisering i.
Det låter jättebra, men det känns för bra. :gremsmile:

Problemet är balansen med dominate och liknande disciplines. Iom att man måste spendera willpower för att ta bort effekten blir det nog för mäktigt om det är för lätt att få många lyckade.

Fast så har jag ju inte räknat sannolikhet eller något.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
308
Location
Jönköping
Jag har enbart specialiseringar på attributes och abilities, inget annat. Och, jag kommer nog aldrig tillåta någon ta en specialisering som de kommer kunna utnyttja i kombination med en discipline, det blir som du säger helt enkelt för bra. Fast, spelare som verkligen vill Min/Maxa kommer väl hitta genvägar, och jag kontrollerar aldrig mina spelares formulär särskilt noga...

Men i den kampanj jag ska spelleda nu så är det ju inget problem då de börjar som människor.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Burnmoe said:
Jag har enbart specialiseringar på attributes och abilities, inget annat. Och, jag kommer nog aldrig tillåta någon ta en specialisering som de kommer kunna utnyttja i kombination med en discipline, det blir som du säger helt enkelt för bra. Fast, spelare som verkligen vill Min/Maxa kommer väl hitta genvägar, och jag kontrollerar aldrig mina spelares formulär särskilt noga...

Men i den kampanj jag ska spelleda nu så är det ju inget problem då de börjar som människor.
Too late. :gremsmile:

De får typ kombinera en ability/attribute med en specifik kraft ur en discipline om de känner för det, t.ex. aura sight om de har perception 4-5.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Burnmoe said:
Ja, exakt! Rulla på nio och tio igen, för de specialiseringar man har. Man får ju en specialisering vid 4 i ngt, en till vid 5, så det kommer ju märkas att man är bättre på de saker man har specialisering i.
Om det är Requiem Recca kör så får man inte en spec vid 4 i något utan man köper dem för xp. Fast det kan ju vara någon form av mashup iofs. Vad vet jag :gremsmile:

Cog.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Cogitare said:
Burnmoe said:
Ja, exakt! Rulla på nio och tio igen, för de specialiseringar man har. Man får ju en specialisering vid 4 i ngt, en till vid 5, så det kommer ju märkas att man är bättre på de saker man har specialisering i.
Om det är Requiem Recca kör så får man inte en spec vid 4 i något utan man köper dem för xp. Fast det kan ju vara någon form av mashup iofs. Vad vet jag :gremsmile:

Cog.
Jag ger det till spelarna eftersom den där +1tärningen ändå är låst till specialisationen. Husregel helt enkelt.

Hmm, och jag kör oWoD med regler influerade av Requiem.

Defence istället för att rulla skyddstärningar. Basically så träffar man om man har en hyfsad dice poool.
 
Top