Det här hur jag husreglat humanity i min kampanj. Jag har tagit bort willpower och istället spenderar RP humanity för att få de fördelar som willpower normalt ger. Typ extra tärningar och förmåga att stålsätta sig mot dominate och andra mentala prylar.
Det finns tio sådana poäng att spendera. Det finurliga är att det finns humanity-willpower och Beast-willpower. En vampyr har ett värde i humanity som visar hur långt gångna de är på skalan precis som vanligt. Har du 6 i Willpower så har du 6 willpower-poäng som du kan rå om utan fara för dig själv, men du har också 4 willpower-poäng som du kan använda men då riskerar du att invokera besten. Ju fler beast-willpower du spenderar ju mer makt ger du åt besten när den väl tar över, och det kommer den göra. Besten är en autonom självtänkande mordisk och hatisk varelse som vill dig illa. Mängden beast-willpower du spenderat ger den mer intelligens för att göra onda grejer. Och den kommer vilja sänka din humanity så att den får mer makt över din kropp. Så om du har "matat" besten med 5 beast-willpower så kommer den vara hyfsat autonom och intelligent, den kommer antagligen kunna dirigera ett händelseförlopp där den slaktar väldigt många människor. Men den kommer inte göra det kontrollerat. Har du spenderat 8 beast-willpower så är den antagligen smartare än vad du är. Den kommer härska över din kropp resten av natten men den kommer inte försätta sig själv i fara. Den kommer inte att döda urskiljningslöst utan i syfte att få dig att förlora ett av dina få kvarvarande humanity-poäng. Hade besten när den invokerades endast matats med 1 beast-willpower hade den bara löpt amok under en scen och nöjt sig efter att den fångat sitt byte, eller så hade den kanske bara slaktat upp dina fiender; den hade i stort sett bara gjort ditt arbete åt dig.
Jag kör numer med att 8 alltid är svårighetsgraden för att påverka någon med dominate (som i requiem) i kontrast till att motståndet var willpower. I vissa fall kan jag tänka mig räkna ut en svårighetsgrad som är något i stil med Self-control+3 eller courage+3. Men det är i sällsynta fall.
Det finns tio sådana poäng att spendera. Det finurliga är att det finns humanity-willpower och Beast-willpower. En vampyr har ett värde i humanity som visar hur långt gångna de är på skalan precis som vanligt. Har du 6 i Willpower så har du 6 willpower-poäng som du kan rå om utan fara för dig själv, men du har också 4 willpower-poäng som du kan använda men då riskerar du att invokera besten. Ju fler beast-willpower du spenderar ju mer makt ger du åt besten när den väl tar över, och det kommer den göra. Besten är en autonom självtänkande mordisk och hatisk varelse som vill dig illa. Mängden beast-willpower du spenderat ger den mer intelligens för att göra onda grejer. Och den kommer vilja sänka din humanity så att den får mer makt över din kropp. Så om du har "matat" besten med 5 beast-willpower så kommer den vara hyfsat autonom och intelligent, den kommer antagligen kunna dirigera ett händelseförlopp där den slaktar väldigt många människor. Men den kommer inte göra det kontrollerat. Har du spenderat 8 beast-willpower så är den antagligen smartare än vad du är. Den kommer härska över din kropp resten av natten men den kommer inte försätta sig själv i fara. Den kommer inte att döda urskiljningslöst utan i syfte att få dig att förlora ett av dina få kvarvarande humanity-poäng. Hade besten när den invokerades endast matats med 1 beast-willpower hade den bara löpt amok under en scen och nöjt sig efter att den fångat sitt byte, eller så hade den kanske bara slaktat upp dina fiender; den hade i stort sett bara gjort ditt arbete åt dig.
Jag kör numer med att 8 alltid är svårighetsgraden för att påverka någon med dominate (som i requiem) i kontrast till att motståndet var willpower. I vissa fall kan jag tänka mig räkna ut en svårighetsgrad som är något i stil med Self-control+3 eller courage+3. Men det är i sällsynta fall.