Nekromanti [oWoD]Husregler strid

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Eftersom jag rabblat igenom alla andra regler jag ändrat så kan jag lika gärna gå igenom även det här.

Celerity ger extra defence. Det går inte att agera två gånger per SR. Eller alternativt kan man göra två grejer, fast inte slå någon två gånger utan man kanske kan försöka ta sig loss från en fasthållning eller liknande och sedan anfalla... Då tar man -3 tärningar på de grejer man gör, båda två.

Men som sagt, inga multiple actions i övrigt.

Initiativet rullas en gång i början av striden. Sedan kan det ändras, tycker jag. Och jag vill ha lite hjälp med det. Hur gör man för att få någon att tappa sitt initiativ? En grej är att om man använder dominate på någon i strid och de måste ta sig ur genom att spendera Willpower så tycker jag att de ska hamna i sist i rundan. De kan också bli stunnade innevarande runda om de var sist i den.

Det jag saknar lite i systemet är olika alternativ man kan göra i strid. I grundreglerna finns det saker som "legsweep", "clinch", "grapple", "tackle", "kick/punch". Jag har tagit bort allt sånt. Anfaller man så anfaller man, the end. Det funkar bra egentligen. Fasthållning är en grej man kan göra också, t.ex. om man vill bita någon.

Men det är lite små-trist att inte kunna göra fler grejer i en fajt, är det inte det? Så jag undrar vad man kan göra för att öka valmöjligheterna utan att det blir för mycket grejer att behöva fundera över. Det kanske går att slåss på olika sätt?

Nu är det strength man anfaller med, men det kanske går att anfalla med dexterity istället och då kanske man får nån annorlunda effekt... Säg att om man slåss med dexterity så kanske man får en högre defence men gör mindre i skada? Det skulle vara intressant, tycker jag.

Hur har ni löst det här, om ni gjort det?

Jag kommer osökt på att det fanns en grej man kunde göra om man hade högt i potence. Gobbet Rend. :gremtongue:

Med Gobbet Rend så tar man tag i nåns muskel och sliter av den så att det sprutar blod och de får rulla courage för att inte falla ihop i en skrikande hög. Sånt är otäckt och bra.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Bump!

Kan man träffa två pers med ett hugg med ett stort tillhygge, och i så fall hur fungerar det i systemet?

Kan man tänka sig att man får anfalla två gånger om man halverar sina tärningar på varje anfall?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Jag har en ide rörande vapen och hur de kan ge extra alternativ. Kanske inte vad du är ute efter men jag postar det ändå :gremsmile:

Vapen

(Välj vilket vapen du vill och passa sedan in den i en av kategorierna och få fördelen från den kategorin)

Lätt vapen: Rulla dice poolen 2 gånger och använd det högsta resultatet.

Långa vapen: + 2 till rustning

Skjutvapen. Du vinner automatiskt initiativet och rullar bara om en motståndare också har ett skjutvapen.

Tunga vapen. Gör +2 skada.

Stora vapen: Du kan attackera två fiender med en attack.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Just nu gör mina vapen så här:

Litet vapen skada +1.
Medel vapen +2.
Stort vapen +3.
Jättestort vapen +4.

Jag gillar det. Det är enkelt.

Jag är mer ute efter olika alternativ tillgängliga för alla så att en eventuell strid inte är bara: Anfaller, skada, blir träffad, anfaller, skada, blir träffad, anfaller skada, blir träffad...

Det kan lätt bli så nämligen och då hjälper det inte att man har ett alternativ extra knutet till det vapen man har.

Edit: Sen brukar jag beskriva och levandegöra stridsmomentet så mycket jag kan som SL så att det inte blir så där boring. Jag beskriver gärna grafiskt för att det är kul. Men som sagt... Det kan ändå ibland kännas segt, särskilt som vampyrer som helar sig kan dra ut på en strid rätt länge.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
308
Location
Jönköping
Recca said:
Kan man tänka sig att man får anfalla två gånger om man halverar sina tärningar på varje anfall?
Är inte detta standard?

Du får göra så många handlingar du vill, men du får dela din pool mellan dem. Jag vill minnas att jag, någon gång under 90-talet, använde en variant där dina tärningar minskade. Typ, full pool första handlingen, halv andra, halva halva... osv, tills du inte kunde göra något mer. Detta kom sig nog från att vi spelade otroligt mycket WEG Star Wars, och var vana vid att kunna skjuta loss emellanåt. Kombinerat med celerity, som den funkade då, blev det kaos.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
308
Location
Jönköping
Recca said:
Det kan ändå ibland kännas segt, särskilt som vampyrer som helar sig kan dra ut på en strid rätt länge.
Då ska vi se. Låter du dem slå slaget för att kunna hela sig, samtidigt som de gör något annat? För, att fritt kunna spendera sitt blod, utan koncentration, gör ju att det blir, som du säger, en lång strid.

Sen, och här tycker jag att gamla systemet kommer mer rätt, är det otrolig skillnad på klanernas förmåga med just strid. En med fortitude har en stor chans att faktiskt stå emot det mesta andra vampyrer kan slänga mot honom. En som ger aggrevated, exempelvis genom klor, ska få de andra, utan klor och fortitude, att verkligen tveka inför en eventuell strid med denne. Utan fortitude, inget soak mot aggrevated. Kort och gott. Extremt farligt. =)

Jag försöker få strider mellan cainites att bli extremt brutala, och framförallt snabba. De har ju verkligen förmågan att avsluta en annan extremt snabbt, men också, som i Mithras och mumien han slogs mot, dra ut på tiden något extremt. Men, underligt nog, så har jag nog aldrig upplevt en strid, mellan två cainites, som varat mer än kanske fem rundor... Ähh, jag svamlar ju bara...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Burnmoe said:
Recca said:
Kan man tänka sig att man får anfalla två gånger om man halverar sina tärningar på varje anfall?
Är inte detta standard?

Du får göra så många handlingar du vill, men du får dela din pool mellan dem. Jag vill minnas att jag, någon gång under 90-talet, använde en variant där dina tärningar minskade. Typ, full pool första handlingen, halv andra, halva halva... osv, tills du inte kunde göra något mer. Detta kom sig nog från att vi spelade otroligt mycket WEG Star Wars, och var vana vid att kunna skjuta loss emellanåt. Kombinerat med celerity, som den funkade då, blev det kaos.
Jomen jag vill inte ha stridsrundor med många handlingar. Jag kan tänka mig två bara för att det är kul att kunna göra två grejer. Men i så fall vill jag ju gärna göra så att skada också minskar, inte bara träffchans, iom att jag kör med defence så är det ändå rätt lätt att träffa två gånger o sen på det kommer ju troligtvis en massa agge-skada som är omodifierat av hur väl man träffade. Man kan ju potentiellt rulla en träff med 1 tärning och sen göra 8 agge med den.

Men om man delar upp skadetärningarna på samma sätt så blir det ändå inge bra alls... Så därför måste skadan som mest minska lite, inte halveras alltså.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Burnmoe said:
Recca said:
Det kan ändå ibland kännas segt, särskilt som vampyrer som helar sig kan dra ut på en strid rätt länge.
Då ska vi se. Låter du dem slå slaget för att kunna hela sig, samtidigt som de gör något annat? För, att fritt kunna spendera sitt blod, utan koncentration, gör ju att det blir, som du säger, en lång strid.

Sen, och här tycker jag att gamla systemet kommer mer rätt, är det otrolig skillnad på klanernas förmåga med just strid. En med fortitude har en stor chans att faktiskt stå emot det mesta andra vampyrer kan slänga mot honom. En som ger aggrevated, exempelvis genom klor, ska få de andra, utan klor och fortitude, att verkligen tveka inför en eventuell strid med denne. Utan fortitude, inget soak mot aggrevated. Kort och gott. Extremt farligt. =)

Jag försöker få strider mellan cainites att bli extremt brutala, och framförallt snabba. De har ju verkligen förmågan att avsluta en annan extremt snabbt, men också, som i Mithras och mumien han slogs mot, dra ut på tiden något extremt. Men, underligt nog, så har jag nog aldrig upplevt en strid, mellan två cainites, som varat mer än kanske fem rundor... Ähh, jag svamlar ju bara...
Problemet med det gamla systemet var att folk dog huller om buller när de slogs. Det var alldeles för dödligt. Det kändes inte som att det var vampyrer som stred utan mer typ som man tänker sig att en strid mellan fem skelett beväpnade med stridsgissel skulle se ut. Krasch bom bang och sen skulle det bara ligga utspridda benknotor i ett helt rum.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Recca said:
Kan man träffa två pers med ett hugg med ett stort tillhygge, och i så fall hur fungerar det i systemet?

Kan man tänka sig att man får anfalla två gånger om man halverar sina tärningar på varje anfall?
Du verkar ha ändrat väldigt mycket i systemet och jag har ingen som helst koll på alla dessa systemändringar. Så med ditt system har jag lite svårt att avgöra om det är en bra grej.

Att träffa två stycken är ju multipla attacker, om än inte mot samma mål. Jag kommer utgå från nWoD då det är vad jag kan bäst. Pre GMC och Strix Chronicles så hanterades attacker mot flera mål separata tärningsslag. Jag skulle då reducera mängden attacktärningar på något sätt, kanske halvera eller ge ett statiskt minus på säg -3 kanske. På BÅDA attackerna, ie. har man 12 attacktärningar så får man "bara" 6 (eller 9, beroende på system) per attack. Det är alltså inte en glidande skala med att man slår fullt på första och sedan reducerat på andra. Detta får effekten att skadan också reduceras.

I GMC så har multipla attacker förenklats avsevärt. Och med det i åtanke hade jag nog gjort så att OM du träffar din primära attack (sannolikt med lite färre tärningar) så gör du automatiskt 2-3 Bashing/Lethal (INTE Aggravated även om det är Protean-klor du slåss med...) på nästa mål.

Cog.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Recca said:
Det jag saknar lite i systemet är olika alternativ man kan göra i strid. I grundreglerna finns det saker som "legsweep", "clinch", "grapple", "tackle", "kick/punch". Jag har tagit bort allt sånt. Anfaller man så anfaller man, the end. Det funkar bra egentligen.
Här förstår jag inte. Du vill ha mer av det, men du har tagit bort det?
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Recca said:
Celerity ger extra defence. Det går inte att agera två gånger per SR. Eller alternativt kan man göra två grejer, fast inte slå någon två gånger utan man kanske kan försöka ta sig loss från en fasthållning eller liknande och sedan anfalla... Då tar man -3 tärningar på de grejer man gör, båda två.
Uj, nu var det länge sedan jag lirade oWoD, men det där med extrahandlingar utan penalties med Celerity minns jag som det mest obalanserade i striderna.

Jag föreslår att man får sin Celerity i bonus på Initiativ OCH som bonustärningar att fördela ut om man väljer att splitta din tärningspöl för att göra fler än en handling.

Men nu när jag skriver det här kommer jag att tänka på - har de inte löst de här grejorna i 20th Anniversery-reglerna?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Cogitare said:
Recca said:
Kan man träffa två pers med ett hugg med ett stort tillhygge, och i så fall hur fungerar det i systemet?

Kan man tänka sig att man får anfalla två gånger om man halverar sina tärningar på varje anfall?
Du verkar ha ändrat väldigt mycket i systemet och jag har ingen som helst koll på alla dessa systemändringar. Så med ditt system har jag lite svårt att avgöra om det är en bra grej.

Att träffa två stycken är ju multipla attacker, om än inte mot samma mål. Jag kommer utgå från nWoD då det är vad jag kan bäst. Pre GMC och Strix Chronicles så hanterades attacker mot flera mål separata tärningsslag. Jag skulle då reducera mängden attacktärningar på något sätt, kanske halvera eller ge ett statiskt minus på säg -3 kanske. På BÅDA attackerna, ie. har man 12 attacktärningar så får man "bara" 6 (eller 9, beroende på system) per attack. Det är alltså inte en glidande skala med att man slår fullt på första och sedan reducerat på andra. Detta får effekten att skadan också reduceras.

I GMC så har multipla attacker förenklats avsevärt. Och med det i åtanke hade jag nog gjort så att OM du träffar din primära attack (sannolikt med lite färre tärningar) så gör du automatiskt 2-3 Bashing/Lethal (INTE Aggravated även om det är Protean-klor du slåss med...) på nästa mål.

Cog.
Bra idé. Men jag vill kunna se det framför mig, har svårt att se framför mig hur klor som passerar genom en person pga skada inte kan göra agge på nästa.

Man kanske kan göra så att det finns en typ av attack som gör att man får rulla övserskjutande lyckade tärningar från första träffen på nästa person...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Necross said:
Recca said:
Det jag saknar lite i systemet är olika alternativ man kan göra i strid. I grundreglerna finns det saker som "legsweep", "clinch", "grapple", "tackle", "kick/punch". Jag har tagit bort allt sånt. Anfaller man så anfaller man, the end. Det funkar bra egentligen.
Här förstår jag inte. Du vill ha mer av det, men du har tagit bort det?
Jupp! :gremsmile:

Så är det. Grejen med gamla WoD var ju att allt var skitdåligt. Så nu måste jag göra nya till det här systemet. ^^
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Necross said:
Recca said:
Celerity ger extra defence. Det går inte att agera två gånger per SR. Eller alternativt kan man göra två grejer, fast inte slå någon två gånger utan man kanske kan försöka ta sig loss från en fasthållning eller liknande och sedan anfalla... Då tar man -3 tärningar på de grejer man gör, båda två.
Uj, nu var det länge sedan jag lirade oWoD, men det där med extrahandlingar utan penalties med Celerity minns jag som det mest obalanserade i striderna.

Jag föreslår att man får sin Celerity i bonus på Initiativ OCH som bonustärningar att fördela ut om man väljer att splitta din tärningspöl för att göra fler än en handling.

Men nu när jag skriver det här kommer jag att tänka på - har de inte löst de här grejorna i 20th Anniversery-reglerna?
Jag kör med extra initiativgrejen och har testat att köra med den andra grejen du säger också, extra tärningar.
 
Top