Nekromanti [oWOD] Regelhack

Mukwa

Swashbuckler
  • supporta konfliktresolution
  • vara smidigt, snabbt och avskalat
  • ge en känsla av kampen mellan vampyrens mänsklighet och best
  • fortfarande kännas oWOD

Bassejr

Hero
Jag är inte helt säker på vad du vill uppnå med hacken. Det käns som att många av sakerna du beskriver egentligen inte behöver hackas. Jag menar, vill man köra det som ett BRP slag system, så vist, men jag ser inte vad det tillför.

Recca

Femme Fatale
Väldigt intressant. Om jag började spela oWoD nu så skulle jag sno systemet rakt av. Om jag däremot skulle ta det nu så skulle jag behöva göra ändringar. Exempelvis för vår stackars brujah som skulle vara tvungen att aktivera sina potence, fortitude och celerity genom att lägga ett blod på dem? Vad skulle de då ge liksom? +3 effekt? Låter inte alls speciellt bra.

Vidare undrar jag om en person anfaller en annan är det då skillnaden mellan deras slag som är skada på den andra?

Om en har 15 i sin skill+stat t.ex. då får en aldrig använda sig av de där högre värdena utan att öka skugga, vilket ju känns taskigt.

Mukwa

Swashbuckler
Ja, alla discipliner kostar 1 blod att aktivera. som det är nu kan man bara använda en disciplin åt gången, för det är värdet i dosciplinen man slår "färdighetsslaget" i. Har funderat på att bara ha ett "klanvärde" som sammanfattar alla klandisciplinerna. Vid ett lyckat slag får Brujahn +3 på effekten och om det är strid innebär det +3 i skada, vilket är ganska fett.

Om jag slår 6 och motståndaren slår 4, och båda är lyckade så kommer motståndaren få 6 i däng. enkelt och smidigt. har jag även valt att aktivera Potence innan slaget får motståndaren istället 9 i pisk. Det gör strid både spännande och narrativt samtidigt som det avgörs på få tärningsslag.

Disciplinerna är tänkta att vara bredare än tidigare. De är inte indelade i nivåer heller. Har du Auspex kan du både Hightened Senses och telepayi, men en ny vampyr kommer ha det svårare att lyckas.

Mukwa

Swashbuckler
Skuggan kontrolleras innan eventuell bonus, så även om Brujahn ska få +3 på effekten kan Brujahns skugga aktiveras oavsett hur låg skuggan är. En 1:a på tärningen kommer alltid innebära skuggkomplikationer.

Det här +3 känns egentligen både tråkigt och onödigt, men jag vill ge spelaren ett incitament att spendera blod och använda sina discipliner. Annars är det liksom aldrig värt att använda sina discipliner, det är ju bara att beskriva den lyckade konflilten utan övernaturligheter så har man kringått den biten. Något annat förslag på hur man kan motivera spelarna att spendera bblod och använda discipliner?

Recca

Femme Fatale
Du kör med vanliga discipliner o vanliga krafter och när nån vill använda en kraft är det bara att låta dem göra det. Om det är ett konfliktslag involverat som med Dominate så kör du den färdighet- och grundegenskapskombination som du ska slå under med t10'an samt över motståndarens försvarsvärde.

Klor kan ge +1 på skada och potence lägger till skada medan fortitude tar bort skada. Celerity vetefan, den kanske ger + sitt värde på det värde du ska rulla under med t10'an vid spenderandet av ett blod.

Jag tycker du har ändrat systemet för mycket, jag gillar att man behöver ha 5 i obfuscate för att kunna gömma alla sina kompisar med kraften. Om man kan göra det på 1 bara det att det är svårare för att man är dålig så tycker jag att det blir lite föraktfullt mot de ganska tuffa disciplinnivåerna av olika slag.

Jag skulle kunna tänka mig att om du fortfarande vill ha ett enklare system så kan du sammanfatta grundegenskaperna till att istället för att ha tre stycken kategorier med tre grundegenskaper i varje så kör du med tre grundegenskaper totalt dvs; physical, mental, social.

Jag skulle vidare göra så att om du har 11 eller mer i kombinationen och du rullar under det värdet minus tio så får du + något på ditt resultat för att ge folk med 10+ en fördel av att de är så duktiga (som i Volt-systemet med andra ord). Det gör ju att dina skuggregler blir konstiga, men eftersom jag inte kommer köra med dem ändå eftersom det ändrar för mycket för mig så gör det inget för just mig.

Mukwa

Swashbuckler
Om en har 15 i sin skill+stat t.ex. då får en aldrig använda sig av de där högre värdena utan att öka skugga, vilket ju känns taskigt.
Oh... Det är alltså Konfliktresolution med FitB. Ett Konfliktvärde är mellan 0-9. Det finns inga skills eller stats. Jag funderar fortfarande på om det ska finnas mer än en färdighet. Isåfall kommer färdigheterna vara:

Disciplin
Disciplin
Disciplin (eventuellt kommer vampyrklanerna bara ha två vardera)
Kontakter
Ekonomi
Koncept (Typ, tidigare yrke/nuvarande concept som i klanböckerna t ex)

Men som sagt tror jag att det egentligen räcker med "Konfliktvärde" som man kan boosta med XP allt eftersom.

En nyskapad vampyr kommer ha Skugga 1 och Konfliktvärde 3-4 isåfall. Det är de enda stats förutom blodpoäng som behövs. Disciplinerna är sätt att beskriva det på, så om någon vill köra Dominate 10 eller Chimerstry 10 på random filur går det bra så länge gruppen har sagt att det är så de vill spela. Det är ändå bara konflikten de kommer vinna, om så världen skulle gå under på kuppen. Disciplinerna behöver inte ha några regelmässiga skillnader. Dominate eller Celerity kommer fungera precis likadant, de blir bara bananer i berättandet. Att hålla på med disciplinnivåer känns mest bökigt och begränsande. Coolare om man kan sätta sin prägel på sin karaktär genom att beskriva hur den fightas genom att kasta bilar på motståndarna eller hur Gangreln förvandlar sig till en varg och springer därifrån. Problemet blir ju att vinna konflikter där motståndaren har högre Konfliktvärde än rollpersonen, för då kommer motståndaren få beskriva de där coola grejerna och rollpersonerna kommer känna att "näe, nu gör jag en Earth meld och lyssnar på Iggy Pop". Ett Konfliktvärde på 6 kommer liksom alltid vara mäktigare än ett Konfliktvärde på 4. En elder har givetvis Konfliktvärde 9 och höjer alltid sin Skugga med 1 innan de rullar tärning. En neonat skulle behöva ha en väldans tur för att vinna en sådan konflikt, även om neonaten i teorin kan åkalla Daimoinon-demoner från umbran att bistå i kampen.

Recca

Femme Fatale
Mukwa said:
Oh... Det är alltså Konfliktresolution med FitB. Ett Konfliktvärde är mellan 0-9. Det finns inga skills eller stats. Jag funderar fortfarande på om det ska finnas mer än en färdighet. Isåfall kommer färdigheterna vara:

Disciplin
Disciplin
Disciplin (eventuellt kommer vampyrklanerna bara ha två vardera)
Kontakter
Ekonomi
Koncept (Typ, tidigare yrke/nuvarande concept som i klanböckerna t ex)

Men som sagt tror jag att det egentligen räcker med "Konfliktvärde" som man kan boosta med XP allt eftersom.

En nyskapad vampyr kommer ha Skugga 1 och Konfliktvärde 3-4 isåfall. Det är de enda stats förutom blodpoäng som behövs. Disciplinerna är sätt att beskriva det på, så om någon vill köra Dominate 10 eller Chimerstry 10 på random filur går det bra så länge gruppen har sagt att det är så de vill spela. Det är ändå bara konflikten de kommer vinna, om så världen skulle gå under på kuppen. Disciplinerna behöver inte ha några regelmässiga skillnader. Dominate eller Celerity kommer fungera precis likadant, de blir bara bananer i berättandet. Att hålla på med disciplinnivåer känns mest bökigt och begränsande. Coolare om man kan sätta sin prägel på sin karaktär genom att beskriva hur den fightas genom att kasta bilar på motståndarna eller hur Gangreln förvandlar sig till en varg och springer därifrån. Problemet blir ju att vinna konflikter där motståndaren har högre Konfliktvärde än rollpersonen, för då kommer motståndaren få beskriva de där coola grejerna och rollpersonerna kommer känna att "näe, nu gör jag en Earth meld och lyssnar på Iggy Pop". Ett Konfliktvärde på 6 kommer liksom alltid vara mäktigare än ett Konfliktvärde på 4. En elder har givetvis Konfliktvärde 9 och höjer alltid sin Skugga med 1 innan de rullar tärning. En neonat skulle behöva ha en väldans tur för att vinna en sådan konflikt, även om neonaten i teorin kan åkalla Daimoinon-demoner från umbran att bistå i kampen.
Alla disciplines gör precis samma saker om man vill, känns lite boring faktiskt.

Så för min del inte som ett system som ersätter Vampires system.

Däremot så stjäl jag den där grejen med att man rullar under sitt värde men så högt som möjligt. Den mekaniken är spännande. Jag tänkte göra så att om man har 11+ så får man +5 på sin t10 om en rullar 10 under sin nivå. Skulle kunna göra så att man får rulla en extra tärning eller nåt iofs. Det vore kanske intressant också.

Recca

Femme Fatale
Jag har funderat lite till på det där nu. Jag tror det blir bättre om en person med 11+ i sitt värde får välja att addera 1t10 till sitt rull efteråt så att säga. Då kan personen fortfarande "bli tjock" och misslyckas på det viset, vilket är vad systemet liksom är tänkt att spegla. Den risken.

Mukwa

Swashbuckler
Alla disciplines gör precis samma saker om man vill, känns lite boring faktiskt.

Däremot så stjäl jag den där grejen med att man rullar under sitt värde men så högt som möjligt. Den mekaniken är spännande. Jag tänkte göra så att om man har 11+ så får man +5 på sin t10 om en rullar 10 under sin nivå. Skulle kunna göra så att man får rulla en extra tärning eller nåt iofs. Det vore kanske intressant också.
Tja, vill du inte spela ståry now-inspirerat så är nog inte det här ett hack för dig :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Mukwa said:

Tja, vill du inte spela ståry now-inspirerat så är nog inte det här ett hack för dig :gremsmile:
Jorå. Jag strippar ditt system för godbitarna och struntar i resten. :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Läs vad Rising skrev om inkrementalism. Jag håller helt med honom.

---

Rulla noll och rulla över Skuggan är något du kan göra snyggare med rent mekaniskt. Om 0 på tärningen utläses noll så vore det snyggare att hantera det. Det är i princip ett misslyckat resultat, eftersom man rullar emot någon annan. Jag skulle sätta skuggan till 0 också på samma gång. Så om det någon gång händer (1 på 100) att båda två parter slår noll så kommer det i alla fall innebära en konsekvens.

---

+3 är en jättetråkig tillämpning. Jag förstår principen, där det viktiga är att beskriva snarare än att det ger +3 på en handling, eftersom celerity då kommer att beskrivas helt annorlunda än dominance. Om vi ska göra disciplinerna lite hetare så kan vi bygga in en synergi i dem - bygga för att skapa en emergens. (Du borde för övrigt läsa mina trådar We know so little of our hobby och Designing a session. Med tanke av allt av mitt som jag ser i dina designidéer så borde du gilla dem.)

Såhär skulle jag ha gjort för att bygga synergi. Det kanske inte stämmer till hundra över vad Vampire är, men skit samma.

Spelaren kan via sin karaktär bara göra en sak. Skada. Alla slag kan dessutom enbart påverka en person.

Potence: Ger +3 på resultatet. (Ja, skittråkig. Jag vet. Fast döda folk är skittråkigt. Enbart kötthjärnor har potence.)
Celerity: Du kan påverka flera personer med slaget.
Dominate: Istället för att skada någon kan du övertyga personen.
Auspex: Istället för att skada någon kan du få ställa en fråga som personen måste svara på.
Animalis: Istället för en person kan du påverka eller bli ett djur.

Och så vidare. Ser du vad jag gjorde? Jag begränsade kraftigt vad ett slag gör, men sedan kan man utvidga detta med hjälp av discipliner. Disciplinerna kan även användas kombineras med varandra. Potence + Celerity + Animalis skadar kraftigt en hel flock av djur. Det är det här jag menar med synergi. Nu kan jag knappt något om vilka klaner har vilka discipliner, men det kan säkert väckas en tanke av detta. En idé, för att skapa samarbete inom gruppen, är att personer kan aktivera discipliner för varandra. Du kan säkert blanda in backgrounds också, där contacts skapar flashback-scener där information avslöjas (tänk confession chair från InSpectres).

Istället för att blod bara en är pöl (höhö) så hade jag gärna sett att det ordet måste nämnas på något sätt i beskrivningen, fast det kanske blir lite tjatigt? Mekaniken med skuggan känns också lite överflödig så det kan istället vara blodvärdet som man ska slå över (då kan Potence ge en extra 1d10 [tag högsta] istället för +3). När vampyren har nått sitt blodvärde så hamnar den i torpor.

I övrigt tycker jag ditt tänk låter schysst utifrån dina designmål. Tolkar jag dock det rätt att en trettonde generations vampyr hamnar i torpor om motståndaren slå 7+? Något jag gärna hade velat var att generationen var vad spelaren ska slå emot, men hela tankesättet (framförallt enkelheten) med att bara slå 1T10 är så snyggt i sin enkelhet att jag inte vill krascha det.

/Han som tycker att sänka skugga kan ha en häftigare tillämpning - något som spelet i sig strävar efter - än att bara sno Svart av kval-mekaniken och sätta den i en tillämpning i skugga av sitt forna jag

Mukwa

Swashbuckler
Många bra idéer här! Jag gillar Svart av kval och jag har medvetet designat skuggan liknande Svart av kval. Att själv bestämma om den ska höjas eller sänkas tycker jag är bra. Det är det här Vampire kretsar kring för mig och det är något Svart av kval gör briljant. Jag vill dock ha in mer WoD i det och då vill jag också ha ett regelsystem kring det. Att förlora en konflikt som spelaren inte själv har startat är en bra utmaning för att sänka Skugga. Dels är det tematiskt bra eftersom vampyrens best strävar efter världsherravälde och dels för att den här mekaniken kommer ge spelaren något att fundera över. Vill jag uppnå det jag vill på bekostnad av kontrollen över mig själv?

Jag vill inte koppla det här till Blod för då ger skador större risk för besten att träda fram. Däremot hade jag helst velat begränsa antalet resurser så mycket som möjligt. Det här spelet har två resurser. Blod som mäter KP och som spenderas mot en fördel (+ awesomeness att få göra övernaturliga beskrivningar) och Skugga som håller koll på vampyrens moraliska kompass. Går de att kombinera så sure, då skulle jag slå ihop dem, men jag kan inte se hur utan att förlora Skuggmekaniken.

Och så vidare. Ser du vad jag gjorde? Jag begränsade kraftigt vad ett slag gör, men sedan kan man utvidga detta med hjälp av discipliner.
Ett slag vinner eller förlorar alltid en konflikt, och med ett enda attribut (Konfliktvärde), finns inga bananer. Undantaget är 1. Om skuggan aktiveras (dvs du slår under eller lika med ditt värde av Skugga) eller 2. du spenderar blod för att få tillgång till dina övernaturliga förmågor. Vilken klan du spelar kommer givetvis avgöra hur du kommer beskriva, men mekaniskt behövs ingen skillnad. Potence 3 och Dominate 3 är lika kraftfulla, det är bara olika sätt att beskriva en lyckad konflikt på. Det är inte begränsningen jag vill åt. Det är utvidgandet av möjligheter jag vill åt. Utan att spendera ett blod kan vampyrerna bara göra mänskliga grejer. Genom att spendera blod blir beskrivningarna Coolio.

Istället för att blod bara en är pöl (höhö) så hade jag gärna sett att det ordet måste nämnas på något sätt i beskrivningen
Blodet är inte i sig självt en banan, och det skulle inte vara logiskt att tvinga spelarna att väva in ordet blod i dessa beskrivningar. Däremot är de tvungna att beskriva utifrån sina discipliner (vilket de då inte är tvungna till eftersom spelarna väljer om de vill spendera blod själva från första början :gremsmile: )

Om vi ska göra disciplinerna lite hetare så kan vi bygga in en synergi i dem - bygga för att skapa en emergens. (Du borde för övrigt läsa mina trådar We know so little of our hobby och Designing a session. Med tanke av allt av mitt som jag ser i dina designidéer så borde du gilla dem.)
Ska läsa! Annars vill jag hemskt gärna bli av med +3-grejen som precis som du säger bara syftar till att ge spelarna incitament att beskriva utifrån disciplinerna. Har funderat på att istället öka Konfliktvärde med +1 under nästa slag istället. Misstänker dock att spelarna inte kommer välja att höja Skugga lika ofta, och det är ju tråkigt.

Tolkar jag dock det rätt att en trettonde generations vampyr hamnar i torpor om motståndaren slå 7+?
Ja. En Gen 13 har 7 Blodspoäng. Om en motståndare har Konfliktvärde 7, slår 7 och 13-generationaren slår lägre eller misslyckas så kommer den stackars 13-generationaren hamna i torpor. Det är korrekt.

Mukwa

Swashbuckler
Du kan säkert blanda in backgrounds också, där contacts skapar flashback-scener där information avslöjas (tänk confession chair från InSpectres).
Jag har velat ha Backgrounds som sätt att krydda ståryn på, och InSpectres biktstol är grym. Kanske ska jag ha med det, men som det är nu finns värdet Konfliktvärde och det täcker liksom in alles!

Genesis

Ni dés ni maître
Han said:
Pyttsan. Rising skrev om speliga spel med taktiska val som en viktig komponent. Det här spelet är uppenbarligen inte till för att vara en taktisk utmaning utan för att ge input till berättelsen, och då kan man kasta alla tips om resurshantering, inkrementalism och liknande överbord. Det är inget fel alls på +3.

Rickard

Urverk speldesign
Mukwa said:
Går de att kombinera så sure, då skulle jag slå ihop dem, men jag kan inte se hur utan att förlora Skuggmekaniken.
Jag förklarade faktiskt det i inlägget.

Skugga. Går från 0+ och ger bonus på slag.
Blod. Sjunker från X och ger bonus på slag.

Vänd på blod så att det går från 0+ upp till X (=20 - generation) och det är typ samma mekanik. Det är ju bara att tillämpa ditt tänk på blod istället.

Jag har velat ha Backgrounds som sätt att krydda ståryn på, och InSpectres biktstol är grym. Kanske ska jag ha med det, men som det är nu finns värdet Konfliktvärde och det täcker liksom in alles!
Jag menade inte att du skulle införa biktstolen, bara att spelaren kan beskriva handlingen utifrån en flashback-scen.

Mukwa said:
Och så vidare. Ser du vad jag gjorde? Jag begränsade kraftigt vad ett slag gör, men sedan kan man utvidga detta med hjälp av discipliner.
Ett slag vinner eller förlorar alltid en konflikt, och med ett enda attribut (Konfliktvärde), finns inga bananer.
Jag tror inte att du riktigt förstod vad jag var ute efter, men visst. Vill du ha discipliner som enbart bananer så är det OK, för det är ju också kul. Jag skulle dock inte använda mig av mutor (+3) för att få spelarna att beskriva discipliner. utan istället göra det till förhandskrav. Vill du automatiskt vinna över en människa eller slå för att handskas med en vampyr: stryk ett blod. Du måste då blanda in en disciplin på något sätt (som jag av din trådstart förstod var binära).

Jag kan ha en lång harang om hur usla mutor (spelmekaniska belöningar i stil med bonusar, XP etc.) är för att styra spelarna, men jag hoppas att du förstår. Det är för mig en förlegad designlösning. Det är en sak som jag faktiskt ogillar med Matiné nu för tiden - att man får +2 för varje färdighet man blandar in. Om jag velat att folk ska blanda färdigheter (för att öka utmaningen i beskrivningen) så hade jag gjort det till ett förhandskrav.

/Han som undrar om han borde göra Matiné 2, för idag skulle det typ bli en spelstruktur på tjugo sidor som knappt kan kännas igen från originalet men utan att förlora något av spelstilen

Rickard

Urverk speldesign
Genesis said:
Han said:
Pyttsan. Rising skrev om speliga spel med taktiska val som en viktig komponent. Det här spelet är uppenbarligen inte till för att vara en taktisk utmaning utan för att ge input till berättelsen, och då kan man kasta alla tips om resurshantering, inkrementalism och liknande överbord. Det är inget fel alls på +3.
Sant, alltså att Rising skrev om taktiska spel. Kissigheten i att använda sig av inkrementalism är däremot en grej som är viktig att tänka på i all speldesign som utgår från att skapa synergi ... vilket faktiskt all speldesign borde utgå från att göra. Det här är dock ett väldigt stort sidospår.

/Han som designar för emergens, vilket är resultatet av när komponenter i ett spel interagerar och det kommer av synergin som finns emellan dem

Mukwa

Swashbuckler
Skugga ger inte bonus på slag som det ser ut nu. Höj Skugga med +1 för att slå med ytterligare en tärning. Slår du under eller lika med det nya värdet hoppar besten fram. Jag kan inte höja Blodspoängen för då får jag mer hälsa, och det vill jag inte ha. Jag kan inte invertera Skugga heller för då kommer inte mekaniken fungera med T10-systemet.

Mukwa

Swashbuckler
Vill du automatiskt vinna över en människa eller slå för att handskas med en vampyr: stryk ett blod.
Det här gillar jag dock. Smidigt och enkelt. Och jag slipper mutorna.

Rickard

Urverk speldesign
Mukwa said:
Skugga ger inte bonus på slag som det ser ut nu. Höj Skugga med +1 för att slå med ytterligare en tärning.
Att slå 1T10 extra eller att få +3 på resultatet genom att stryka blod är ju båda olika typer av bonusar.

Fast jag trodde att skuggan alltid spelade in.

/Han som dock kan säga att om blod ersätter skugga så medför det effekten att "skuggan" kan hoppa fram ju mer skadad vampyren är, men han tycker det mest är en ball sidoeffekt