Oh... Det är alltså Konfliktresolution med FitB. Ett Konfliktvärde är mellan 0-9. Det finns inga skills eller stats. Jag funderar fortfarande på om det ska finnas mer än en färdighet. Isåfall kommer färdigheterna vara:Om en har 15 i sin skill+stat t.ex. då får en aldrig använda sig av de där högre värdena utan att öka skugga, vilket ju känns taskigt.
Alla disciplines gör precis samma saker om man vill, känns lite boring faktiskt.Mukwa said:Oh... Det är alltså Konfliktresolution med FitB. Ett Konfliktvärde är mellan 0-9. Det finns inga skills eller stats. Jag funderar fortfarande på om det ska finnas mer än en färdighet. Isåfall kommer färdigheterna vara:Om en har 15 i sin skill+stat t.ex. då får en aldrig använda sig av de där högre värdena utan att öka skugga, vilket ju känns taskigt.
Disciplin
Disciplin
Disciplin (eventuellt kommer vampyrklanerna bara ha två vardera)
Kontakter
Ekonomi
Koncept (Typ, tidigare yrke/nuvarande concept som i klanböckerna t ex)
Men som sagt tror jag att det egentligen räcker med "Konfliktvärde" som man kan boosta med XP allt eftersom.
En nyskapad vampyr kommer ha Skugga 1 och Konfliktvärde 3-4 isåfall. Det är de enda stats förutom blodpoäng som behövs. Disciplinerna är sätt att beskriva det på, så om någon vill köra Dominate 10 eller Chimerstry 10 på random filur går det bra så länge gruppen har sagt att det är så de vill spela. Det är ändå bara konflikten de kommer vinna, om så världen skulle gå under på kuppen. Disciplinerna behöver inte ha några regelmässiga skillnader. Dominate eller Celerity kommer fungera precis likadant, de blir bara bananer i berättandet. Att hålla på med disciplinnivåer känns mest bökigt och begränsande. Coolare om man kan sätta sin prägel på sin karaktär genom att beskriva hur den fightas genom att kasta bilar på motståndarna eller hur Gangreln förvandlar sig till en varg och springer därifrån. Problemet blir ju att vinna konflikter där motståndaren har högre Konfliktvärde än rollpersonen, för då kommer motståndaren få beskriva de där coola grejerna och rollpersonerna kommer känna att "näe, nu gör jag en Earth meld och lyssnar på Iggy Pop". Ett Konfliktvärde på 6 kommer liksom alltid vara mäktigare än ett Konfliktvärde på 4. En elder har givetvis Konfliktvärde 9 och höjer alltid sin Skugga med 1 innan de rullar tärning. En neonat skulle behöva ha en väldans tur för att vinna en sådan konflikt, även om neonaten i teorin kan åkalla Daimoinon-demoner från umbran att bistå i kampen.
Tja, vill du inte spela ståry now-inspirerat så är nog inte det här ett hack för digAlla disciplines gör precis samma saker om man vill, känns lite boring faktiskt.
Så för min del inte som ett system som ersätter Vampires system.
Däremot så stjäl jag den där grejen med att man rullar under sitt värde men så högt som möjligt. Den mekaniken är spännande. Jag tänkte göra så att om man har 11+ så får man +5 på sin t10 om en rullar 10 under sin nivå. Skulle kunna göra så att man får rulla en extra tärning eller nåt iofs. Det vore kanske intressant också.
Jorå. Jag strippar ditt system för godbitarna och struntar i resten.Mukwa said:Tja, vill du inte spela ståry now-inspirerat så är nog inte det här ett hack för digAlla disciplines gör precis samma saker om man vill, känns lite boring faktiskt.
Så för min del inte som ett system som ersätter Vampires system.
Däremot så stjäl jag den där grejen med att man rullar under sitt värde men så högt som möjligt. Den mekaniken är spännande. Jag tänkte göra så att om man har 11+ så får man +5 på sin t10 om en rullar 10 under sin nivå. Skulle kunna göra så att man får rulla en extra tärning eller nåt iofs. Det vore kanske intressant också.
Ett slag vinner eller förlorar alltid en konflikt, och med ett enda attribut (Konfliktvärde), finns inga bananer. Undantaget är 1. Om skuggan aktiveras (dvs du slår under eller lika med ditt värde av Skugga) eller 2. du spenderar blod för att få tillgång till dina övernaturliga förmågor. Vilken klan du spelar kommer givetvis avgöra hur du kommer beskriva, men mekaniskt behövs ingen skillnad. Potence 3 och Dominate 3 är lika kraftfulla, det är bara olika sätt att beskriva en lyckad konflikt på. Det är inte begränsningen jag vill åt. Det är utvidgandet av möjligheter jag vill åt. Utan att spendera ett blod kan vampyrerna bara göra mänskliga grejer. Genom att spendera blod blir beskrivningarna Coolio.Och så vidare. Ser du vad jag gjorde? Jag begränsade kraftigt vad ett slag gör, men sedan kan man utvidga detta med hjälp av discipliner.
Blodet är inte i sig självt en banan, och det skulle inte vara logiskt att tvinga spelarna att väva in ordet blod i dessa beskrivningar. Däremot är de tvungna att beskriva utifrån sina discipliner (vilket de då inte är tvungna till eftersom spelarna väljer om de vill spendera blod själva från första början )Istället för att blod bara en är pöl (höhö) så hade jag gärna sett att det ordet måste nämnas på något sätt i beskrivningen
Ska läsa! Annars vill jag hemskt gärna bli av med +3-grejen som precis som du säger bara syftar till att ge spelarna incitament att beskriva utifrån disciplinerna. Har funderat på att istället öka Konfliktvärde med +1 under nästa slag istället. Misstänker dock att spelarna inte kommer välja att höja Skugga lika ofta, och det är ju tråkigt.Om vi ska göra disciplinerna lite hetare så kan vi bygga in en synergi i dem - bygga för att skapa en emergens. (Du borde för övrigt läsa mina trådar We know so little of our hobby och Designing a session. Med tanke av allt av mitt som jag ser i dina designidéer så borde du gilla dem.)
Ja. En Gen 13 har 7 Blodspoäng. Om en motståndare har Konfliktvärde 7, slår 7 och 13-generationaren slår lägre eller misslyckas så kommer den stackars 13-generationaren hamna i torpor. Det är korrekt.Tolkar jag dock det rätt att en trettonde generations vampyr hamnar i torpor om motståndaren slå 7+?
Jag har velat ha Backgrounds som sätt att krydda ståryn på, och InSpectres biktstol är grym. Kanske ska jag ha med det, men som det är nu finns värdet Konfliktvärde och det täcker liksom in alles!Du kan säkert blanda in backgrounds också, där contacts skapar flashback-scener där information avslöjas (tänk confession chair från InSpectres).
Pyttsan. Rising skrev om speliga spel med taktiska val som en viktig komponent. Det här spelet är uppenbarligen inte till för att vara en taktisk utmaning utan för att ge input till berättelsen, och då kan man kasta alla tips om resurshantering, inkrementalism och liknande överbord. Det är inget fel alls på +3.Han said:Läs vad Rising skrev om inkrementalism. Jag håller helt med honom.
Jag förklarade faktiskt det i inlägget.Mukwa said:Går de att kombinera så sure, då skulle jag slå ihop dem, men jag kan inte se hur utan att förlora Skuggmekaniken.
Jag menade inte att du skulle införa biktstolen, bara att spelaren kan beskriva handlingen utifrån en flashback-scen.Jag har velat ha Backgrounds som sätt att krydda ståryn på, och InSpectres biktstol är grym. Kanske ska jag ha med det, men som det är nu finns värdet Konfliktvärde och det täcker liksom in alles!
Jag tror inte att du riktigt förstod vad jag var ute efter, men visst. Vill du ha discipliner som enbart bananer så är det OK, för det är ju också kul. Jag skulle dock inte använda mig av mutor (+3) för att få spelarna att beskriva discipliner. utan istället göra det till förhandskrav. Vill du automatiskt vinna över en människa eller slå för att handskas med en vampyr: stryk ett blod. Du måste då blanda in en disciplin på något sätt (som jag av din trådstart förstod var binära).Mukwa said:Ett slag vinner eller förlorar alltid en konflikt, och med ett enda attribut (Konfliktvärde), finns inga bananer.Och så vidare. Ser du vad jag gjorde? Jag begränsade kraftigt vad ett slag gör, men sedan kan man utvidga detta med hjälp av discipliner.
Sant, alltså att Rising skrev om taktiska spel. Kissigheten i att använda sig av inkrementalism är däremot en grej som är viktig att tänka på i all speldesign som utgår från att skapa synergi ... vilket faktiskt all speldesign borde utgå från att göra. Det här är dock ett väldigt stort sidospår.Genesis said:Pyttsan. Rising skrev om speliga spel med taktiska val som en viktig komponent. Det här spelet är uppenbarligen inte till för att vara en taktisk utmaning utan för att ge input till berättelsen, och då kan man kasta alla tips om resurshantering, inkrementalism och liknande överbord. Det är inget fel alls på +3.Han said:Läs vad Rising skrev om inkrementalism. Jag håller helt med honom.
Skugga ger inte bonus på slag som det ser ut nu. Höj Skugga med +1 för att slå med ytterligare en tärning. Slår du under eller lika med det nya värdet hoppar besten fram. Jag kan inte höja Blodspoängen för då får jag mer hälsa, och det vill jag inte ha. Jag kan inte invertera Skugga heller för då kommer inte mekaniken fungera med T10-systemet.Skugga. Går från 0+ och ger bonus på slag.
Det här gillar jag dock. Smidigt och enkelt. Och jag slipper mutorna.Vill du automatiskt vinna över en människa eller slå för att handskas med en vampyr: stryk ett blod.
Att slå 1T10 extra eller att få +3 på resultatet genom att stryka blod är ju båda olika typer av bonusar.Mukwa said:Skugga ger inte bonus på slag som det ser ut nu. Höj Skugga med +1 för att slå med ytterligare en tärning.Skugga. Går från 0+ och ger bonus på slag.