Nekromanti [oWoD VtM/WtA] Vadå OP varulvar?

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Har man någonsin spelat Vampire har man i alla fall En gång hört berättelser om hur stora och starka och läskiga varulvar är. Sure, mycket av det är bara prat, och sure, spelen ska vara ballanserade med varandra.
Men när jag ögnar igenom reglerna till Werewolf har jag svårt att se hur en vampyr och en varulv ens är jämlika med varandra, än mindre att varulven skulle vara stark i jämförelse.

Vilken vampyr som helst som råkar ha en full blood pool och bara några enstaka prickar i Potence, Celerity, Fortitude, eller för den delen typ Thaumaturgy, har ett övertag över varulven, om inte genom magi, så genom vanlig hederlig pang bom käftsmäll.

Hur buffar man en varulv så att den blir vad den ryktas vara i alla gamla vampyr böcker? Vad har varulvarna för fördelar? Vad är det jag missar?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Menar du i gammla world of darkness eller nya? För i gammla så är varulvar mycket, mycket bättre. De har en massa bonus tärningar, soakar som motherfuckers, gör aggrevataed damage med sina klor och har på det andegåvor och skit. Så en start vampyr har ingen chans mot en start varulv. Vampyr elders och anchille plockar dock ner varulvar efter ett tag om de är byggda för det. I nya world of darkness är varulvarna och vampyrerna ganska balanserade mot varandra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Notera också att spelen i nya world of darkness skulle vara balanserade mellan alla fulla templates (varulvar, vampyrer, mages) medan gamla inte skulle vara det. Att de sedan funkade upp det i nya är en helt annan femma, det var ett misstag. I gamla fanns det inga intentioner att balansera mellan spellinjerna.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En varulv i Crinos-form har +4 Str, +1 Dex (eller +3 Str/+2 Dex i Hispo-form), +3 Stamina, och klor som ger Str+1 aggravated-skada (som vampyrer inte kan soaka). Dessutom kan de spendera rage för att få extra handlingar (som är som gratis celerity). Detta motsvarar spenderandet av 9 blood points + att ha Protean 2 och Celerity = hälften av maxrage. Det är inte ett omöjligt övertag att knappa in på, men man får jobba rätt hårt på det - och varulvar har gifts som kan buffa dem ännu mer precis som vampyrer har sina disciplines.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Bra att jag fick syn på den här tråden iom kraschen.
Är en riktigt stor noob när det kommer till Werwolf.
Hur pass annorlunda är disciplinerna/gifts/förmågorna i nya 'The Forsaken' jämfört med 'The Apocalypse?'. Vad har de förmågor/gifts egentligen? Hur pass annorlunda är dem jämfört med vampire & mage?
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
oWod, kan jag kommentera.. Den "nya" vill jag inte ens ta i med mer än tång & sax. (För att sno de bra delarna..)
Först, De bör inte jämföras i direkt strid.. Det är lite att spela den enas styrka mot de andras svaghet.
Werewolves kan få ut sina extra handlingar snabbare, i alla icke extremfall så kan varulven också få ut fler handlingar i första ronden.
Sen är ju ulvarna normalt starkare & tåligare..

Men om vi vänder på steken och går till det "normala" som är förberedd strid så vänds också hela experimentet på sin ände..
1. Vampyrerna är fler, många gånger fler. De kan A'la sabbat skapa fotsoldater i rasande takt medan sanna ulvar är mer sällsynta.
Det ger en helt sanslös fördel, som nästan alltid missas av alla dåliga spelledare. En ulv håller sig till sitt pack av en anledning, men de undviker också att mucka gräl med vampyrer i grupp, också av en jävligt bra anledning.
Det är lätt att glömma & falla in i D&D-style tänkande, men glöm inte att vampyrerna är måååååånga fler. Cirka 20-50 gånger fler i normalfallet, och än fler om sabbat tillfälligt drar igång "rekrytering" för tillfälliga jobb.
Och om EN vampyr får igång "the kiss", är det godnatt, färdigt & kört.

2. I indirekt strid, är verewolves rätt körda mot vampyrer i medel, då det finns alldeles för många sätt att anfalla "oshysst" för en vampyr, alldeles för många disciplines som ger en edge.
Det är andra misstaget en dåliga spelledare gör, att sätta in vampyrer som kommer öppet anfallande när en silverdolk ur en osynlig hand eller hagel mot magen hade varit ett bättre drag.

3. Sen krypskytte-style anfall.. Att ligga på lur i en skugga nånstans, tålmodigt väntande.. Det är lite mer vampyriskt.. Att förfölja ulven på säkert avstånd för att anfalla i ett sårbart läge..
Och om vi nu tar Camarilla som exempel, och inser att de har inflytande i sleepersamhället & är lite douche-ish.. Varför inte decimera ulvarna lite i förväg med en missledd swatstyrka? Eller en förlett jaktlag? Och medan de använt alla resurser för sitt försvar mot sleepers, anfalla i förvirringen.
Det tredje vanliga misstaget spelledare gör är att inte ta med det tålamod & grepp över samhäller de har, i beräkningarna.

Kort sagt: OM en vampyr anfaller en varulv i ärlig & direkt strid, bör den antingen vara övermodig (sånt händer med åren..) specialicerad (de sällsynta fallen), men troligtvis bara DUM.
Och är den nu så DUM så skulle jag normalt säga till spelaren efter dess odöda karaktär blivit strimlor "Dueh... Du har inte funderat på en annan ras? Vampyrer verkar inte vara din grej..."
Om vampyren inte anfaller i ärlig & direkt strid, är det dock varulven som har anledning att fly snabbt & yla efter hjälp med svans mellan benen.

Bör ju tillägga att detta gäller startnivån. Om man kollar till vad förågorna kostar i exp, kontra vad de ger.. Så märker man att det skiljer en hel del i utvecklingen...
WW's går ut starkt, men ökar i farlighet långsamt.
Vamps börjar lite lägre men ökar snabbare...
Mages, börjar i botten, men där de andra ökar linjärt så ökar de i det närmaste exponentiellt i "umphf"...

Slutsats: Werewolves är inte OP, spelet spelas bara på fel (imho) sätt.
 
Top