Nekromanti På förhand, inte särskilt rädd...

Belkor

Veteran
Ärligt talat så är jag skeptisk mot skräckrollspel. Anledningen till det, är att det som jag har förstått det är meningen att man ska bli rädd. Ett rollspel som bygger på nästan bara skräck borde väll bli tjatigt, eller?

Går det inte lika bra att ta vilket rollspel som helst och bara köra skräck i det?

Vad är så roligt med skräckrollspel?

Rising

Vila i frid
Bra fråga.

Personligen så ser jag på det så här; i vanliga rollspel ("äventyrsrollspel" eller "matinérollspel", whatever) så handlar allt om hur man ska ta sig förbi utmaningar. I fantasyspel är det exempelvis ofta så att raser och yrken är utformade för att vara olika sorters "problemlösarschabloner"; några är stora och starka och bra på strid, andra är flinka och smidiga och bra på tjuveri samt infiltration, en tredje grupp är veka och skröpliga men bra på gåtor och mentala utmaningar. Osv.

Ett bra skräckrollspel funkar inte så, utan där handlar det mer om att rollpersonerna skall ha olika egenskaper som gör att de dras in i handlingen, i dramat, i det läskiga. Kults outsider är en arketyp som alltid är isolerad från samhället, papparrazzon står alltid utanför och bevittnar samhällets skuggsida, bolagsmannen och gängmedlemmen däremot är båda försvinnande små kuggar i olika delar av maskineriet. Lägg till mörka hemligheter till det och du får rollpersoner som alla på olika fantasifulla sätt blir lämpliga offer för hemskheterna i spelet. I vanliga rollspel är man inte offer, utan personer som kan prestera.

---

Samma sak med spelets antagonister. I vanliga rollspel ställs man emot olika sorters hot som alla utformats för att vara utmaningar åt rollpersonerna; svartalfer är små och många, beholders har antimagiska blickar, basilisker kan förstena en, odöda skadas bäst av trubbiga vapen, mot robotar fungerar inte gifter, osv. Varelserna bär sällan på någon särskilt läskig idé; utan de är mest där för att de vill mörda och/eller äta upp allt de ser.

I skräckrollspel så går man mer på idéerna som antagonisterna företräder, och fokuserar mer på de trix de har till sitt förfogande för att vara skrämmande. Att möta en stor gyllene drake i DnD när man är en level 1-rollperson är inte läskigt i sig, det är bara hopplöst. I bra skräckrollspel försöker man aktivt se till att antagonisterna inte blir mäktiga på ett sådant sätt att de kan göra spelsessionerna hopplösa.

---

Nå, jag har kört oerhört mycket skräck i gamla Mutant, och det har funkat skitbra. Det har mestadels blivit rätt enkel skräck, dock, som mestadels handlat om att försöka överleva och så. Alien-skräck. Det går att skriva mer sofistikerade äventyr, förstås, men reglerna och världsbeskrivningen i sig ger en inte mycket hjälp på traven.

Jag ser därför helt klart en poäng med att även spela skräcksessioner i renodlade skräckrollspel.

Jag kan dra ett exempel till:

Möter du en zombie i DnD så handlar det mest om att använda trubbiga vapen. Det är enklast möjliga skräck, och man måste som SL göra väldigt mycket jobb själv för att få det läskigt.

Möter du en zombie i CoC så handlar det återigen om att använda trubbiga vapen, fast denna gång med mycket, mycket högre risk för rollpersonerna. Något enklare.

Möter du en zombie i Chock så krävs det ett lite mer stämningshöjande sätt för att döda dem; man måste uttryckligen sikta mot deras huvuden. Dessutom är zombier i stort sett alltid styrda av någon högre odöd, och i boken finns gott om tips och tricks om hur dessa egentligen föredrar att skrämmas med sina levande döda. Något mer sofistikerat.

I Kult, slutligen, finns ett exempel på hur Rebecka töms på blod av en nefarit och får så låg mental balans att hennes mardrömmar väcks till liv och hennes fysiska gestalt såväl som omgivningarna runtom henne förvrids. Ur golvet reser sig odöda figurer som sakta rör sig mot henne. Här fungerar inga vapen och det finns inga "svaga punkter" man ska sikta på. Rebeckas spelare berättar istället om hur Rebecka sluter sina ögon och intalar sig att allt bara är en illusion. Det lyckas precis och de odöda faller tillbaka i dammet runtom henne. Nu har vi hittat ett mer berättelsemässigt system, där både spelledarens och rollpersonens ageranden hjälper till att bygga en berättelse med fler bottnar än "hur dödar man enklast en odöd?"

Rickard

Urverk speldesign
"På förhand, inte särskilt rädd..."
Nä, men den attityden skulle jag be dig att fara också, om du var i min spelgrupp.. Att komma in och säga "Roa mig!" skulle få mig att be personen att dra åt helvete, för i rollspel så är alla tillsammans som ska roas.. Du (spelaren) ska klia min rygg och jag (spelledaren) ska klia din.. Tillsammans så får man en trevlig stund tillsammans..

Nu drar jag din attityd lite extremare för att visa hur dumt tänkandet är.. En person som hatar rollspel och tycker det är råtöntigt och går in med attityden att bara vara oseriös och klaga som fan på hur löjligt rollspel är.. Skulle du spelleda en sådan person?

Skräck är en stämning och för att kunna snappas upp av den stämningen måste du vara beredd på att låta dig skrämmas.. Det gäller alla sorters stämningar.. En publik som tittar på en stand-up-komiker har förberett sig på att skratta och då är det mycket lättare för komikern att få folk att skratta.. Ta Robert Gustafsson som exempel.. Bara för att folk vet att han är rolig, så har folk lättare att skratta åt/med honom.. Han kommer faktiskt undan med rätt kassa skämt ibland..

Jag skulle vilja säga att skräckrollspel fyller samma funktion som en stand-up-show.. Ordet säger vad man har att förvänta sig och så kan man förebereda sig på det.. Om spelledaren plockar fram Kult eller Call of Cthulhu så säger denne indirekt "Idag så ska ni vara extra mottagliga för att skrämmas", lika mycket som att Drakar och Demoner kan säga "Jag vill att ni ska äventyra" och Feng Shui "Jag vill att ni ska ta kontrollen över miljön".. Ok, det beror på vad spelledaren har fastställt att ett rollspel ska användas till..

För det är så jag använder rollspel.. Alltså för att presentera nya sätt som man kan spelleda och spela rollspel.. Jag kan använda ett nytt rollspel bara för att jag vill testa olika saker.. Det behöver inte vara något som kommer med rollspelet att göra, utan jag får bara en ursäkt att säga "Såhär spelar man det här" och så sväljer spelarna det med hull och hår.. Det är pissenkelt.. Så om någon säger "ni ska vi spela skräck" så bjud på dig själv och låt dig skrämmas.. Gör du det bra så sprider det sig till andra (suggestion) och börjar de också blir rädda och kan sedan i sin tur göra dig räddare..

Det där var om stämning.. Hur man spelleder den får andra svara på..

/Han som inte kan skräckspelleda

<font size="1">suggestion: påverkande, förledande</font>

Johan K

Gammal & dryg
Ett rollspel som bygger på nästan bara skräck borde väll bli tjatigt, eller?
Det skulle jag nog inte vilja säga faktiskt. Isåfall skulle ju det bli lika tjatigt med alla dessa framtids/fantasy-rollspel ju. Så varför inte då åxå skapa ett rent skräckrollspel ?

Går det inte lika bra att ta vilket rollspel som helst och bara köra skräck i det?
Johåd, det funkar ju aldels utmärkt det åxå, skulle jag ju vilja säga. Det är ju vad man gör äventyret till.

Vad är så roligt med skräckrollspel?
Att få en trevlig upplevelse ? Att bli lite småskrämmd ?
Egentligen så är skräckrollsepl lika roligt som vilket annat rollspel av annan kakrtär..Så det handlar iom att få den där upplevelsen tillsammans.

Belkor

Veteran
Mycket bra förklaring :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:
Helt plötsligt blev jag väldigt sugen på att spela något skräckrollspel!

Något särskilt du rekomenderar?

Rising

Vila i frid
Helt plötsligt blev jag väldigt sugen på att spela något skräckrollspel!
Hey, vad kul! Jag var rädd att du skulle tycka min förklaring var för pladdrig och trist, och att jag fick skräckrollspelen att framstå som stela. (Jag gillar att försöka analysera varför läskiga saker är läskiga, även om jag förstås inte alls tänker så när jag väl spelar; då är det bara känslor som gäller)

Något särskilt du rekomenderar?
De flesta exempel jag nämnde i mitt inlägg handlade om Kult. Idag går det att köpa Kult på engelska i rollspelsaffärerna. Jag personligen är inte helt förtjust i den versionen, även om den innehåller i stort sett allt som fanns i den verison jag började spela med (den andra utgåvan) och mycket, mycket mer därtill, men det är tyvärr så att jag tycker den nya versionen har mycket blaj som distraherar en och leder spelets fokus bort från det riktigt häftiga.

Men jag... tja, jag rekommenderar nog den ändå. Jag tror det var Nemesis här på forumet som sade det bäst. Trots att han aldrig hade spelat Kult innan han köpte tredje utgåvan så såg han direkt att vissa partier inte kändes rätt och de hade han inget problem med att hoppa över tills vidare. Om man kan läsa ett rollspel på det viset; alltså så att man kan plocka ur russina ur kakan, då är nog den nya Kultutgåvan toppen, för man får en väldigt stor kaka att plocka russin ur.

Så... visst. Satsa på nya Kult. Det är inte särskilt nybörjarvänligt, men vi på forumet älskar att komma med tips och respons för att underlätta för nybörjare (det är nämligen mycket roligare att diskutera skräckrollspel med nytt blod än med de som redan hittat sitt skräcksätt att spelleda på) så var inte rädd för att be om hjälp om du har problem i början.

Kult är ett modernt storstadsskräckspel som bygger mycket på trasiga människor och deras världsuppfattning. Är de galna, eller är deras hallucinationer verkligare än "verkligheten"? På ytan så kan Kult påminna väldigt mycket om hellraiser-filmerna, men det är en liknelse som de flesta kultspelledare arbetar för att frångå. Jag tycker ändå att man kan säga att det är som hellraiser.

fia-lia

Veteran
Låter intressant

Hmm, jag har bara spelat CoC som rent skräckrollspel tidigare, och jag tycker det är alldeles fantastiskt roligt, men nu blev jag riktigt intresserad av Kult. Du motiverar väldigt bra.

Paranoia har jag iofs också spelat, och det skulle man också kunna kalla skräckrollspel i den meningen att man har väldigt liten kontroll över sin situation (mindre än man tror), och chanserna att överleva är små, i längden. Känslan är liknande den man får när man spelar skräckrollspel. Fast definitionen av Paranoia är mer "oförutsägbart" än "skräck" förstås. Det är väl egentligen mest ett politiskt typ av spel. Det är väl därför det kan bli så läskigt. :gremwink:

gitarrpoet

Veteran
Det skulle jag nog inte vilja säga faktiskt. Isåfall skulle ju det bli lika tjatigt med alla dessa framtids/fantasy-rollspel ju. Så varför inte då åxå skapa ett rent skräckrollspel ?
Jag tror att vår bästa vän syftar på att Fantasy eller Sci-Fi är en Genre medans skräck faktiskt bara är en känsla; Det är som att skriva ett Action rollspel. eller ett Thriller rollspel. Och ja.. Jag håller med honom det låter väldigt tjatigt. Så är dock inte fallet, åtminstonde i min lilla bubbla är skräck det mest inspirerande i ett rollspels möte, både som spelledare men främst som spelare.

gitarrpoet

Veteran
Otroligt tankeväckande! Jag träffade en blond tjej nu i helgen som frågade vad rollspel egentligen var och tyckte det verkade löjligt att sitta framför ett bord o fantisera med massa tärningar, och säger man så så blir det ju rätt löjligt. Men å andra sidan, tänker man så blir det mesta vardagliga ting löjliga. Jag menar vem fan vill glo in i en glaskräm som flimmrar med menyer och färger i 3 timmar, som sagt allt blir vad man gör det till. Jag håller med dig också Han på punkten att jag skulle nog helst inte SL:at en sån person, dels för min egen, dels för spelgruppen och dels för personen i fråga som saknar motivationen.

gitarrpoet

Veteran
DnD Action skräck.

Skräck har fler definitioner;

DnD Kan du utveckla till skräck genom att beskriva hur spelarna låst in sig på w-huset tillsamans med dem byfolket som inte flydde byn när profetian skulle slå in.. När väl fullmånen stod högt reste sig dem plundrade liken från marken och införskaffade sig tillhyggen och sedan svärma neråt byn. Spelarna tvingas då ta till enkla knep vad dem kan komma på för att hålla dem borta. barrikera fönster och dörrar bla bla. och sedan inse att dem tar sig in på övervånningen och tillslut kommer dem kanske från alla hållen och det blir panik när SL beskriver deras upspruckna vita hud och stinkande ondska och pest.tills solen går upp och några spelare ev är döda och byn överkörd. Eller om dem lyckades fly eller tjofräs vad som helst.

Saken är den att skräcken i DnD kräver av spelarna att vara oerfarna och kanske mest inspirerade; Rädda. Andrenalin skräck? Sen finns det ju lite mer sofistikerad skräck som Kult. Men jag vet inte, känns som om man börjar med kult slutar man bli rädd i vanliga rollspel överhuvudtaget..

Bra skrivet förresten.

Rising

Vila i frid
Re: DnD Action skräck.

Men jag vet inte, känns som om man börjar med kult slutar man bli rädd i vanliga rollspel överhuvudtaget.
Nja, typisk Kultskräck kan faktiskt också bli rätt förutsägbar efter ett tag. Man kan bli så van vid en långsam, krypande fasa med kuslig atmosfär och psykologiska bottnar att man börjar ta det för givet. Då kan det istället bli mycket värre med ett äventyr där man spelar på panik, förvirring, stress och enkel, primitiv skräck. Det kom många långsamma skräckrullar i kölvattnet efter Sjätte Sinnet, och jag tycker att man blev rejält tagen på sängen i Dawn of the Dead där allt plötsligt går så fort och där det inte finns någon förklaring eller långsam upptrappning.

Därför är det väl ganska bra att Kult passar för rätt enkel actionskräck också. Jag har varierat mig med åren.

En fördel med DnD kan ju vara att spelarna inte behöver förvänta sig skräck. Att genomsöka en dungeon efter ens syster om man tror att grottgångarna bara har kobolder att bjuda på, det kan vändas till en mardrömsjakt om man hör systern ropa ens namn från en fjärran punkt långt in i mörkret upprepade gånger tills det slutligen blir tyst en lång stund. Man ökar takten, jäktar och letar febrilt, samtidigt som man undrar vad som kan ha hänt med henne. Till slut ser man henne liggandes i en del av grottan som rasat in, förmodligen har hon snavat och slagits medvetslös, tänker man, eftersom det inte är särskilt långt ner, men när man väl tagit sig ner och vänder på henne så hinner man precis höra hennes röst igen; nu kommer den ovanför ens huvud, från flera olika håll samtidigt, och den spelar upp hennes sista ångestfyllda skrik i livet; innan man ser hur hennes ansikte har gröpts ut ur hennes huvud. I nästa sekund tar sig leokrottorna ner och anfaller en från flera olika håll samtidigt.

Liksom; när jag läser om leokrottornas härmningsförmåga (inte unik för leokrottorna, iofs, men jag är van vid Nethack och där var det främst (enbart?) leokrottorna som förvirrade en genom att härma olika ljud) så tänker jag bara på hur det kan användas på subtila och finurliga sätt för att väcka skräckstämningar. Exemplet ovan är i stort sett exakt så som monsterbeskrivningen själv presenterar förmågan, men tanken på leokrottor som härmar andra, större och farligare monster än dem själva, den är också rolig, eller tanken på att leokrottorna härmar ett meddelande som de själva inte förstår, vilket gör att rollpersonerna kan förstå att de håller på att gå i en fälla i förväg. (Vilket borde ge spelarna samma gnagande oroskänsla som när polischefen frågar huvudpersonen i LA Story om han vet något om Rollo Tomasi) Man skulle också kunna göra en Terminator 2 och låta en leokrotta plåga en rollperson och försöka få henne att ropa på sitt barn/sina vänner, så att leokrottan skall kunna "spela in" den frasen för att därefter kunna repetera den.

Det finns massor av monster/förmågor i DnD som passar jättebra för att förvilla spelarna med, eller för att ge dem kusliga varsel om vad som väntar dem eller vad som har hänt i det förgågna. Det finns massor av sätt att använda dem för att etablera skräckstämningar, men, det är ändå rätt sensationell, ytlig skräck, och framförallt så ger inte böckerna själva särskilt mycket inspirerande tips eller råd. Så man får göra det mesta av jobbet själv.

Jonas Ferry

Swordsman
Re: Låter intressant

Paranoia har jag iofs också spelat, och det skulle man också kunna kalla skräckrollspel...
Det kan man. Dels är ju nya Paranoia XP indelat i olika grader av seriositet, från Zap! via Classic till Straight, och dels kan vanliga Paranoia vara rätt skräckaktigt, som du säger. Spelar man "Straight" är det färre snabbdragna laserpistoler och blastande av andra rollpersoner och desto mer krypande "realistisk" skräck om hur det kan tänkas vara att leva i alfakomplexet.

Även om man spelar ett mer lättsamt Paranoia brukar man nå stunder då alla sitter och nervöst sneglar på varandra för att försöka lista ut vem som är mest farlig. Den som är mest farlig är tyvärr oftast mest behövd, vilket ger upphov till jobbiga situationer.

Ja, Paranoia är fint, och fungerar förmodligen bra som skräck om man väljer att tona ner slapsticken och skruva upp andra delar.

Johan K

Gammal & dryg
Jag tror att vår bästa vän syftar på att Fantasy eller Sci-Fi är en Genre medans skräck faktiskt bara är en känsla;
Både jag & nej..
Skulle vilja påstå att man kan både ha skräck som en genre & en känsla faktiskt. Dels så finns det ju skräckrollspel som t. ec CoC, Choch & linande spel. De spelen skulle jag vilja påstå att de kan finnas i skräckgenren, sena så kan man ju ha skräckinfluenser i alla spel, oavsett genre..
Eller är jag helt fel ute ?

Luna_Luciferi

Veteran
Jag drog igenom ett scenario i Kult för ett tag sedan. Skrämdes väl lite men det kändes mer som ett Silent Hill liknande skräcklir eller någon b-skräckis.
Då kan jag säg att det blev mycket bättre när jag drog igenom en kampanj i D&D och fick en kvinnlig spelare att börja gråta av skräck och en annan att må åt helvete. Allt i en klassisk mörk krypta med ett sublimt spöke.
Alltså mina egna slutsatser är nog att de känns bättre att dra igenom skräck i ett lir man känner sig hemma i som man kan leva ut lite mer i.
Så tycker jag i alla fall.

fia-lia

Veteran
Re: Låter intressant

Jag har nog bara spelat vanliga Paranoia. (Det är ett av de spel där jag haft lyckan (??) typ att aldrig någonsin titta i någon bok, utan haft en spelledare som talat om allt han tyckte vi behövde veta. Därav är jag inte insatt i några regler eller så.) Det var ju läskigt, men på ett annat sätt än CoC. Det läskiga med Paranoia tycker jag varit delvis p g a slapsticken, för att man samtidigt har det där osäkerhetsmometet och då blir det så läskigt absurt. Man vet inte riktigt om man ska skratta eller skrika och döda någon liksom.....hehehe

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Paranoia

Jag har nog bara spelat vanliga Paranoia. (Det är ett av de spel där jag haft lyckan (??) typ att aldrig någonsin titta i någon bok, utan haft en spelledare som talat om allt han tyckte vi behövde veta. Därav är jag inte insatt i några regler eller så.)
Du vet naturligtvis att det är högförräderi för en person med säkerhetskod röd att titta i regelboken! :gremwink:

/tobias

fia-lia

Veteran
Re: Paranoia

Aaaaah, just det! Det förklarar ju saken... Jag känner igen det nu när du säger det. Självklart är det så!

Madon

Warrior
Då kan jag säg att det blev mycket bättre när jag drog igenom en kampanj i D&D och fick en kvinnlig spelare att börja gråta av skräck och en annan att må åt helvete. Allt i en klassisk mörk krypta med ett sublimt spöke.
Jag tycker det i detta fall gått lite för långt, men jag kan inte undå att undra hur du gjorde..

Madon

Warrior
Lite olika skräckinriktningar?[OT]

Ok, jag funderar även jag på att börja spelleda skräck.

Men jag undrar om någon kan beskriva skillnaden i några vanliga skräckrollspel, och gärna lägga till fler som ni tycker är spelvärda.

De jag funderar på är Kult, World of darkness (då mest Vampire the masqerade), och CoC