Nekromanti På tal om samberättande: nån som testat Donjon?

Nightowl

Champion
Spelet verkar handla om samma sak som gamla Grottor Fulla Med Monster: the Roleplaying Game, men verkar sannerligen funka annorlunda.

Citat från hemsidan:
How does it work?
Donjon has a unique dice pool system that provides for multiple successes on every roll. Every success you get is one statement that you, the player, get to declare about your action. Want to find a secret door to escape from the horde of trolls coming your way? Look for one - if you succeed, it'll be there. Want to find a magic sword on that dead adventurer over there? Loot the body - you'll find it with a success. Wondering what's on the other side of that door? Bash it down - with enough successes, you'll tell the GM what's there.

Donjon has a revolutionary new approach to making adventures that provides for this sort of player power, giving the players room to do what they want, while allowing the game master to plan ahead. Also, it's really fun.
Någon som vet nåt?

Erik

Quadrante

Grisbonde
...min kasserade idé Donjons & Wagons

Hade en gång en idé om att skapa ett spel som hette Donjons & Wagons.

Nä, jag har inte testat det här spelet, men av citatet att dömma, så behöver man inga fler regler än den där. På hur många sidor är spelet ?

Nightowl

Champion
Re: ...min kasserade idé Donjons & Wagons

No freaking clue, men det är inte tjockt. Det verkar faktiskt finnas lite regler (vad man slår för, typ - precis som tjuvar har lättare att hitta lönndörrar har den som spelar en tjuv lättare att få bestämma att det faktiskt finns en lönndörr, typ). Jag har sett ett resonemang om regler för urlänge sedan och hittade det igen av en slump idag.

Erik

Johan K

Gammal & dryg
Har tyvärr inte testat det.. Men det verkar ju förbannat enkelt att lira ju !
Vart hittade du det här spelet ??

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har för mig att folk brukar snacka om det på rpg.net i samma andetag som There Is No Spoon och andra hyllade små indiespel, men det vet du säkert mer om än jag. Att söka där kan nog löna sig annars.

/Dimfrost

Johan Granberg

Swordsman
Tips till intresserade

Trots mitt vurmande för The Forge har jag inte satt mig in särskilt mycket i detta spel, som alltså är ett av den communityns flaggskepp. Ett "The Forge-spel" om man nu accepterar den termen, vissa surisar gillar inte att spel de tycker om förknippas med dessa prettoindienissar. Clinton R Nixon (som alltså har skrivit spelet) är hursomhelst en av "ägarna" till the forge så det känns nog okej att använda den i det här sammanhanget. Okej, det var ett onödigt sidospår, det jag ville säga var detta: Alla intresserade rekomenderas härmed att ta sig till Anvilwerks forum på The Forge ifall de vill lirka ut lite mer info än vad som fanns på själva hemsidan.

Cool idé att skriva ett narrativistiskt dungeonbasharspel hursomhelst. Jag gillar't!

Jonas Ferry

Swordsman
Re: På tal om samberättande: nån som testat Donjon

Spelet verkar handla om samma sak som gamla Grottor Fulla Med Monster: the Roleplaying Game, men verkar sannerligen funka annorlunda.
Jag har inte spelat Donjon, men däremot läst det. Fungerar annorlunda antar jag att det gör, spelet har till och med undertiteln "a game of old-school dungeoneering with an all-new bent". Vad som är annorlunda beskrivs rätt bra av förklaringen i början av spelet:

How this game came to be
Five people sat around a table on a Sunday afternoon, all with piles of dice in front of them. We’d gotten together for an afternoon of role-playing, and decided to play our favorite game from our childhood, a slim red-covered version of the original Dungeons and Dragons.

Zak (the Dungeon Master): You’re in a small room, with walls made of grey stone and covered with slime. The floor's about a foot deep in water.
Clinton (as an Elf): I look for secret doors. (Rolls some dice.) Success.
Zak: Ok. You find a secret door. It’s... um, I don't know... on the left wall.
Clinton: Really? Was that on the map, or did you make that up?
Zak: Made it up. You searched, and were successful, right?
Clinton: Kick-ass.

We suddenly realized we were having fun. We decided to drop the idea of common sense, and had every successful roll have something happen. Whenever I successfully searched for secret doors - there was one. Whenever I listened for noise successfully - there was noise. It worked like a charm, and I went home with ideas fluttering in my head. A hundred e-mails, dozens of phone calls, and a few edits later, Donjon emerged.

I Donjon har man sex grundegenskaper som i stort sett är de gamla vanliga. Man har dessutom en ras och en klass och ett antal färdigheter. Färdigheterna väljer spelaren helt fritt utifrån vilken ras och klass man har.

När man sedan slår färdighetsslag slår man lika många tärningar som man har i sin egenskap och eventuell färdighet. Det rekommenderas att man använder T20, men vilken storlek som helst går bra så länge alla är lika. Är det en statisk handling sätter SL en svårighetsgrad, som är det antal tärningar han slår, efter hur mycket kontroll han vill ha över scenen och sedan rullar SL och spelaren sina tärningar. Man letar rätt på den högsta tärningen, den personen har vunnit, och räknar sedan antalet tärningar som är högre än förlorarens. Om spelaren vann får han antingen bestämma så många fakta om resultatet av handlingen, eller lägga till lika många tärningar till nästa slag.

Ett exempel:
En rollperson vill speja genom skogen för att se om han upptäcker troll. Han får tre "successer" och väljer att använda två till fakta och en till bonus. Han väljer att det är tre stycken troll, och att det är samma troll som plundrade hans hemby tidigare. Han sparar en tärning som bonus som han använder för att smyga fram och anfalla.

Spelet är 86 sidor långt och det finns såklart en hel del annat som är snyggt, bland annat systemet för att hantera pengar. Det är ett nog ett bra spel för folk som vill testa en mer decentraliserad och spelardriven spelstil, men inte är beredda att riktigt lämna bekant mark. Vill man veta mer kan man läsa recensioner på RPGnet.

Ett annat fantasyspel av Clinton R. Nixon som uppmärksammats på sistone är The Shadow of Yesterday. Det går att läsa gratis (kolla in "Main Rulebook" och "The World of Near") på nätet, och speciellt intressant är enligt mig systemet för "keys" och "character transcendence".

Johan Granberg

Swordsman
Re: På tal om samberättande: nån som testat Donjon

Vill man veta mer kan man läsa recensioner på RPGnet.
Ah! Bra att du påminde mig. Det finns ju en schysst recension på The Forge också. Även om man kan fundera över dess objektivitet då den ligger på en sida som Clinton är så tätt förknippad med :gremooo:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Haha! Mina söner skulle älska det här spelet …

När jag lirar D&D med mina söner och deras polare brukar de allt som oftast spåra ur i långa utläggningar om vad som kanske finns bakom nästa dörr, vad de skulle göra om det fanns och vad som skulle hända sen.

Det här spelet skulle passa dem utmärkt.

Jonas Ferry

Swordsman
Re: Haha! Mina söner skulle älska det här spelet …

När jag lirar D&D med mina söner och deras polare brukar de allt som oftast spåra ur i långa utläggningar...
Det är onekligen intressant att ha regler för vem som egentligen bestämmer vad som finns bakom dörren. När du säger "de" antar jag att du menar spelarna och inte deras rollpersoner, och när spelare kommer med förslag i "vanliga" spel kan det bli lite besvärligt.

Ibland är det svårt att skilja mellan vad som är spelarens spekulationer och önskemål och vad som tillhör rollpersonen. Om någon säger "jag hoppas att det inte finns ett grottroll bakom dörren" betyder det antingen att det är en förnuftig rollperson, eller att spelaren tycker att det skulle vara tråkigt med en strid just nu. I Donjon har man ett system för att dels kunna spela sin rollperson så att han inte vill att grottrollet ska vara där, samtidigt som spelaren använder sina fakta för att säga att det finns ett troll.

En annan sak som är besvärlig för SL i vanliga spel är hur mycket man egentligen ska lyssna på spelarnas förslag under pågående spel. Vissa spelare och spelledare är så vana att spelet fungerar så att SL styr världen och spelarna bara påverkar den via sina rollpersoner att det känns som "fusk" om spelarnas kommentarer utanför spelet påverkar handlingen i spelet. Om spelarna säger "vad coolt det vore med ett grottroll bakom dörren" kan det kännas lite oinspirerat om SL säger "när ni öppnar dörren står där ett... grottroll". Då kan nog Donjons system vara bra, eftersom det blir tydligt när spelarna bara sitter och spekulerar och när de verkligen vill att det ska finnas ett grottroll.