Simon
Swashbuckler
Sugen på att spela i Mundana men avskräckt av Eons regelsystem (som prickar av många saker på min inte-gilla-lista) så håller jag på att sammanställa T10 Fantasy . Det blir en regelmotor som är mer avpassad till standardfantasy (om man kan använda det ordet utan att låta nedsättande) än till exempel Västmarks eller Skymningshem: Andra Imperiets slimmade system, men som ändå behåller T10-systemets elegans och flexibilitet.
Regelsystemet är i sin kärna tänkt att passa världar som Mundana, Ereb Altor eller Midgård, även om jag hoppas att det blir smidigt att bygga om så som man vill ha det utan att få en massa strukturella problem.
Vad jag skulle vilja veta är vad folk här skulle vara intresserade av att se i ett sånt regelsystem. Jag har än så länge skrivit in ett drygt tiotal mer eller mindre spelbara varelser och folkslag, men det finns ju rum för hur många som helst. Detsamma gäller djur och bestar. Har ni några mer eller mindre exotiska varelser som ligger och dammar så kan ni väl beskriva dem och slänga med lite värden (enligt vilket någorlunda begripligt spelsystem som helst).
Jag tänkte slänga med både varelser från typisk nordisk fantasy och mer D&D-aktiga varelser, allt för att bredda användningsområdet och ge stoff till eventuella spelare.
Exempel på de som redan är inskrivna är dvärgar, alver, hobbitar, orcher (duh! jag sa att det var standardfantasy!), kentaurer, minotaurer, muslingar, råttfolk, feliner, vulfen och dragonider.
Magisystemet måste så klart också vara brett nog att rymma olika fantasygenrers behov, och därför blir det många "magiskolor", typ eldmagi, vattenmagi, jordmagi, luftmagi, livsmagi, dödsmagi, kroppsmagi, metamagi, hantverksmagi, häxkonst, alkemi, andebesvärjande, demonbesvärjande och naturmagi.
Attributen är nio till antalet. De är Handling (händighet), Smidighet, Styrka, Tålighet, Karisma, Kommunikation, Psyke, Bildning och Uppmärksamhet. Skalan för dessa är från -4 till +4, modifierat av varelseegenskaper.
Attribut och färdighetsvärde adderas till en T10 och jämförs med en svårighet, precis som det brukar vara i T10-spelen.
Storlek används så ofta, så den noterar man också, även om den är noll.
Vapen har ett penetrationsvärde som beskriver förmågan att tränga igenom rustning. Är följande skala inbördes rimlig?
0 - slag, sparkar
1 - klubba, stav
2 - dolk, svärd, hammare, kastkniv
3 - yxa, slagsvärd, kastspjut, kastyxa, hjälmkrossare
4 - korpnäbb, pilbågspil
5 - armborstlod
Säg vad ni tycker. Är det överflödigt? Låter det intressant? Är det fler än jag som vill ha regler för att kunna spela Mundana T10 eller Trudvang T10? Eller är det bättre att köra Västmarks regler rakt av och bara modda det man behöver?
Hälsningar,
Simon, slipar golv
Regelsystemet är i sin kärna tänkt att passa världar som Mundana, Ereb Altor eller Midgård, även om jag hoppas att det blir smidigt att bygga om så som man vill ha det utan att få en massa strukturella problem.
Vad jag skulle vilja veta är vad folk här skulle vara intresserade av att se i ett sånt regelsystem. Jag har än så länge skrivit in ett drygt tiotal mer eller mindre spelbara varelser och folkslag, men det finns ju rum för hur många som helst. Detsamma gäller djur och bestar. Har ni några mer eller mindre exotiska varelser som ligger och dammar så kan ni väl beskriva dem och slänga med lite värden (enligt vilket någorlunda begripligt spelsystem som helst).
Jag tänkte slänga med både varelser från typisk nordisk fantasy och mer D&D-aktiga varelser, allt för att bredda användningsområdet och ge stoff till eventuella spelare.
Exempel på de som redan är inskrivna är dvärgar, alver, hobbitar, orcher (duh! jag sa att det var standardfantasy!), kentaurer, minotaurer, muslingar, råttfolk, feliner, vulfen och dragonider.
Magisystemet måste så klart också vara brett nog att rymma olika fantasygenrers behov, och därför blir det många "magiskolor", typ eldmagi, vattenmagi, jordmagi, luftmagi, livsmagi, dödsmagi, kroppsmagi, metamagi, hantverksmagi, häxkonst, alkemi, andebesvärjande, demonbesvärjande och naturmagi.
Attributen är nio till antalet. De är Handling (händighet), Smidighet, Styrka, Tålighet, Karisma, Kommunikation, Psyke, Bildning och Uppmärksamhet. Skalan för dessa är från -4 till +4, modifierat av varelseegenskaper.
Attribut och färdighetsvärde adderas till en T10 och jämförs med en svårighet, precis som det brukar vara i T10-spelen.
Storlek används så ofta, så den noterar man också, även om den är noll.
Vapen har ett penetrationsvärde som beskriver förmågan att tränga igenom rustning. Är följande skala inbördes rimlig?
0 - slag, sparkar
1 - klubba, stav
2 - dolk, svärd, hammare, kastkniv
3 - yxa, slagsvärd, kastspjut, kastyxa, hjälmkrossare
4 - korpnäbb, pilbågspil
5 - armborstlod
Säg vad ni tycker. Är det överflödigt? Låter det intressant? Är det fler än jag som vill ha regler för att kunna spela Mundana T10 eller Trudvang T10? Eller är det bättre att köra Västmarks regler rakt av och bara modda det man behöver?
Hälsningar,
Simon, slipar golv