Nekromanti Påven avgår!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
anth said:
Sen lägger vi till Robinson-Robban som joker.
Som sminkar sig till Nightcrawler, doppar pungen i nattvardsvinet och stjäl påvemössan?

Jag är för. Fast jag har hört att Robban lugnat ner sig numera...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
MiniMoni said:
Lider med dig :)

Det var min abstinens efter Jeremy Irons som påve som fick mig att söka alternativa droger i "Borgia". Nu har jag insett att fler beroenden är bättre än ett.

En varning dock, påven i "Borgia" talar med en störande amerikansk accent. Jag själv fick tvinga mig lite att lära mig leva med den, men efter det problemet är besegrat så är det bara kärlek som gäller :)
Låter väl som en snygg rolltolkning -- den historiske påven Alexander Borgia var spanjor och talade sålunda italienska med kastiliansk brytning. Det kan simuleras med en avvikande dialekt av engelska.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Korpen said:
Ond bråd död said:
Man kan ju spekulera i varför han avgår. Med tanke på att den förre påven antagligen varit död i flera veckor innan han avgick så är det ju lite mystiskt att bara hoppa av så där.

Spontant tänker man på småpojkar eller maffian, men det kan ju bero på nåt annat också. Han har ju hjälp med allt så det borde ju inte vara nåt problem med en senil påve t ex.

Min förhoppning är att han förlorat sin tro. :gremsmile:
Tror mest att det beror på att han var så nära den förre påven och såg vad som hände och hur mycket som sköts på framtiden när Johannes Paulus II blev sjuk. Han vill nog undvika det och se till att kyrkan inte sitter med en ledare som inte orkar med. Hade det varit någon skandal så hade det kommit ut för länge sedan.
För det första kan det handla om normal ålderssvaghet. Som il papa själv skriver, det finns ofta inte så mycket ork kvar för en 85-åring. (Det är pinsamt om påven plötsligt somnar under viktiga möten.)

Det är dessutom faktiskt möjligt att han har fått någon medicinsk diagnos som gör att han inser att kroppen kommer att rasa inom kort. Bättre att packa ihop snyggt och lämna jobbet i tid än att bli ett vrak bakom skrivbordet.

slanfan

Hero
Jag trodde man var påve 4 life. Aja, det har i mina ögon alltid varit något skumt med det jobbet :gremwink:

Chryckan

Swordsman
Mekanurg said:
Korpen said:
Ond bråd död said:
Man kan ju spekulera i varför han avgår. Med tanke på att den förre påven antagligen varit död i flera veckor innan han avgick så är det ju lite mystiskt att bara hoppa av så där.

Spontant tänker man på småpojkar eller maffian, men det kan ju bero på nåt annat också. Han har ju hjälp med allt så det borde ju inte vara nåt problem med en senil påve t ex.

Min förhoppning är att han förlorat sin tro. :gremsmile:
Tror mest att det beror på att han var så nära den förre påven och såg vad som hände och hur mycket som sköts på framtiden när Johannes Paulus II blev sjuk. Han vill nog undvika det och se till att kyrkan inte sitter med en ledare som inte orkar med. Hade det varit någon skandal så hade det kommit ut för länge sedan.
För det första kan det handla om normal ålderssvaghet. Som il papa själv skriver, det finns ofta inte så mycket ork kvar för en 85-åring. (Det är pinsamt om påven plötsligt somnar under viktiga möten.)

Det är dessutom faktiskt möjligt att han har fått någon medicinsk diagnos som gör att han inser att kroppen kommer att rasa inom kort. Bättre att packa ihop snyggt och lämna jobbet i tid än att bli ett vrak bakom skrivbordet.
Vad man inte får glömma är ju att påven är inte bara någon religös ledare utan en av världens mäktigaste stadsöverhuvuden. Han har ett arbetsbörda och schema som minst motsvarar USAs president. Till exempel när den nuvarande påven tillträdde så ägnade han lika mycket tid "on the road" på ett år som USAs president med den skillnaden att istället för 50 delstater så rste påven runt hela jorden.
Om jag blir 85 så skulle jag nog också tycka det var för jobbigt.

Per Folmer

Swordsman
Om jag verkligen trodde på det jag stod för skulle jag fortsätta vara påve fram till döden, såvida inte jag var helt f**ked up av, som tidigare spekulerats här, en sjukdom. Jag vet inte var jag ska börja gällande hur pinsam denna katolska kyrkan är. Gällande vem som kommer efter känns som att polera en bajskorv (något som kan bli väldigt sjysst förvisso, men man måste ju börja någonstans.

Möller

Hubert Hortlax
Vore ju verkligen problematiskt om han hade en diagnos som riskerar att leda till hjärndödhet eller liknande vegetativt tillstånd. Det kan knappast vara enkelt att avsätta en påve.

Kanske därför han avgår.

Max Raven

T12-kultist
krank said:
Jag skulle gärna se en kvinna, men sen kom jag på att jag läst nånstans (eller hört på QI?) att den saken tydligen kontrolleras genom något underligt test där den blivande påven ska gå med fritt hängande paket ovanför de församlade prästarna som ska kolla så allt är på plats... Men det låter, och känns som, en skröna.
Du tänker på påvens toalett. :gremsmile:

(Den här grejen brukar kopplas samman med skrönan om Påve Johanna, som uppenbarligen ska ha blivit påve(!), varit gravid under påveskapet(!!) och fött barn mitt i en procession(!!!) vartefter hon dött spontant/stenats av folkmassan. Berättelsen användes som propaganda mot katolska kyrkan av protestanterna när det begav sig)

Arfert

Facit
Johanna uppfattade jag som en roman maskerad till "based on a true story".. lite som En geishas dagbok. Hittipå.

Radioaktiv

Hero
Fast jag har boken som är en förlaga till en geishas dagbok. Mineko Iwasakis "Jag, en geisha". En biografi. http://sv.wikipedia.org/wiki/Mineko_Iwasaki

Det är inte bara hittipå då väldigt mycket av En Geishas memoarer togs direkt därifrån.

Anyhow...

Pope Joan? Näe... Det är en saga jag fick höra när jag var liten. Faktiskt. Men det säljer säkert en del böcker. Och en film som var helt okej också, om jag inte minns helt fel. :gremsmile: