Som sminkar sig till Nightcrawler, doppar pungen i nattvardsvinet och stjäl påvemössan?anth said:Sen lägger vi till Robinson-Robban som joker.
Jag är för. Fast jag har hört att Robban lugnat ner sig numera...
Som sminkar sig till Nightcrawler, doppar pungen i nattvardsvinet och stjäl påvemössan?anth said:Sen lägger vi till Robinson-Robban som joker.
Låter väl som en snygg rolltolkning -- den historiske påven Alexander Borgia var spanjor och talade sålunda italienska med kastiliansk brytning. Det kan simuleras med en avvikande dialekt av engelska.MiniMoni said:Lider med dig
Det var min abstinens efter Jeremy Irons som påve som fick mig att söka alternativa droger i "Borgia". Nu har jag insett att fler beroenden är bättre än ett.
En varning dock, påven i "Borgia" talar med en störande amerikansk accent. Jag själv fick tvinga mig lite att lära mig leva med den, men efter det problemet är besegrat så är det bara kärlek som gäller
För det första kan det handla om normal ålderssvaghet. Som il papa själv skriver, det finns ofta inte så mycket ork kvar för en 85-åring. (Det är pinsamt om påven plötsligt somnar under viktiga möten.)Korpen said:Tror mest att det beror på att han var så nära den förre påven och såg vad som hände och hur mycket som sköts på framtiden när Johannes Paulus II blev sjuk. Han vill nog undvika det och se till att kyrkan inte sitter med en ledare som inte orkar med. Hade det varit någon skandal så hade det kommit ut för länge sedan.Ond bråd död said:Man kan ju spekulera i varför han avgår. Med tanke på att den förre påven antagligen varit död i flera veckor innan han avgick så är det ju lite mystiskt att bara hoppa av så där.
Spontant tänker man på småpojkar eller maffian, men det kan ju bero på nåt annat också. Han har ju hjälp med allt så det borde ju inte vara nåt problem med en senil påve t ex.
Min förhoppning är att han förlorat sin tro.
Vad man inte får glömma är ju att påven är inte bara någon religös ledare utan en av världens mäktigaste stadsöverhuvuden. Han har ett arbetsbörda och schema som minst motsvarar USAs president. Till exempel när den nuvarande påven tillträdde så ägnade han lika mycket tid "on the road" på ett år som USAs president med den skillnaden att istället för 50 delstater så rste påven runt hela jorden.Mekanurg said:För det första kan det handla om normal ålderssvaghet. Som il papa själv skriver, det finns ofta inte så mycket ork kvar för en 85-åring. (Det är pinsamt om påven plötsligt somnar under viktiga möten.)Korpen said:Tror mest att det beror på att han var så nära den förre påven och såg vad som hände och hur mycket som sköts på framtiden när Johannes Paulus II blev sjuk. Han vill nog undvika det och se till att kyrkan inte sitter med en ledare som inte orkar med. Hade det varit någon skandal så hade det kommit ut för länge sedan.Ond bråd död said:Man kan ju spekulera i varför han avgår. Med tanke på att den förre påven antagligen varit död i flera veckor innan han avgick så är det ju lite mystiskt att bara hoppa av så där.
Spontant tänker man på småpojkar eller maffian, men det kan ju bero på nåt annat också. Han har ju hjälp med allt så det borde ju inte vara nåt problem med en senil påve t ex.
Min förhoppning är att han förlorat sin tro.
Det är dessutom faktiskt möjligt att han har fått någon medicinsk diagnos som gör att han inser att kroppen kommer att rasa inom kort. Bättre att packa ihop snyggt och lämna jobbet i tid än att bli ett vrak bakom skrivbordet.
Han skulle ju gå i kloster...Spider Jerusalem said:Undra om påven kommer att starta en sekt istället.
Fan vad udda det skulle kännas att gå i samma kloster-klass som expåven.Cissi said:Han skulle ju gå i kloster...Spider Jerusalem said:Undra om påven kommer att starta en sekt istället.
Det är slut med Benedict XVI:s liv i full fläng. Istället kommer han att sitta som klostrad.Brynolf said:Fan vad udda det skulle kännas att gå i samma kloster-klass som expåven.Cissi said:Han skulle ju gå i kloster...Spider Jerusalem said:Undra om påven kommer att starta en sekt istället.
Eller så var det gud som insåg att påven tagit av sig sitt skydd mot gudar och nu var en bra måltavla...anth said:Nu har gud sagt sitt och han är inte glad.
Lightning strikes Vatican
Du tänker på påvens toalett.krank said:Jag skulle gärna se en kvinna, men sen kom jag på att jag läst nånstans (eller hört på QI?) att den saken tydligen kontrolleras genom något underligt test där den blivande påven ska gå med fritt hängande paket ovanför de församlade prästarna som ska kolla så allt är på plats... Men det låter, och känns som, en skröna.
Johanna eller testandet av könsorgan? Eller båda?Radioaktiv said:Men det är ju också en skröna. Har jag läst nånstans nångång.