Jag tycker det är raka motsatsen till deprimerande. Tvärtom ser jag hur folk reser sig mot ett ultrakapitalistiskt jätteföretag som försöker hålla hobbyn gisslan.
Ingen, absolut ingen*, har framhärdat att världen går under i och med förändringar i OGL. Det är bara en halmdocka.
Däremot har den senaste tidens diskussioner blottat hur potentiellt skadliga WotC är för hobbyn, och engagerat i att hitta bättre lösningar som är i huvudsak konstruktiva, kreativa och sympatiska.
Det här debaclet har visat gamers minst dåliga sidor.
(*ok, någon galning finns säkert)
Ditt försök att motbevisa mig genom att vifta med en halmdocka är ett ypperligt bra exempel på just en halmdocka. Självsäkra uttalanden om
ingen och
aldrig är idiotiskt när man pratar om andras upplevelser! Jag kan visa dig på konkreta tweets och toots om det skulle vara så. Lite mer respektful argumentationsteknik, tack.
Men, för att följa upp på
dina upplevelser och inttryck, ja det är trevligt att se när folk kommer samman och konstruktivt skapar en lösning när man tillsammans finner den nuvarande situationen otillfredställande! Den biten har jag uppskattat, och det var det jag hade velat se lite mer av, gärna utan drama queens som ska göra en stor affär av saken. Nu verkar ju det som det rör på sig, vilket är positivt! Diskussionen om "ultrakapitalism" får du bryta ut till en ny tråd...
Sedan kunde man ju hoppas att detta gör att folk lärde sig lite mer om licenser och kanske läste på om Creative Commons. Det finns lösningar, och har funnits lösningar länge. Det är som när folk gnölar över One Book Shelf och ignorerar Warehouse23, som faktiskt också säljer för tredje part.