Nekromanti Pappersformatfunderingar...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter ju med ett par rollspel på väg nu, som jag tänkt trycka. Frågan är: format?

Evolutionens Barn var ju A5. Jag tyckte det funkade helt OK. Men, vad ska jag ha till >Human och Null State?

Fördelen med A5:
- Lätt för folk att skriva ut själva i rätt storlek.
- Jättestandardiserat format.
- Spelen ser bra ut bredvid Evolutionens Barn (enhetlighet ftw).

Nackdelar med A5:
- Hemskt litet.
- Fult (ingen golden ratio här inte)

Vad finns det annars för alternativ? Jag vill ju gärna hitta ett format och hålla mig till det, just för den "enhetliga känslan" i bokhyllan =)

Kriterier för min del om jag nu ska byta från A5:
- Gyllene snittet, helst.
- Åtminstone lite större än A5, men fortfarande mindre än, säg, A4. Vanliga rollspelsböcker är alldeles för gigantiska.
- Gärna någon form av standardiserat format, så att det har ett eget namn och är hyfsat vanligt och så.

Förslag?

Telash

Swordsman
Kör G5 som mig.
Jag är övertygad om att null state, >human och kontinuum skulle göra sig perfekt brevid varandra i bokhyllorna :gremsmile:

EDIT: Vad gäller standardiseringen så va ju i stort sett alla rollspelsböcker i G5 en gång i tiden

Jarre

Swordsman
Då är vi två (tre?); Classified Information kommer också vara i G5. :gremsmile: Har man gamla Ä-spelsböcker eller kanske Tellus, så är det ju bara att fylla på bokhyllan.

169×239 mm känns som en bra storlek: man får rum med bilder, man kan använda två spalter, det är inte A4-stort så det fungerar bra med mjukt omslag.

G5 har i och för sig samma förhållande mellan höjd och bredd som A-serien, så är det ett krav att komma närmare gyllene snittet antar jag att du kan glömma det.

solvebring

Superhero
Rent spontant tycker jag att du ska fortsätta med A5. Det är behändigt, lagom stort och bekvämt att ta med sig. Det är ett väldigt "lagom" format tycker jag. Tja, annars är G5 väldigt trevligt det med.

Annars gillar jag storleken på Prime Time Adventures. Den boken är 136x216 mm (känner inte till formatet för det).

Det största jag skulle kunna tänka mig (ogillar allt större än det - klumpigt!) är det formatet modulerna till D&D 3.X har (äger bara 3.5 så jag vet inte hur det är annars). 216x274mm.

Min favoritrollspelbok vad det gäller utförandet från A till Ö är dock Saga. Det är verkligen en skön bok. Så, väljer du romanförpackning skulle inte jag sörja iaf. Apnajs!

... Antar att du redan kollat här?

rjonas

Hero
Jag funderar på pocket. Jag vet att det känns lite fattigt men det är billigt och ställer inga krav på illustrationer. Det viktiga i sånt format är att texten är välskriven. Jag har svårt att tro att någon vill ha ett rollspel i pocketformat. Vad tror ni?

http://www.vulkan.se/

solvebring

Superhero
Tuff idé, men...
Tja, vanlig pocket kanske är lite väl snålt?
Jag ser i det fallet hellre ett rollspel i storpocket. Det skulle för mig personligen kännas alldeles lagom.

... Undra när Dante dyker upp och skäller ut oss för felaktiga format- och pärmtitlar? :gremgrin:

rjonas

Hero
Samtidigt vill jag ju tro att torftigheten i pocket skulle kunna locka fram mer fantasi. Jag vet ju att fyrfärgs hårdinbundna böcker med silver relief och blodrött bokmärke inte nödvändigtvis gör rollspelet bättre. (Även om såna böcker är ytterst tjusiga på egna meriter).

solvebring

Superhero
rjonas said:
Samtidigt vill jag ju tro att torftigheten i pocket skulle kunna locka fram mer fantasi. Jag vet ju att fyrfärgs hårdinbundna böcker med silver relief och blodrött bokmärke inte nödvändigtvis gör rollspelet bättre. (Även om såna böcker är ytterst tjusiga på egna meriter).
Det är så klart väldigt, väldigt sant.

Arfert

Facit
Mitt favvospel Dragon Warriors gavs ju ut i pocket från början. Och det gillade jag. Att det var så anspråkslöst; det utstrålade "jag är enkelt, spela mig!".

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
rjonas said:
Tja, jag vill ju ha tjusiga bilder etc i mina spel; jag tycker att spelens design och form är minst lika viktiga som en stämningsgivande text. I arbetet ed att förmedla och inspirera spelledaren så att denne i sin tur rustas att förmedla världen till sina spelare* är alla medel tillåtna.

* Ja, nu räknar jag med att bara SL läser böckerna. Så har det funkat i alla grupper jag varit med i, utom den allra första.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
rjonas said:
Jag har svårt att tro att någon vill ha ett rollspel i pocketformat. Vad tror ni?

http://www.vulkan.se/
Ptja, de spel jag vet som kommit i pocketformat har väl inte varit sådär våldsamt framgångsrika (Haragada och Dragon Warriors), men det är svårt att säga att formatet skulle ha varit någon stor faktor.

Det som man missar i en pocket från print on demand-tjänsterna är väl det »dåliga« pappret. Där försvinner mycket av pocketkänslan, om det är det man vill spela på.

Annars är väl den främsta nackdelen jag ser att det kan känns mer svårorienterat än de större formaten: mindra material per sida = knepigare att få överblick. Det kan dock vara någon fixidé jag har bara... Nu noterar jag iofs att Vulkans pocket ändå är A5.

Du verkar ha fastnat för Vulkan. Får man fråga varför?

solvebring

Superhero
Tja, jag vill ju ha tjusiga bilder etc i mina spel; jag tycker att spelens design och form är minst lika viktiga som en stämningsgivande text. I arbetet ed att förmedla och inspirera spelledaren så att denne i sin tur rustas att förmedla världen till sina spelare* är alla medel tillåtna.
Så sant, fast jag håller med rjonas också. Dvs. en schysst bok kan förhöja ett bra spel. Fast boken gör inte spelet. En apsnygg bok kan inte rädda ett kasst rollspel däremot. Plus, att det blir nästan snyggt intressant med ett rollspel i pocketformat just för att det är relativt originellt. ... Fast med stor risk fult. Hellre klassisk roman som Saga i det fallet. :gremsmile:

Arfert

Facit
Min fru har för övrigt börjat jobba på vulkan.. de kan fixa andra storlekar också, om man ber snällt.. a5 är för deras "häll word-text i en mall"-tjänst.

rjonas

Hero
DeBracy said:
Du verkar ha fastnat för Vulkan. Får man fråga varför?
Jag har bemödat mig med att skaffa ett konto där. Bara därför. Jag gillar att sidan är så ful. Jämfört med Publits snygga.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Arfert said:
Min fru har för övrigt börjat jobba på vulkan.. de kan fixa andra storlekar också, om man ber snällt.. a5 är för deras "häll word-text i en mall"-tjänst.
Aha, vad schysst! Ja, båda sakerna förstås. :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Arvids husgud Apocalypse World är i pocketformat.
Nu har jag inte spelet här så att jag kan mäta, men jag är helt säker på att boken är betydligt större än en vanlig svensk pocketbok.

/tobias

Jarre

Swordsman
Gurgeh said:
Nu har jag inte spelet här så att jag kan mäta, men jag är helt säker på att boken är betydligt större än en vanlig svensk pocketbok.
Pocket finns ju i olika storlekar. Kanske något sådant passar in? (Även om jag ser att du skriver "en vanlig svensk pocketbok", vilket gissningsvis är typ A, 110×178 mm.)

solvebring

Superhero
Jarre said:
Gurgeh said:
Pocket finns ju i olika storlekar. Kanske något sådant passar in? (Även om jag ser att du skriver "en vanlig svensk pocketbok", vilket gissningsvis är typ A, 110×178 mm.)
Samma gissning här, fast med +1mm eftersom det tycks var det mått svenska bokhandlar och dylika uppger. Dvs. 111 x 179 mm.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Pocket finns ju i olika storlekar. Kanske något sådant passar in?
Den berörda boken har dessutom egenheten att inlagans rygg inte sitter ihop med pärmens rygg. (Den är alltså konstruerad som en vanlig inbunden bok, men med en pärm av ganska tunn istället för betydligt tjockare papp + väv. Det finns säkert ett namn för den typen av böcker, men jag känner inte till det.)

/tobias