Varulv Paradise Ulvtell - Kärleksnästet (Runda 1)

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,294
Location
Stockholm
Det här fattar jag inte.
Klart vi inte vill att ulvarna ska ha två nattmord. En väkt balanserar inte upp det.

Men vi blir förstås av med en bybo på köpet också. Har inte räknat på det men bybo+väkt känns spontant mer värt än 2mord.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,275
Det här fattar jag inte.
Hemlighet #10 ger ulvarna ett extra nattmord per natt. @Anthrox förtydligade i anmälningstråden.

Ett extra per natt, så länge spelaren med hemligheten är kvar.
Chansen att väkta väger inte upp ett extra nattmord, så som jag ser det är det bättre för byn att rösta ut en bybo som bekräftar att den har #10 i R1 än att rösta ut någon man har R1-misstankar om.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,687
Äntligen i paradiset!!

Röst: @Basenanji

Känns troligare som ulv move att "råka" skriva i tråden att jag är bybo sådär. Snyggt och vågat spelat men vi i byn är ju för dumma om vi inte synar bluffen.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,687
Kan vi använda våra hemligheter på något smart sätt? Om inte riskerar det nog mest att bli en distraktion med onödigt gissande som fyller tråden. I det scenariot tror jag på outning och VJVS. Vad säger ni andra?
Tror generellt det är dåligt om byn har hemligheter för varandra. Det tycks ju inte heller vara hemligheter som är bra som byn (finns exempelvis ingen siare) så bara onödigt att hålla det hemligt.

Har ni några argument emot mig?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,294
Location
Stockholm
Chansen att väkta väger inte upp ett extra nattmord, så som jag ser det är det bättre för byn att rösta ut en bybo som bekräftar att den har #10 i R1 än att rösta ut någon man har R1-misstankar om.
Är du säker på det? Vi går ju dessutom miste om en bybo.

Men vi vet iofs att den som outar förmåga 10 är helt grön. Om drt börjar droppa in dubbla mord alltså.

Plockar fram min Medieprograms-matte:

Säg att vi är 8 mot 2 kanske. Om vi låter väktaren leva:

R1 två bybor mördas, en bybo hängs. 5 mot 2.
R2 två bybor mördas, en bybo hängs. 2 mot 2. Torsk!

Om vi hänger väktaren blir det som värst 3 mot 2 efter R2.

Såååå, ja vi borde nog hänga den som har förmåga 10. Att torska tre bybor per runda vore katastrof.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,836
Hemlighet #10 ger ulvarna ett extra nattmord per natt. @Anthrox förtydligade i anmälningstråden.



Chansen att väkta väger inte upp ett extra nattmord, så som jag ser det är det bättre för byn att rösta ut en bybo som bekräftar att den har #10 i R1 än att rösta ut någon man har R1-misstankar om.
Men ingen bybo vid sina sinnens fulla bruk har väl valt #10? Men någon stackare kan ha fått den på sin lott? Vet vi att ulvarnas extra nattmord slutar verka om spelaren med hemlighet #10 lämnar spelet? @Anthrox
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,275
Är du säker på det? Vi går ju dessutom miste om en bybo.
Rent statistiskt röstar vi ändå ut en bybo i R1 :) (men jag förstår poängen, en runda där man bara bestämmer sig för att rösta ut någon baserat på annat än misstankar är en förlorad runda, eftersom den inte ger något att analysera)

Men förmågan är som bäst neutral, om bybon med hemligheten lyckas pricka väktandet varje runda. Varje runda hen inte prickar väktandet så går vi närmare ulvvinst.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,836
Det finns väl kanske något scenario där väktaren i #10 är bättre för byn än ett extra nattmord är för ulvarna, om det är få spelare och bybor redan är skyddade i sviten. Om bara en bybo är ett möjligt nattmordsoffer är ju en väktare mer värd än ett extra mord.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,275
Men ingen bybo vid sina sinnens fulla bruk har väl valt #10? Men någon stackare kan ha fått den på sin lott? Vet vi att ulvarnas extra nattmord slutar verka om spelaren med hemlighet #10 lämnar spelet? @Anthrox
"Så länge spelaren med hemligheten är kvar" i citatet från Anthrox. Det är ju bara tre hemligheter som inte är i spel, och egentligen bara du(?) som tydligt sa i anmälningstråden vad du tänkte försöka ta, så jag gissar att flera har fått slumpade hemligheter på grund av krockar i önskemålen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,162
Hej hej och vad kul att få spela! Synd att jag tabbade bort mig så där med min hemlighet! Jag hade druckit vin, var glad och ivrig och skrev fel. Ville inte smutsa ned mer utan lät felet vara kvar. (Och ärligt talat har den här typen av fel inträffat många gånger genom varulvsspelens historia)

Det jag ville åt genom den hemligheten var att få skydd från nattmord. Ett gratis väkteri är ju perfekt! Håller i stort med @fjodorsenuba om hans analys av hemligheter, förutom då nr 6. Den är definitivt byboig i mina ögon (och ja, jag är bybo!). Sedan undrar jag vad du menar om att vi har fler än tre ulvar? Vad talar för det @fjodorsenuba ?

Men! Oavsett om Fjodor har rätt eller fel i sin analys avvhemligheter eller antal ulvar i spel ska han ha credd för att han har gjort en. Jag är helt säker på att det är den typen av spel som låter oss vinna!
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,275
Det är ju bara tre hemligheter som inte är i spel, och egentligen bara du(?) som tydligt sa i anmälningstråden vad du tänkte försöka ta
Rättelse:
Borde vi kanske säga vilka hemmigheter vi satsar på så att det inte skumpas ut massa skräp?

Jag satsar på #4 - 25% chans att nattmördas i stället för ulvarnas offer.

Jag tror den är helt ok för mig, både pga metat och för att jag inte har supermycket tid till att spela och det då kan vara bättre att jag har den än nån annan.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,836
Äntligen i paradiset!!

Röst: @Basenanji

Känns troligare som ulv move att "råka" skriva i tråden att jag är bybo sådär. Snyggt och vågat spelat men vi i byn är ju för dumma om vi inte synar bluffen.
Jag har lite svårt att se ulvrationaliteten här? Varför skriva vilken hemlighet man tänker välja i tråden? Det ger ju info till byn. Vill man förhindra att byn väljer en hemlighet X är det väl bättre att välja den snabbt. Men ni menar att ulv-basse valt hemlighet Y men hävdar i tråden att han valt X för att få bort bybor från den?
Är väl möjligt, men min rakkniv säger mig att det var en enkel felpostning på fredagskvällen med ett vinglas bredvid.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,162
Basse gick in i anmälningstråden efter att PM gått ut och önskade roll. Jag läser det som en ulv som försöker nudga andra spelare bort från den väktade hemligheten i tro att den redan är upptagen.
Åh vad jag önskar att jag var så smart!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,162
Klart vi inte vill att ulvarna ska ha två nattmord. En väkt balanserar inte upp det.

Men vi blir förstås av med en bybo på köpet också. Har inte räknat på det men bybo+väkt känns spontant mer värt än 2mord.
Jag fattar inte, hur har ulvarna två nattmord?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,687
1. Du är hemligt kär i en annan deltagare - du får inte rösta på en vald spelare alls under spelets gång. Spelaren måste väljas innan R1 är slut.
2. Du är egentligen en torr och stel typ, inte alls en partyprisse - du får inte använda emojis eller lajks alls. Gör du det åker du ut.
3. Du blir oberäknelig när du dricker - slumpvis kommer din röst antingen räknas dubbelt, landar på fel spelare eller inte räknas alls.
4. Ditt instagramkonto är fullt av ryska fejkföljare - det finns en liten chans (25 %) på att du blir nattmördad istället för den som ulvarna valt.
5. Du har varit med förut och är inbjuden av produktionsbolaget för att ställa till med kaos - du kan inte åka ut vare sig av röstning eller nattmord, men efter R3 får du inte vara med mer.
6. Du är oskuld - du kan inte bli nattmördad och dina röster räknas inte innan du har hamnat i sviten minst en gång. Varje parceremoni får du en kumulativ extra röst på dig för att hamna i sviten, tills du varit i sviten.
7. Du har inte genomgått grundskolan - du kan inte vinna ett test och får automatiskt en extra röst på dig vid varje utröstning.
8. Du är egentligen gift - hamnar du i sviten åker du ut nästa runda.
9. Du är en introvert – du får inte skriva i tråden vem du har siat ifall du vinner ett test. Du får inte rösta på samma spelare två rundor i rad för varken utröstning eller sviten.
10. Du lider av white knight-syndrom – du kan väkta en annan spelare varje runda, men du ger också ett extra nattmord till mördarna. Du får väkta samma spelare flera rundor i rad, men du får inte väkta dig själv. Om en av mördarna får den här hemligheten gör den ingenting alls.
11. Du tjatsuper andra under bordet - du har ingen egen röst, och varje runda kan du välja en spelare att ta bort rösten från.
12. Du fyllesnackar – du förmedlar din fraktionstillhörighet till en annan spelare varje runda, men det slumpas till vem.
13. Du gassar mest i solen och bryr dig inte så mycket om tävlingen - om du postar max 5 inlägg på en runda får du välja en spelare: Om den är bybo blir den immun mot utröstning men om den är ulv dubbleras rösterna mot den. Gäller nästa runda.
Lite mer tankar kring huruvida outning spelar roll efter att ha läst in mig lite mer 😅

1: Spelar ingen roll.
2: Spelar ingen roll.
3: Spelar ingen roll.
4: Spelar ingen roll.
5: Här finns det en liten poäng att inte vilja outa. Det bästa som kan hända är ju att ulvarna bränner ett nattmord på denna spelare.
6: Här finns det också en poäng att inte outa av samma anledning som ovan.
7: Inga problem att outa.
8: Inga problem, kanske snarare bra att outa så vi vet förutsättningarna dvs att du åker om vi skickar dig till sviten. Om vi tror att du är bybo vill vi ju inte skicka dig. En som inte outar detta tidigt får därmed anses som ulv.
9: Spelar ingen roll.
10: Bör definitivt outa. Livsfarligt med så många nattmord.
11: Spelar inte så stor roll.
12: Bör inte outas. Bra att gruppen får reda på din färg.
13: Spelar ingen större roll.

Min slutsats är att vi nog bör vara lite mer försiktiga med outande än vad min första ganska ogenomtänkta tanke sade mig. De med hemlighet 5, 6 och 12 bör absolut inte outa.

Däremot ska de med hemlighet 10 och 8 outa.

Så 10 och 8 outar medan övriga ligger lågt för att försvåra för ulvarna att veta vilka som har hemlighet 5, 6 och 12✌
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,275
Men det här är ju något! Både @wate
Åh vad jag önskar att jag var så smart!
När jag tänker några varv till är det inte så smart. Om man är ulv och försöker få #6 och är först på bollen så kommer den som är efter att få en slumpad hemlighet. Det är ju i så fall bättre för ulvarna än att den som vill ha #6 väljer något mer passande.

Jag fattar inte, hur har ulvarna två nattmord?
För att hemlighet #10 ger ulvarna ett extra nattmord per runda?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,836
"Så länge spelaren med hemligheten är kvar" i citatet från Anthrox. Det är ju bara tre hemligheter som inte är i spel, och egentligen bara du(?) som tydligt sa i anmälningstråden vad du tänkte försöka ta, så jag gissar att flera har fått slumpade hemligheter på grund av krockar i önskemålen.
Sorry jag är på mobil och kanske inte helt vaken än men var hittar du det citatet, att det bara är i effekt så länge vita riddaren är i spel?

10. Du lider av white knight-syndrom – du kan väkta en annan spelare varje runda, men du ger också ett extra nattmord till mördarna. Du får väkta samma spelare flera rundor i rad, men du får inte väkta dig själv. Om en av mördarna får den här hemligheten gör den ingenting alls.
 
Top