Varulv Paradise Ulvtell - Kärleksnästet (Runda 1)

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
@Vimes outning gjorde ju att jag helt kom av mig på det jag började tänka på innan

Både @Waterhouse och @Impetigo annonserade i anmälningstråden vilka hemligheter de skulle försöka ta. Båda hemligheterna de valde är hemligheter som en ulv aldrig i livet skulle välja, så om någon fått hemlighet #4 eller #12 via slump så betyder det att WH/Impe avstod.

HAR NÅGON BLIVIT SLUMPVIS TILLDELAD HEMLIGHET #4 ELLER #12?
Gjorde jag? Jag skrev ner några snabba tankar om hemligheterna i anmälningstråden men var tusan har jag annonserat vilken hemlighet jag skulle välja?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
äh vafan är det här? Extremt mycket otur känns det som! ☹Jag inser också att det då blir extra viktigt att inte rösta ut mig. Får steppa upp helt klart.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Menar du att du inte valde hemlighet #12?
Ja det menar jag. Bara för att 12 är en bra bybohemlighet så tjänar vi väl inte på att alla väljer den och sedan får alla -1 lottade hemligheter. Jag valde en neutral hemlighet som är ok för både ulvar och bybor.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,305
Ja det menar jag. Bara för att 12 är en bra bybohemlighet så tjänar vi väl inte på att alla väljer den och sedan får alla -1 lottade hemligheter. Jag valde en neutral hemlighet som är ok för både ulvar och bybor.
Eftersom jag är bybo kommer jag försöka hugga 12 som är fantastisk för alla bybor.
Smart dubbelspel. Om du blev bybo hade du annonserat att du skulle välja en bra förmåga, som då hamnar i byn. Om du blir ulv så väljer inte andra bybor som följt anmälningstråden #12, eftersom de då kommer riskera att hamna efter dig och bli slumpade eller tvinga dig att få en slumpad hemlighet istället. Genom att annonsera att du skulle ta #12 blev det win/win för dig vilken fraktion du än skulle hamna i.

Röst: @Waterhouse
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Smart dubbelspel. Om du blev bybo hade du annonserat att du skulle välja en bra förmåga, som då hamnar i byn. Om du blir ulv så väljer inte andra bybor som följt anmälningstråden #12, eftersom de då kommer riskera att hamna efter dig och bli slumpade eller tvinga dig att få en slumpad hemlighet istället. Genom att annonsera att du skulle ta #12 blev det win/win för dig vilken fraktion du än skulle hamna i.
Det är nog bara i ditt huvud jag tydligt annonserat att jag ska välja hemlighet #12. Att öht koordinera i anmälningstråden hur man ska spela spelet känns tveksamt, Impetigo gjorde ett försök men ingen hakade på, jag uppfattade det som angle-shooting.

Blir ingen tillbaka-kaka för uppfattar inte detta som ulvigt av dig, däremot regression till Hägerstranden som spelade MU5.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Tror vi måste tänka mer på Sviten. Så länge vi har gröna spelare där så är det ändå rätt ok, två väktningar per runda i princip. Att välja vem vi ser som grönast och vill ha i sviten är nästan lika viktigt som att rösta ut röda. Om jag fattat reglerna rätt är det även viktigt vilka vi har som andra- och tredjehandsval till sviten eftersom de två första kan bli mördade innan de kommer dit? @Anthrox i vilken ordning händer saker? Om vi röstar in X i sviten denna runda, men ulvarna lagt ett nattmord på X, vad händer då? Jag antar att X blir mördad, annars är ju sviten egentligen för tre rundor, inte två.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,358
Location
Stockholm
En snillrik grej vi alla kan outa är VILKEN TIDPUNKT vi skickade in våra önskemål till SL. Det sätter inga bybor i farozonen men det kan vara användbart för att avslöja ljugerier längre fram.

Jag PMade lördag kl 00:09
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
En snillrik grej vi alla kan outa är VILKEN TIDPUNKT vi skickade in våra önskemål till SL. Det sätter inga bybor i farozonen men det kan vara användbart för att avslöja ljugerier längre fram.

Jag PMade lördag kl 00:09
Osäker på nyttan men ser inte skadan heller, jag skickade in 18:05
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,358
Location
Stockholm
Osäker på nyttan men ser inte skadan heller, jag skickade in 18:05
I så fall var du ju relativt snabb ändå, och kunde säkert ha grabbat #12. Varför gjorde du inte det? I synnerhet som du flaggat för att du ville ha den, vilket säkert avskräckte andra från att också försöka knipa den.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
I så fall var du ju relativt snabb ändå, och kunde säkert ha grabbat #12. Varför gjorde du inte det? I synnerhet som du flaggat för att du ville ha den, vilket säkert avskräckte andra från att också försöka knipa den.
Det är en superbra hemlighet för bybor men eftersom ulvar inte kan välja den känns det inte som någon högprio att välja tidigt. Som bybo är det viktigare att välja något som är bra för både ulvar och bybor tidigt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,358
Location
Stockholm
Det är en superbra hemlighet för bybor men eftersom ulvar inte kan välja den känns det inte som någon högprio att välja tidigt. Som bybo är det viktigare att välja något som är bra för både ulvar och bybor tidigt.
Det finns ju inga hemligheter som är speciellt bra för ulvarna. Det bästa de kan hoppas på är att knipa bra bybo-hemligheter för att hindra byn från att dra nytta av dem.

Eller vilken hemlighet tycker du själv är bättre för ulvarna att ha själva än att knipa en bra bybo-förmåga?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,687
Att random ge sin fraktionstillhörighet hade ju varit mega dåligt som ulv.
Så ingen ulv har ju tagit den.

Kanske därför WH ändra sig?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,358
Location
Stockholm
Att det bara skulle vara två ulvar i spel känns osannolikt för övrigt. Byn har ju massa godis. Sviter och hemligheter och siande som inte kan mördas etc etc. Jag tror ulvarna är minst tre.

Nu råkade vi ju bygga en riktig bajs-snögubbe med Vimes i sviten men normalt sett så känns det här upplägget som fördel byn. (Visserligen många knasiga variabler som försvårar VJVS men ändå)
 
Top