Andy
Vila i frid
Mina spelagrupper har ofta en diskussion som handlar om att det är det oväntade som skapar stämning och intresse.
Exempel: I världen Trudvang så skapar en spelare en alfisk rollperson som är Nidendomsriddare. Jag skulle våga säga att det inte är meningen att en alf ska vara nidendomsriddare men det är just där i som dramatiken ligger.
Exempel 2: I ett skräckrollspel finns det en drömvärld ditt männsikor endast kan färdas i andeskepnad. Men under ett tillfälle i äventyret så färdas rollpersonerna ditt i fysisk form (och får fördelar eller nackdelar på grund av det).
Många filmer bygger just på detta. Att det finns ett hinder eller en konvention som inte kan brytas. Men när hjältarna kommer in i handlingen så lyckas de vända upp och ner på det hela. Det är det som blir intressant.
Natt blir dag och dag blir natt.
Exempel: I världen Trudvang så skapar en spelare en alfisk rollperson som är Nidendomsriddare. Jag skulle våga säga att det inte är meningen att en alf ska vara nidendomsriddare men det är just där i som dramatiken ligger.
Exempel 2: I ett skräckrollspel finns det en drömvärld ditt männsikor endast kan färdas i andeskepnad. Men under ett tillfälle i äventyret så färdas rollpersonerna ditt i fysisk form (och får fördelar eller nackdelar på grund av det).
Många filmer bygger just på detta. Att det finns ett hinder eller en konvention som inte kan brytas. Men när hjältarna kommer in i handlingen så lyckas de vända upp och ner på det hela. Det är det som blir intressant.
Natt blir dag och dag blir natt.