Ny rubrik. (omväxling förnöjer)
"Hur många har det då ?"
Folk som kan slåss?
"Översätt det i IRL sammanhang så har vi den klassiska krogbusen som slår först och fortsätter att slå tills hans motståndare ligger på backen."
Ja, och han är inte bra på att slåss. Han är inte effektiv i strid. Han bör inte ha några nuffror i några stridsfärdigheter. Vem som helst som har lyft skrot eller på annat sätt skaffat sig muskler kan slå ner någon, om offret i fråga bara sitter och dricker en öl i lugn och ro. Stora muskler och överraskningsmoment innebär inte att man är bra på att slåss.
"och sådanna finns det mindre gott om än de som hamnar på backen."
Det är för att de flesta faktiskt inte kan slåss. I krogexemplet ovan så bör väl även påpekas att folk där ofta är berusade, och det är knappast något som hjälper stridseffektiviteten.
"Den personen är isåfall bättre tränat både gällande reaktioner och offensivt bashande också, vilket skulle innebära att han lika gärna kan crippla krogbusen på en gång istället."
Han har lärt sig slåss, alltså.
"I rollspel - han har alltså tränat på att slå ned någon snabbt och hårt (det är väl att slåss om jag inte missuppfattat det hela ?)"
Nä, han har tränat upp STY och SMI, Strength och Dexterity, Physique och Agility, w-ever. Det duger oftast bra - åtminstone om man vill slå ner en snubbe som sitter och super vid en bardisk. Men slåss kan han då rakt inte, och han skulle troligen få problem om han stötte på någon som kunde det - som snubben du tog som exempel i förra stycket.
"Däremot obeväpnat vet jag av smärtsam verklighet och sönderslagna tänder att det är betydligt lättare att slå än att undvika att bli slagen."
Tja, jag anser ju att det är lättare för mig att undvika någon som har ett vapen om jag själv har det - eftersom det är det som tränas för min del. Det ger en hel del även i obeväpnade sammanhang förstås, men där har jag det ju svårare - jag tränar ingen tomhänt art, så det är inte direkt oväntat heller. Och det kan nämnas att även jag har smärtsam erfarenhet bakom mig inom det området - även om jag lyckats behålla just alla tänderna.
"BESM använder Tri-stat systemet, vilket inte bara används till just BESM utan är en flitigt använd spelmotor av andra produkter från GOO."
Det jag sett av den spelmotorn tilltalar mig inte direkt. Jag tyckte att idéen med de ensamma tre attributen var lite ball, men sen förstördes det av ett råtungt regeldokument med sätt att kringgå det och införa detaljer i ett minimalistiskt system. Kändes väldigt fel. Men nu går jag ifrån ämnet...
"Om jag utför mina offensiva tekniker för att bringa min motståndare ur balans i syfte att hitta en lucka och därefter sänka honom har jag märkt att jag har större chans att vinna än om jag står och parerar."
Säg det till en Aikidoka. Eller ännu hellre: prova att göra det på en Aikidoka (needless to say att jag inte uppmuntrar till våld, men om du har möjlighet att prova på det under fredliga omständigheter däremot, så är sådant alltid lärorikt). Och även om nu "slåss" självfallet inte behöver betyda "Aikido", så är principen "stå och ta emot" inget som rekommenderas. Det är skillnad på att parera och blockera.