Eberron visar nog på de konflikter om utveckling som fanns (och kanske fortfarande finns i hög grad) inom WotC. Själva spelvärlden är liksom gjord för "murrigare", mörkare spelande - med mycket mer maktspel, intriger, lager-på-lager osv.
Men samtidigt fanns, uppenbarligen, en press på att leverera mer av delve, mer av "kortsiktig action", i linjen av äventyr.
Vi körde mycket Eberron i min förra spelgrupp, men aldrig de publicerade äventyren. (Ja, delvis beroende på att jag spelledde för det mesta - och jag köper en del "köpeäventyr", men spelleder dem i princip aldrig. Vill bara ha dem för idéer och inspiration...)
Och jag tror att Essentials till stor del signalerar en vilja att ta ett steg tillbaka. Inte minst genom mindre fokus på powers. I början tyckte jag det kändes fel - för det är ju en stor del av kärnan i att 4th ed känns ösigt - men å andra sidan så är de klasserna som nu kommer ofta ändå väl genomarbetade och betydligt mer flexibla än de äldre, på många sätt.
Men det känns ändå som jag graviterar tillbaka mot något 3.x-likt. Hittills har jag inte velat köpa Pathfinder av det enkla skälet att det känns som jag i så fall lika gärna kan använda alla mina 3.5-böcker. Men samtidigt känner jag då ett stort behov av att husregla en masse. Och ungefär hälften av de saker jag har på listan, har jag förstått att Pathfinder redan fixat. Så...